Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Förslag när jag skriver mailadress


Linuz M

Rekommendera Poster

Exempelvis om jag skriver ett mail till en person. Efter verkar det som dennes mailadress kommer upp som förslag när jag börjar skriva namnet trots att mailet är borta och jag har inte lagt upp den i adressbok. Går detta inte få bort?

Jag kan köpa om namnet kommer upp som förslag om mailet finns kvar. Annars ska det väl inte komma upp?

 

Om man nu kan söka efter person och får fram ett namn men inga mail. Hur raderar jag så personen ej kommer upp? Är ju ok söka om får fram person och och fram mail men finns inga mail är det ju meningslöst personen kommer upp. Mailadress kommer alltså upp utan jag lagt till personen i adressboken?

 

nån inställning?

 

iphone och outlook använder jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ligger i Outlooks cache-minne som kan rensas:

>Outlook >Inställningar >kontot >återställ konto

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åfasen!

om jag väljer det du sa så behöver jag inte lägga upp kontot på nytt eller liknande?

 

Jag upptäckte mailadressförslagen i min iPhone och har inte kollat i outlook ännu men antar att jag blir av med det i iPhone om jag rensar cache i outlook!?

Kör imap.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar ej återställ konto. Står det reparera?

kör 2016. Jag provade reparera i Outlook.

 

Jag går in på Arkiv väljer kontoinstälningar väljer  kontoinställningar. Väljer ett konto och trycker reparera. Tryckte även Åndra och därefter återställ epostinställningar.

 

Tycker jag fortfarande kan skriva namnet i min iPhone och det föreslås?

 

nåt fel?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt vad du menar, menar du att du använder programmet Outlook i din iPhone, eller kör du iPhones inbyggda mejlprogram ihop med ett Outlook-konto?

 

Tyvärr har Microsoft både ett program som heter Outlook och en mejltjänst som heter Outlook (Outlook Live), och det framgår inte av dina inlägg om du menar programmet eller tjänsten. 

 

Om det är Apples inbyggda mejlprogram du använder i iPhone och inte Outlook för iPhone/iPad, så sparar Apples mail tidigare mottagare. Jag vet inget sätt att få bort dem från iPhone. Macens mejlprogram har en möjlighet att rensa listan över tidigare mottagare, men jag har inte hittat det i iPhones mejlprogram. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade även i outlook Arkiv/alternativ /epost

”töm listan komplettera automatiskt.”.

 

Varför ligger det kvar i min iPhone?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör outlook som klient på min dator. I iPhone kör jag vanlig mail. 

 

Jag får inte bort de i min iPhone?

hjälper det att ta bort kontot iphone och sätta dit det igen?

 

kör PC dator.

 

Undra hur det är tänkt att personuppgiftslagen ska kunnat följas bland folk som har iPhone. Om man nu tänker på rensa data.

 

måste ju gå få bort i iPhone?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhones mejlprogram samlar tidigare adresser som man skickat till, Outlook på en annan dator kan inte styra detta för det har inget att göra med vilket mejlkonto man kör, adresserna sparas inte på mejlkontot, de sparas lokalt i iPhone.

 

Men det går att ta bort dem, kolla här vad jag hittat: 

https://www.iphonefaq.org/archives/972586

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Skapa nytt mejl. 

2. Börja skriv en adress. 

Du får upp en lista på tidigare mottagare. De adresser som inte redan finns i Kontakter (adressboken) de får en blå (i) till höger.

3. Klicka på (i) och välj ”Ta bort från senaste”. 

Det är valet längst ner. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast om det gäller runt 6000 mailadresser? Låt säga du skickat till personer i flera år och då hinner det bli en del. Måste ju kunna göras? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle ju kunna testa med att ta bort kontona i iPhone Mail, det borde nollställa listan över tidigare mottagare, och sen lägga till kontona igen. Om det är IMAP-konton så försvinner inga mejl, de återställs när du lägger till kontona igen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver väl inte ta bort alla konton?

Jag tog bort kontot i iPhone för ett tagsedan i iPhone mail och jag ser fortfarande mailadress  som förslag  min iPhone som jag hade kontakt med 2016,17. 

 

Känns det inte rätt udda behöva ta bort kontona hela tiden? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, ta bort alla konton, tömma programmet helt. Mejlprogrammet sparar inte tidigare mottagare per konto. Tidigare mottagare sparas i en och samma lista oavsett från vilket konto man skickat. 

