Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem Adobe Elements med Mojave


Benbjo

Rekommendera Poster

Jag använder Adobe Elements för bildredigering. Hade El Capitan tidigare men har nu bytt till

Mojave. Då började jag få problem med Elements. Badbollen kan snurra hur länge som helst

och det händer ingenting. Till slut måste jag tvångsavsluta och börja om från början. Och då

kanske det fungerar. Någon som känner igen problemet?

Kanske jag måste installera om Elements?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga Adobe istället varför de inte uppdaterat sin programvara för att fungera för Mojave.

Inte Apples fel att andras mjukvaror inte fungerar.

 

Du får nog gå tillbaka till tidigare OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver Adobe Photoshop Elements 2019 för att få Mojave-kompatibilitet. Äldre versioner har problem, och anledningen att de har problem är för att Adobe har sin egen utvecklingsmiljö och egna grafikbibliotek som Adobes mjukvaror använder istället för Apples egna. Detta får effekten att när Apple släpper ett nytt OS så måste Adobe göra om sina mjukvaror. 

 

Anledningen till att Adobe kör sitt eget race är för att de utvecklar sina mjukvaror på Windows-PC, och sen behöver de bara göra en ny ”motor” för Mac-versionen som anpassar programmet för Mac. Men när Apple gör ändringar i sitt OS så måste Adobe ändra i sin ”motor”. Program som använder Apples egna kodbibliotek och grafikrutiner behöver inte ändras på samma sätt. 

 

Jag har slutat använda Adobes produkter på grund av detta, det finns andra program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg: innan du installerar Elements 2019 så behöver du avinstallera den gamla versionen, annars ligger äldre biblioteksfiler kvar och stör körningen av den nya versionen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Raphael changed the title to Problem Adobe Elements med Mojave

Ändrat rubrik för ökad tydlighet om innehållet i frågan. 
Flyttat tråden till Foto, grafik och design då ämnet är mer programmet Adobe Elements än Mac OS X.

Hälsar
Raphael, Moderator











 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
2018-12-08 på 19:06, Raphael säger:

Tillägg: innan du installerar Elements 2019 så behöver du avinstallera den gamla versionen, annars ligger äldre biblioteksfiler kvar och stör körningen av den nya versionen. 

Tack för svaren. Jag har installerat Elements 2019 (Trial) och avinstallerat 2015. 

Fungerar dock inte bra. Behålla Mojave och återinstallera El Capitan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du inte fungerar bra med Elements 2019? På vilket sätt fungerar det inte. Det ska fungera fint med Mojave. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
2018-12-25 på 11:59, Raphael säger:

Vad menar du inte fungerar bra med Elements 2019? På vilket sätt fungerar det inte. Det ska fungera fint med Mojave. 

 Det fungerar ofta ok. Men ibland så snurrar badbollen länge och det går inte att göra något. Inte ens tvångsavsluta. Då är det bara att göra en omstart och då fungerar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr såg jag inte tråden förrän andra hunnit gissat fritt. Du behöver inte skaffa senaste versionen för att få det att funka. Jag kör själv version 12 och jag vet att åtminstone 11 och framåt funkar. Följ råden från Adobe så ska det gå. Tyvärr på engelska så du får översätta var du ska ändra.

 

"We're really sorry for all the trouble. Please try adding Photoshop Elements 11 under the Accessibility in System Preferences.

  1. Open System Preferences.
  2. Select Security & Privacy.
  3. Click the lock to make changes, then enter your system username and password for your computer.
  4. Select Privacy from the top set of tabs, then select Accessibility from the left-hand column of options.
  5. Click the + (plus) button under the list 'Allow the apps below to control your computer'.
  6. Navigate to the Applications folder and select the Photoshop application and click Open.
  7. Click the lock to prevent further changes. Relaunch Photoshop. "
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om badbollen snurrar så kan det vara ett tecken på att det är mycket i datorn, då rekommenderar jag att kolla hårddiskutrymmet. Helst ska man ha minst 30Gb ledigt. Och så kan det vara bra att göra en säker start för att rensa diverse cachefiler. Säker start: Håll ner shift-tangenten när du startar datorn, fortsätt hålla ner några sekunder. Logga in i datorn och starta om. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:

Om badbollen snurrar så kan det vara ett tecken på att det är mycket i datorn, då rekommenderar jag att kolla hårddiskutrymmet. Helst ska man ha minst 30Gb ledigt. Och så kan det vara bra att göra en säker start för att rensa diverse cachefiler. Säker start: Håll ner shift-tangenten när du startar datorn, fortsätt hålla ner några sekunder. Logga in i datorn och starta om. 
 

Platsbrist kan absolut orsaka problem, med det känns kanske inte som den troligaste orsaken just här när Adobe bekräftat att äldre versioner ger just det problemet under Mojave. Åtminstone tills man gör den nödvändiga förändringen som jag postade tidigare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, Hep säger:

Platsbrist kan absolut orsaka problem, med det känns kanske inte som den troligaste orsaken just här när Adobe bekräftat att äldre versioner ger just det problemet under Mojave. Åtminstone tills man gör den nödvändiga förändringen som jag postade tidigare. 


Fast mitt förslag handlade inte om äldre versioner, utan om senaste versionen av Photoshop Elements alltså Elemenst 2019. Det var ju den senaste versionen som ibland gjorde att badbollen snurrade lite extra. Han hade ju hämtat ner en trial av den senaste versionen, och den är gjord för Mojave.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:


Fast mitt förslag handlade inte om äldre versioner, utan om senaste versionen av Photoshop Elements alltså Elemenst 2019. Det var ju den senaste versionen som ibland gjorde att badbollen snurrade lite extra. Han hade ju hämtat ner en trial av den senaste versionen, och den är gjord för Mojave.

 

Ok, då missförstod jag. Jag trodde det fortfarande handlade om det ursprungliga (icke-)problemet. Sorry.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 133 Gb (500 Gb) ledigt på hårddisken och 12 Gb ledigt på minnet (16Gb). Har gjort säker start. Köpt uppdatering av Elements till 2019. Ser ut att fungera ok nu. Tack för alla tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har mojave på en MacBook Pro (Retina 15-tums, början av 2013) 2,4 GHz Intel Core i7. Intel HD Graphics 4000 1536 MB.

 

Jag fick något som heter  ""Kernel Panic"" när jag installerade photo shop på min dator...Totalt haveri och jag fick knappt igång datorn igen. Undersystemet som styr om man skall kunna installera ett operativsystem verkade vara paj enligt vad jag läste.Jag formaterade datorn och sedan när jag skulle installerade om operativsystemet blinkade ett stort frågetecken på skärmen...Till slut fick jag det till att Fungera och då jag fick sitta utomhus så att datorn var kall  när jag försökte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...