Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dubbla skärmar, kan ej välja rätt upplösning.


Morpheus

Rekommendera Poster

Mac Mini från 2012, 2.6 GHz i7. Två likadana skärmar, en kopplad på display porten och en på HDMI porten. Den på display porten ställs automatiskt in på 1920x1200 men den på HDMI porten ställer sig på 1080p och det går bara att välja 1080i och 720p utöver detta. Vilket innebär att det blir en smal bild med svart i ovan och underkant. Provat olika HDMI kablar men med samma resultat, kan jag inte få 1920x1200 via HDMI porten? Eller går det att tvinga på något sätt? Vad jag kunnat läsa mig till skall grafikkortet fixa två skärmar med den upplösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte gjort men skall testa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Håll ner alt-tangenten i inställningarna så borde du kunna välja lite fler upplösningar.

 

Mer om detta:

http://osxdaily.com/2015/08/27/show-all-display-resolutions-external-screen-mac/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, marcushedenstrom säger:

Håll ner alt-tangenten i inställningarna så borde du kunna välja lite fler upplösningar.

 

Mer om detta:

http://osxdaily.com/2015/08/27/show-all-display-resolutions-external-screen-mac/

Finns knappast någon högre upplösning väl? Fast kanske ändå... :fundersam:

 

Annars kanske detta kan hjälpa:

 

http://osxdaily.com/2014/03/31/detect-displays-mac-os-x/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips tyvärr fungerar inget av dem, om jag kör alt tangenten när jag väljer "Scaled" får jag visserligen upp fler alternativ men det högsta är 1600x900 och jag behöver 1920x1200. Nollställa NVRAM eller söka bildskärmar på nytt gjorde ingen skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Skumt.

 

Men det är alltså två identiska skärmar säger du. En kopplad på displayport och en på HDMI?

 

Vad händer om du kopplar den "dåliga" skärmen med displayport istället? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, marcushedenstrom säger:

Skumt.

 

Men det är alltså två identiska skärmar säger du. En kopplad på displayport och en på HDMI?

 

Vad händer om du kopplar den "dåliga" skärmen med displayport istället? 

Får testa i morgon, är en jobbdator det rör sig om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, SirKnasen säger:

Vad är det för skärmar det gäller? Vilket operativsystem körs i datorn?

Eizo ColorEdge 246 och vi kör på OS 10.13.5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, SirKnasen säger:

Skärmen klarar helt enkelt bara 1920x1080 via skärmens HDMI-ingång

Lösningen borde vara en HDMI till Display-port-kabel

 

Då är det ju inte så konstigt att jag inte får det att fungera! Skall fixa en HDMI till Display-port kabel och testa.

Tack för bra research, att en såpass bra skärm inte fixar 1920x1200 via HDMI porten var inget som ens korsade mina tankebanor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade prylar hemma för HDMI -> DVI och det fungerar så nu kör vi 1920x1200 på bägge skärmarna.

 

Case closed! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Morpheus säger:

Då är det ju inte så konstigt att jag inte får det att fungera! Skall fixa en HDMI till Display-port kabel och testa.

Tack för bra research, att en såpass bra skärm inte fixar 1920x1200 via HDMI porten var inget som ens korsade mina tankebanor.

HDMI är väl mest TV-centrerad och 1080p är just 1920x1080 pixlar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...