 

Den sparar tidigare mottagare automatiskt och det finns ingen bortre tidsgräns för det. 

 

Som jag tidigare betättat så kan man ta bort tidigare mottagare en och en, jag har berättat hur man gör, och gör man det regelbundet så samlar man inte på sig flera tusen mejladresser. Men om man inte tar bort några på länge så fylls ju listan bara på. 

 

Och om man inte gillar det sätt som iPhone Mail fungerar på så kan man installera andra mejlprogram på iPhone. Det finns många alternativ, t ex Outlook. Man är inte tvungen att använda iPhone Mail om man inte vill, finns flera alternativ i App Store. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju testa Outlook istället och fimpa iPhone Mail. Installera dina konton på Outlook. Eftersom du kör det på din PC så kanske det är bästa alternativet för dig att köra det i din iPhone också. 

 

https://itunes.apple.com/se/app/microsoft-outlook/id951937596?mt=8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki men om jag tar bort samtliga konton i iPhone och därefter installerar Outlook ifrån länken du gav. 

 

Outlook i iPhone bättre på rensning?

Köp inuti app står det. Vad tillkommer då? Jag tänkte utan kostnad i iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Outlook på iPhone är gratis att använda för privatpersoner, för privat bruk. Om du däremot tänker använda det i företaget dvs i kommersiell användning, så kräver Microsoft ett Office 365 abonnemang och det är det som kostar. Om du redan har Office 365 abonnemang som du betalar för på din PC så ingår Outlook för iPhone i det plus även Word och Excel samt One Drive 1Tb. Du kan alltså kopplad Outlook, Word och Excel på iPhone till din existerande Office 365 prenumeration. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag tillbaka i matchen igen, har haft mycket att göra idag. Du skrev att du använder iPhone och Outlook. Jag utgick från att du menade Outlook i din iPhone och det var den rensningen av cache jag menade.

Är det i Outlook i Mac du har problem så finns en guide här om hur du rensar dess cache.

Om det är i telefonens app Mail kan det vara Siri som föreslår, prova att stänga av den funktionen för Mail.

Det hittar du i telefonens >Inställningar >Siri och sökning >Mail >Siri och förslag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polken:

 

Precis. Använder outlook på datorn och i telefon använder jag vanliga appen iphonemail.

 

jag har raderat mina mailkonton i telefon och satt dit dom igen. Men hur gör jag nu om jag inte vill mailadresser lagras i telefon om deras mail är borta?

 

 

ska jag slå av Siri? Lagras de ej då eller är det bara att de ej syns?

 

Alternativet är att byta till outlook även i telefon men om man nu vill slippa det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativet är att byta till outlook även i telefon men om man nu vill slippa det?

 

jag har ett företag och använder som sagt outlook på datorn och iphonemail på telefon. Kör fast licens Office 2016 .Jag kommer byta till office365 i datorn framöver.

 

tills dess:

Finns det annan mailapp så länge jag kan använda  där jag kan rensa snabbt? Eller kan jag köra outlook på telefon den som är gratis ett litet tag? Om nu det löser problemen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir rätt snurrig på det här.

Dessutom::

 

gamla mail jag kastat ligger liksom kvar när jag söker mail i alla inkorgar i telefon. När jag vill öppna ett sådant mail visas innehållet bara tomt vitt. Söker jag på samma sätt i outlook på datorn kommer de mailen upp som överstrukna. Mycket märkligt. Jag ringde bredbandsbolaget som ej kan se nåt på servern å jag ser inget på webbmailen. 

 

Så jag har 2 problem. Rensa cash så adresser ej kommer upp och rensa mail som jag försöker bli av med. ?.

 

så hur rensar jag cash i outlook på min dator? Och hur gör jag det i mailappen?

 

Lika bra byta mailapp i telefon? Vilken ? Jag har företag. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser nu i min iphonemail att när jag söker en mailadress dyker den upp men jag ser inga mail ifrån den adressen så uppenbarligen verkade det inte hjälpa att jag tog bort alla mina mailkonton och la till de igen. Jag tog bort alla mailkonton utan iCloudkontot om det nu spelar roll!?

 

hm. Jag har även en äldre iPhone som jag surfar med ibland. Beror det på något där?

De appar jag laddar ner hamnar även på den.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...