Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stort test: Siri vs Google Assistent – på svenska


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Så trots att tested gjordes på en iPhone även för Google Assistant för att ge Siri största möjliga chans att vinna eftersom Assistant inte får systemintegrera på samma sätt så vann Google Assistant? Intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

 

Rond 6: Boka ett bord
Här är det inte tal om jämnt skägg längre, utan om att Assistent sopar banan med Siri. När Siri inte alls förstår vad vi överhuvud taget försöker säga, och sedan tror att vi vill skapa en kalenderhändelse av det hela, använder Assistent istället sin massiva informationsbank för att ta reda på vad vi vill. Google känner igen restaurangen vi söker efter (bara en sådan sak), och presenterar redan på första försöket rätt information.

Inte heller Assistent når ända fram till att faktiskt boka ett bord (inte ännu i alla fall) men vi får alla relevanta alternativ vi behöver för att ta nästa steg själva: Att besöka webbplatsen eller ringa direkt till restaurangen. Vinnaren är solklar.

 

Då är det samma svar att beställa en taxi antar jag

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, DrÖronsus säger:

Så trots att tested gjordes på en iPhone även för Google Assistant för att ge Siri största möjliga chans att vinna eftersom Assistant inte får systemintegrera på samma sätt så vann Google Assistant? Intressant.

Ganska given utgång ändå. Siri är dum eftersom hon inte får lära sig något av användarna.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Ganska given utgång ändå. Siri är dum eftersom hon inte får lära sig något av användarna.

Absolut, men det blir i mitt tycke lite märkligt testupplägg. De borde kalla testet Siri vs GA på iOS och på svenska.

 

Jag skulle uppfatta det som absolut blaj om någon Androidtestare gav sig på att göra ett test på en Pixel-telefon:

"Rond 1: Assistant är redan installerat, men Siri måste vi ladda ner. Redan här befinner sig SIri i underläge. Men vänta! Siri finns inte ens att ladda ner! Jordskredsseger för Assistant!

Rond 2-10:  Assistant vinner på Walk Over. 10-0 till Assistant över SIri!!

 

Det är väl uppenbart att det finns fördelar om man testar i det egna ekosystemet. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, DrÖronsus säger:

Absolut, men det blir i mitt tycke lite märkligt testupplägg. De borde kalla testet Siri vs GA på iOS och på svenska.

 

Jag skulle uppfatta det som absolut blaj om någon Androidtestare gav sig på att göra ett test på en Pixel-telefon:

"Rond 1: Assistant är redan installerat, men Siri måste vi ladda ner. Redan här befinner sig SIri i underläge. Men vänta! Siri finns inte ens att ladda ner! Jordskredsseger för Assistant!

Rond 2-10:  Assistant vinner på Walk Over. 10-0 till Assistant över SIri!!

 

Det är väl uppenbart att det finns fördelar om man testar i det egna ekosystemet. 

Jag förstår inte problemet.

För det första vinner GA ändå (trots ”fel” ekosystem).

För det andra finns det inget annat sätt att jämföra assistenterna på än via IOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Nyhetsroboten säger:


Vi testar Siri mot Google Assistent på en Iphone i nio ronder. Vilken rösttjänst är bäst på en Iphone – i Sverige?dDsut0_ARmI

Läs hela artikeln här

 

16 minuter sedan, DrÖronsus säger:

Absolut, men det blir i mitt tycke lite märkligt testupplägg. De borde kalla testet Siri vs GA på iOS och på svenska.

 

Hur menar du nu? Det är väl i princip det de skriver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Alix säger:

Jag förstår inte problemet.

För det första vinner GA ändå (trots ”fel” ekosystem).

För det andra finns det inget annat sätt att jämföra assistenterna på än via IOS.

Man kan ju jämföra dem i respektive ekosystem :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Telly82 säger:

 

Hur menar du nu? Det är väl i princip det de skriver?

