Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdatera programvaran på gammal Mac


litenmalin

Rekommendera Poster

1 timme sedan, litenmalin säger:

Ja, hej och hå här går det inget vidare *skrattar*

Jag har varit upptagen på annat håll så detta fick stå åt sidan, men idag tog jag tag i det och installerade OS X El Capitan. Vad bra det blev? Nej, inte värst för nu kan jag inte använda photoshop och det var ju det som var det viktigaste *ledsen min*. Jag måste ladda ned den äldre Java SE 6 och den finns inte längre enligt länken som jag hävisas till. Vad gör jag nu ?

Jävla skitjul om jag måste köpa ny dator OCH photoshop *skrattar*

Testa denna länk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 85
  • Created
  • Senaste svar
1 timme sedan, Alix säger:

Testa denna länk.

Underbara människor i detta forum? Tack!!! Nu har jag en uppdaterad dator och photoshop fungerar ?

 

?G O D  J U L? till era alla och än en gång tack för att ni alltid hjälper mig de få gånger jag ber om den, TACK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underbara människor i detta forum? Tack!!! Nu har jag en uppdaterad dator och photoshop fungerar ?

 

?G O D  J U L? till era alla och än en gång tack för att ni alltid hjälper mig de få gånger jag ber om den, TACK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, litenmalin säger:

Underbara människor i detta forum? Tack!!! Nu har jag en uppdaterad dator och photoshop fungerar ?

 

?G O D  J U L? till era alla och än en gång tack för att ni alltid hjälper mig de få gånger jag ber om den, TACK!

Varsågod och god jul på dig också. ^_^ :jultomte:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, litenmalin säger:

Underbara människor i detta forum? Tack!!! Nu har jag en uppdaterad dator och photoshop fungerar ?

 

?G O D  J U L? till era alla och än en gång tack för att ni alltid hjälper mig de få gånger jag ber om den, TACK!

 

1 timme sedan, litenmalin säger:

Underbara människor i detta forum? Tack!!! Nu har jag en uppdaterad dator och photoshop fungerar ?

 

?G O D  J U L? till era alla och än en gång tack för att ni alltid hjälper mig de få gånger jag ber om den, TACK!

Oj vilken sprutt den fick! Inläggen bara sprutar fram! :hihihi: God jul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byter man till ett nyare Mac OS så behöver man uppgradera Adobes mjukvaror också, det är så för de kör sin egen grej istället för att använda Apples inbyggda grafikrutiner. Det är nackdelen med Adobe, därför har jag övergått till andra alternativ. Det finns många t ex Pixelmator. 

 

Photoshop CS6 fungerar med El Capitan. 

 

Men Adobe har Creative Cloud fungerar med El Capitan, och Adobe säljer/tillåter fortfarande installation av äldre CC versioner som fungerar med El Capitan. 

 

Jag föreslår att du kontaktar Adobe för att se vilka etbjudanden som de har för en användare med El Capitan. Det borde gå att uppgradera från en äldre version om det skulle vara önskvärt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg den lycka som varar för evigt ? Tog just lite bilder och kopplar in kameran till datorn och vad fint att iphoto nu inte fungerar och att jag behöver en uppdatering som inte är tillgängligi svenska appstore. Jag tror jag blir GAAAAALEEEEEEN *skrattar* Nu har jag alla bilder på en extern hårddisk (Säkerhetskopia timemachine) men hur kommer jag åt dem (drygt 30 tusen bilder) när jag inte kan öppna iphoto *fulgråter*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den versionen jag har är alltså inte kompatibel med el capitan......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, litenmalin säger:

Den versionen jag har är alltså inte kompatibel med el capitan......

är det iPhoto 9.6.1 du har?

Citat

 

Jag kör Yosemite i mitten av 2007 iMac och 4 GB Ram - max för denna modell. Jag använder även fortfarande iPhoto version 9.6.1. Denna konfiguration / modell stöder inte Sierra. Jag förstår från andra trådar att jag ändå kan installera El Capitan från App Store och sedan, efter instruktioner som publicerades av Terence Devlin den 14 april 2015, gå tillbaka till App Store och installera om / ladda ner iPhoto.

 

Jag har gått till App Store för att verifiera att iPhoto är där - det är det. I stället för en "Download" -knapp har den en "Open" -knapp (andra appar som jag har köpt och tidigare laddade ner visar en "Download" -knapp). Jag är orolig att om jag uppgraderar till El Capitan kommer App Store inte att hämta iPhoto-appen på grund av att "Download" -knappen saknas. Är det här en giltig fråga? Om så, hur ändrar jag iPhoto-knappen från "Öppna "att" ladda ner "innan du uppgraderar till El Capitan?

 

Jag håller också två Time Machine Backups och en Carbon Copy Clone.

 

PS: Jag vet att iPhoto inte längre stöds & så kommer jag så småningom att uppgradera till "Bilder" - men vid denna tid har jag för mycket pågått för att göra den ansträngning som krävs för att säkerställa en smidig övergång till foton, dvs flera tusen bilder i flera bibliotek och andra problem.

 


Det är den senaste versionen av iPhoto. Det finns ingen nyare version, för Apple stoppade utvecklingen.

Om du uppgraderar till El Capitan och inte torkar din Mac, installerar du bara ovanpå ditt nuvarande system, fortsätter iPhoto att fortsätta. Du behöver inte en ny version på El Capitan.

