Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Slå ihop två partitioner till en, hur?


allabin

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är i behov av att ominstallera Windows 10 som jag sedan tidigare har installerat med Boot Camp. Nu när jag vill ta bort Windows 10 så använda jag mig av Skivverktyg för att formatera om Boot Camp. Nu är min Boot Camp formaterad och allt är borta från den, men den finns fortfarande kvar med 70gig i storlek. Hur gör jag för att ta bort den partitionen så att mina 70 gig förflyttar sig till min Macintosh Hårddisk? Trodde att jag kunde göra detta i Skivverktyg men hittar inte hur jag ska ta bort boot camp hårddisken helt. Någon som vet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Man ska ta bort bootcamp via bootcamp. Inte skivverktyg.

Okej, men problemet är att när jag öppnar boot camp så står det bara att jag inte har tillräckligt med lagringsutrymme, därför behöver jag få över de 70 gigen till min vanliga hårddisk. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, allabin säger:

Okej, men problemet är att när jag öppnar boot camp så står det bara att jag inte har tillräckligt med lagringsutrymme, därför behöver jag få över de 70 gigen till min vanliga hårddisk. 

Hur mycket ledigt har du på din vanliga partition? Om det är mindre än 20GB, rensa så att du kan köra Bootcamp och får bort 70GB-partitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, allabin säger:

Kommer inte vidare till det läget, eftersom boot camp säger att jag inte har tillräckligt med utrymme, även fast jag har det. Kan jag göra det på ett annat sätt?

 

Skärmavbild 2018-12-07 kl. 16.22.09.png

Du har tydligen sabbat partitioneringen, för Bootcamp försöker skapa en partition till, inte ta bort den gamla. Vet tyvärr inte hur du ska få rätt på det. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Du har tydligen sabbat partitioneringen, för Bootcamp försöker skapa en partition till, inte ta bort den gamla. Vet tyvärr inte hur du ska få rätt på det. :( 

Okej tack ändå. Känns som det borde finnas ett annat sätt att slå samman två partitioner, även fast det är gjort med Boot camp.. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, allabin säger:

Okej tack ändå. Känns som det borde finnas ett annat sätt att slå samman två partitioner, även fast det är gjort med Boot camp.. :( 

 

Problemet är att du har gjort fel och använde Skivverktyget istället för det korrekta sättet Bootcamp.

Nu känner inte Bootcamp igen partitionerna.

Kan vara så att du får ta en backup och radera den hdd du har macOS på och börja om från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar att du tar en klonad backup på din Mac OS partition

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommandot diskutil i Terminalen borde funka, se översiktlig dump nedan. Läs mer här och här. Partitionerna måste dock befinna sig i viss ordning till varandra (endast efterföljande partitioner kan slås samman med föregående). Detta kan man ta reda på genom att köra kommandot

diskutil list

i Terminalen.

 

OBS! En stor brasklapp dock för APFS och Mojave, om det nu är det som används. Det är sannolikt lättare och mindre ”farligt” att göra som @lappen71 skriver; alltså ta backup, starta i revovery, radera hårddisken, installera om och lägga tillbaka backupen.

 

dump.png.55aca2f4fbf6344651e5e78f43880ce2.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-12-07 på 19:39, Alix säger:

Kommandot diskutil i Terminalen borde funka, se översiktlig dump nedan. Läs mer här och här. Partitionerna måste dock befinna sig i viss ordning till varandra (endast efterföljande partitioner kan slås samman med föregående). Detta kan man ta reda på genom att köra kommandot


diskutil list

i Terminalen.

Det ser ut så här i min terminal. Efter att ha försökte göra steg två, så får jag ett felmeddelande som säger precis som du skrev att partitionerna inte ligger i iordning. Hur Löser jag det?

 

 

Citat

 

 

Skärmavbild 2018-12-09 kl. 11.16.17.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen fungerar det inte eftersom disk0s2 är APFS och disk0s3 är JHFS+ (”Apple_HFS”). Det är min gissning. Jag kan inte se annat än du måste formatera om hela disken via recovery och sedan lägga tillbaka en backup via Flyttassistenten (eller använda klonprogram). Precis som den person erfor i tråden jag länkade till ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, jag har nu gjort en kopia med time machine, så nu ska jag blåsa datorn och lägga in kopian igen. Tack för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, allabin säger:

Japp, jag har nu gjort en kopia med time machine, så nu ska jag blåsa datorn och lägga in kopian igen. Tack för alla svar!

Du måste installera operativsystemet innan du lägger på TimeMachinebackupen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Pocahontas säger:

Du måste installera operativsystemet innan du lägger på TimeMachinebackupen

Okej då gör jag det 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Pocahontas säger:

Du måste installera operativsystemet innan du lägger på TimeMachinebackupen

Ja, givetvis, glömde skriva det. :pinch:

Tack! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag rensat datorn och installerat in Mojave igen, men har inte lagt in säkerhetskopian igen. Dock är Boot Camp fortfarande kvar. Hur ska jag bli av med den? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, allabin säger:

Nu har jag rensat datorn och installerat in Mojave igen, men har inte lagt in säkerhetskopian igen. Dock är Boot Camp fortfarande kvar. Hur ska jag bli av med den? 

Då har du inte formaterat om hårddisken i recoveryläget. Det var poängen. Vad menar du med  ”rensat datorn”?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Då har du inte formaterat om hårddisken i recoveryläget. Det var poängen. Vad menar du med  ”rensat datorn”?

Otydligt av mig - Jag startade om datorn och höll inne cmd + R och valde i skivverktyg att ta rensa hårddisken och sen installera mojave igen. Är det inte så man skulle göra? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, allabin säger:

Otydligt av mig - Jag startade om datorn och höll inne cmd + R och valde i skivverktyg att ta rensa hårddisken och sen installera mojave igen. Är det inte så man skulle göra? :)

Det finns väl inget kommando ”rensa hårddisken”? Eller, det kanske det gör, jag har inte Mojave. Normalt sett i recovery öppnar man Skivverktyg under Verktygsprogram och formaterar om (knappen Radera) hårddisken (eller tar bort partition).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Det finns väl inget kommando ”rensa hårddisken”? Eller, det kanske det gör, jag har inte Mojave. Normalt sett i recovery öppnar man Skivverktyg under Verktygsprogram och formaterar om (knappen Radera) hårddisken (eller tar bort partition).

Nej, kommandot jag gjorde var att formatera om hårddisken i skivverktyg när jag var i återställningsläget, men hittar inget ställa som gör att jag kan ta bort Boot Camp i rocoverymodet, utan endast rensa dem. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, allabin säger:

Nej, kommandot jag gjorde var att formatera om hårddisken i skivverktyg när jag var i återställningsläget, men hittar inget ställa som gör att jag kan ta bort Boot Camp i rocoverymodet, utan endast rensa dem. 

Okej, kan så vara. Här famlar jag lite i mörkret.

Då återstår att du skapar ett bootbart installationsmedium via USB med Mojave som du kan starta datorn med. Detta frigör den interna hårddisken helt (vilket inte verkar vara fallet i recoveryläget).

Verktyg för installationsmedium hittar du här.

Mojave får du ladda ned separat. Om det krånglar att laddas ned kan du använda detta verktyg (dock enbart i syfte att ladda ned Mojave).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...