Ja, men inte i rubriken, utan i en underrubrik som man ser först om man klickar på länken. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, DrÖronsus säger:

Man kan ju jämföra dem i respektive ekosystem :)

Jo, men det ger ju inte Iphoneanvändaren någon duglig jämförelse för att välja assistent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, DrÖronsus säger:

Ja, men inte i rubriken, utan i en underrubrik som man ser först om man klickar på länken. 

Klicka på vad då???

2018-12-04_11-31-42.thumb.png.b1d99a35176ca8e8416263c6cdfb2868.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu var det väl ändå denna tråden vi diskuterar eftersom vi postar här, inte (halv)taskiga länkar från annat håll.

I första posten står klart och tydligt vad det handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Men nu var det väl ändå denna tråden vi diskuterar eftersom vi postar här, inte (halv)taskiga länkar från annat håll.

I första posten står klart och tydligt vad det handlar om.

Jag diskuterar artikeln/testet, inte tråden. Att MacWorld (bild 2) skulle räknas som "från annat håll" vet jag inte om jag håller med om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, DrÖronsus säger:

Jag diskuterar artikeln/testet, inte tråden. 

Då tycker jag att det minsta man kan begära är att du skriver en hänvisning till det du syftar på, för det är verkligen inte självklart för oss andra som inte kan läsa dina tankar. :) 

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Då tycker jag att det minsta man kan begära är att du skriver en hänvisning till det du syftar på, för det är verkligen inte självklart för oss andra som inte kan läsa dina tankar. :) 

Det har du rätt i. Jag går "alltid" från IDG eller MacWorld och tänkte inte på att andra kanske går direkt till forumet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nytt test 

I ett omfattande test med över 800 frågor (på engelska) testade analytikern Gene Munster från företaget Loup Ventures de fyra största digitala assistenterna; Google Assistent, Siri, Alexa samt Microsofts Cortana. Alla tjänster testades på engelska och fick samma 800 frågor.

Föga förvånande blev Google Assistent i högtalaren Google Home bäst i test. Assistenten förstod 100 procent av frågorna, och svarade rätt på nästan 90 procent av dem. Mer förvånande var att Siri i år klättrade upp på en andraplats. Siri i Homepod på engelska förstod 99,6 procent av frågorna och svarade rätt på nästan tre av fyra frågor, och fick ett något bättre resultat än även Alexa.

33E79620-4B62-45C2-B92C-B1A3BBE2F120.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Efter att ha avslöjat några av de stora nya funktionerna som förväntas i iOS 13 tidigare i veckan, är Guilherme Rambo 9to5Mac tillbaka med en rapport om MacOS 10.15-och det ser ut att det kan vara en stor uppgradering.  

 

 Det börjar med Siri.  En av de märkligaste utelämnandena från Siri på Mac är möjligheten att ställa in larm och tider, och det verkar som att det äntligen kommer att åtgärdas i Mac OS 10.15.  På vägen kan också vara Siri Shortcuts.

 

 

 

 En annan funktion som enligt uppgift gör sin väg från iOS till macOS är Screen Time.  En annan iOS 12-funktion, låter dig spåra din användning och sätta gränser för hur länge du och dina barn kan använda vissa appar.  Enligt Rambo kommer skärmtid på Mac att vara nästan identisk med skärmtid på iPhone och iPad: "Det kommer att finnas en ny panel i Systeminställningar för att konfigurera funktionen.  När tidsgränsen för en app har överskridits visas en överlay, så att användaren antingen kan stänga appen eller låsa upp appen med ett lösenord. ".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-12-21 på 23:54, Alix säger:

Jag funderar på att köpa en Google Home Mini. Kostar 649 kronor inklusive frakt*. Mest för att den fungerar som en avancerad Sveriges Radio P1. Men så kan den därtill användas till mycket annat.

 

 

*Från Google, alltså. Den finns billigare annorstädes.

Blir säkert bra. Själv köpte jag en Chromecast för några månader sedan, bland det bästa jag äger. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...