Men gör en fullständig säkerhetskopia av din Mac innan du uppgraderar. Eftersom du redan har rätt iPhoto-version installerad, behöver du bara en kopia av iPhoto.app för att återställa den. Håll en kopia av iPhoto 9.6.1 och ditt Photos Library separat på en extern enhet. iPhoto kan försvinna helt från AppStore helt en dag.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, litenmalin säger:

Säg den lycka som varar för evigt ? Tog just lite bilder och kopplar in kameran till datorn och vad fint att iphoto nu inte fungerar och att jag behöver en uppdatering som inte är tillgängligi svenska appstore. Jag tror jag blir GAAAAALEEEEEEN *skrattar* Nu har jag alla bilder på en extern hårddisk (Säkerhetskopia timemachine) men hur kommer jag åt dem (drygt 30 tusen bilder) när jag inte kan öppna iphoto *fulgråter*

Medan du håller ner alt-knappen öppnar du programmet Bilder och väljer ditt iPhotobibliotek, via dialogrutan som kommer upp, så konverteras det. Det kan ta ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Alix säger:

Medan du håller ner alt-knappen öppnar du programmet Bilder och väljer ditt iPhotobibliotek, via dialogrutan som kommer upp, så konverteras det. Det kan ta ett tag.

Men den versionen av Bilder saknar väsentliga funktioner jämför med iPhoto.

Ska se om jag hittar en länk. Återkommer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Telly82 säger:

Men den versionen av Bilder saknar väsentliga funktioner jämför med iPhoto.

Ska se om jag hittar en länk. Återkommer.

Din egen tråd, kanske? :D 

 

(PS. Var och en får själv avgöra om man vill installera kopierad programvara från en okänd källa. Jag har versionen i App Store, men använder den inte. Jag är nöjd med Bilder, numera).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade ned och installerade Iphoto och utan att ha öppnat programmet ser det ut så här i Finders Visa info:

 

dump.png.9ce6d0d8a229e10539beb2e080364f49.png

 

Jag gjorde också som så att jag zippade det oöppnade programmet och laddade upp det till min Google drive. Om någon vill hämta det därifrån i stället.

 

Detta är vad som tas bort av Appcleaner om man avinstallerar ett oöppnat Iphoto:

 

203222205_dump1.thumb.png.77775851f9f05733385e653036171a7f.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Din egen tråd, kanske? :D 

 

(PS. Var och en får själv avgöra om man vill installera kopierad programvara från en okänd källa. Jag har versionen i App Store, men använder den inte. Jag är nöjd med Bilder, numera).

Precis. :) Hade mat på spisen när jag tog en tvåminuters paus vid forumet.

 

Har kört den versionen av iPhoto sedan dess. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, ronny säger:

är det iPhoto 9.6.1 du har?

 

Jag har 8.1.2 och det var förinstallerat i burken när jag köpte den, så huruvida jag ska få tag i det igen är frågan ?

Jag vill inte använda bilder då det är om du frågar mig helt värdelöst ? Jag laddar alltid ned bilderna i iphoto och sedan flyttar jag över de bilder jag vill använda till photoshop. Jag vet inte hur jag ska komma åt bilderna i någorlunda ordnad form nu när jag inte kommer in i photoshop *gråter*?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Jag laddade ned och installerade Iphoto och utan att ha öppnat programmet ser det ut så här i Finders Visa info:

 

dump.png.9ce6d0d8a229e10539beb2e080364f49.png

 

Jag gjorde också som så att jag zippade det oöppnade programmet och laddade upp det till min Google drive. Om någon vill hämta det därifrån i stället.

 

Detta är vad som tas bort av Appcleaner om man avinstallerar ett oöppnat Iphoto:

 

203222205_dump1.thumb.png.77775851f9f05733385e653036171a7f.png

Men hur blir det då med mina bilder om jag laddar ned det från appstore? Jag vill ju få in bilderna i som det var. Hade jag vetat detta så hade jag struntati att uppdatera burken alls *skrattar* För nu blev det ju ännu krångligare och jag ångrar mig bittert ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Telly82 säger:

Men den versionen av Bilder saknar väsentliga funktioner jämför med iPhoto.

Ska se om jag hittar en länk. Återkommer.

 

Jag vill inte använda bilder alls om jag får välja, utan vill ha bilderna i iphoto där jag hittar dem. Ja,TACK det vore fantastiskt om jag kunde få en fungerande länk till en uppdatering som gör att jag kan öppna nuvarande iphoto?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet ju inte ens hur jag ska få bilderna från Bilder nu till photoshop. Jag är duktig på mycket, men det här är inte min starka sida :(

Inte på JULAFTON ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar ju inte bilderna om jag vill importera dem till photoshop från Bilder och jag kan heller inte skicka dem till ngt från Bilder så jag kan öppna upp dem :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, litenmalin säger:

Jag vill inte använda bilder alls om jag får välja, utan vill ha bilderna i iphoto där jag hittar dem. Ja,TACK det vore fantastiskt om jag kunde få en fungerande länk till en uppdatering som gör att jag kan öppna nuvarande iphoto?.

En länk har Alix redan postat. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

En länk har Alix redan postat. :) 

Men då måste jag läsa igen för jag hittade ingen. Tack snälla! Tur att det finns andra som kan läsa *skrattar*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

En länk har Alix redan postat. :) 

Är det den som leder till din tråd? Jag tittade på den i så fall och då ska jag ju i så fall ladda ned en nyare version av iphoto? Vad händer då med mina bilder? Dem finns ju i datorn, men jag kan inte sitta och bläddra genom 30 tusen bilder för att hitta det jag vill komma åt.

Dessutom blir jag väl tvnugen att köpa det igen då det var installerat i burken när jag köpte den och jag fick inte med ngn skiva vad jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll nere alt-knappen, öppna Iphoto 9.6.1 efter installation, välj ditt gamla Iphotobibliotek, via dialogrutan, så konverteras det och du kan jobba med Iphoto som vanligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...