Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny hårddisk för snabbare dator?


Eric fal

Rekommendera Poster

Hej,

Har en MacBook Pro från mitten av 2012, 4GB samt en 500 GB SATA. Har installerat om datorn och den har blivit lite snabbare men badbollen dyker fortfarande upp. Kan jag få den snabbare genom att byta ut hårddisken. Om så till vilken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En SSD och jag rekommenderar Samsung 860 EVO. Du bör också uppgradera RAM (byt ut en av de du har till en sådan här så får du 10 GB RAM. Datorn klarar max 16 GB). SATA-kabeln är ganska skör på 13-tumsmodellen Mid 2012. Så var försiktig om du har den. Om du berättar vilken modell du har lite närmare kan jag länka till en guide för byte. Eller, här är en guide till den på 13 tum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toppen Tack!

 2,5 GHz Intel Core i5. 2+2 GB 1600 MHz DDR3. Men kan jag klämma in mer minne här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Eric fal säger:

Toppen Tack!

 2,5 GHz Intel Core i5. 2+2 GB 1600 MHz DDR3. Men kan jag klämma in mer minne här?

Då har du 13 tum? Den har plats för två RAM, så du får byta ut en (eller båda). Se länk ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst, 13 tum. Då kan jag m.a.o. klämma in 2x8 av minnet du länkade till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort Tack för alla svar! Bara en sista fråga. Hårddisken på datorn är nu tom. Ska jag ändå behöva göra ngn recovery eller är det bara att byta ut? Var ligger m.a.o. operativsystemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Eric fal säger:

Stort Tack för alla svar! Bara en sista fråga. Hårddisken på datorn är nu tom. Ska jag ändå behöva göra ngn recovery eller är det bara att byta ut? Var ligger m.a.o. operativsystemet?

Det ligger på hårddisken du tömt.

Har du tagit nån klonad backup är det bara att föra över det till nya hårddisken.

Har du använt dig av Time Machine måste du först installera nytt operativsystem. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan jag skippa en recovery och så hämtar jag macOS Mojave från nätet efter utbytet av disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Eric fal säger:

Hej,

Har en MacBook Pro från mitten av 2012, 4GB samt en 500 GB SATA. Har installerat om datorn och den har blivit lite snabbare men badbollen dyker fortfarande upp. Kan jag få den snabbare genom att byta ut hårddisken. Om så till vilken?

Själva processorn kommer inte att gå fortare eller göra mer per tidsenhet. Men "hjälpredskapen" arbetsminnet RAM och lagringen dvs hårddisken kan optimeras så de inte slöar ner processorn i onödan.

...

Tänk på RAM-minnet som din arbetsbänk. Är den liten, räcker den inte till och det går segt när den tar slut. Är hårddisken långsam tar det tid att stoppa in saker och ta ut saker och datorn upplevs trög. Så med större arbetsbänk tar det längre tid innan den tar slut och man kan ofta ha flera saker på gång samtidigt utan problem. Behöver man lagra går det fem gånger snabbare med en SSD än med en mekanisk hårddisk som dessutom måste få fart på sig innan den gör något.

...

Så en MBP 2012 med max RAM och en SSD är riktigt bra och står sig länge än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...