Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bilder via mail går inte att öppna av mottagarens pc.


Explorer

Rekommendera Poster

Jag har sett till att behålla ändelserna    .jpg och     .png.  Storlek summa 75 Mb.    När jag själv försöker kontrollöppna det avsända

får jag detta svar, som bifogas.  Första gången det här trubblet händer.  Vad göra ?

 

Köpa ett USB-minne, formatera det för både mac och pc,  lägga upp bilderna där <

ANDRA FÖRSÖKET.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skicka inte en mapp (med filer i), skicka enskilda filer. Mac OS X hanterar mappar (och arkiv) annorlunda än Windows. Du kan dock testa att skicka ett arkiv av mappen (en zip). Högerklicka på mappen och välj ”Komprimera [mappens namn]”. Eposta zippen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det ens att bifoga en mapp (utan att komprimera den)?

 

Förr var det vanligt att Windows hade svårt att hantera vissa namn med ”otillåtna” kombinationer av tecken, mellanslag u s w. Men det hör väl till en svunnen tid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alix är inne på rätt spår, som så ofta när det gäller filsystem. :)  Jag håller helt med om att problemet är att bilderna skickas som en mapp. När du ska bifoga bilder - öppna mappen med bilder och sen markera alla bilder i mappen och så bifoga. Istället för att markera mappen och bifoga den. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, KMN säger:

Går det ens att bifoga en mapp (utan att komprimera den)?

Ja. Testade nu. Var helt övertygad om att det inte gick. Hade fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Skicka inte en mapp (med filer i), skicka enskilda filer. Mac OS X hanterar mappar (och arkiv) annorlunda än Windows. Du kan dock testa att skicka ett arkiv av mappen (en zip). Högerklicka på mappen och välj ”Komprimera [mappens namn]”. Eposta zippen.

Jag behöver skicka 30 bilder. Men kan rimligen inte lägga ut 30 bilder direkt på skärmen. Det skulle bli ett långt mail ... Intressant att notera är, att jag förra veckan på prov skickade tre bilder i en mapp. Till samma mottagare. Som inte  hade några svårigheter att öppna mappen. Det förvånar mig mycket att samma procedur inte vill fungera nu.   

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Explorer säger:

Jag behöver skicka 30 bilder. Men kan rimligen inte lägga ut 30 bilder direkt på skärmen. Det skulle bli ett långt mail ... Intressant att notera är, att jag förra veckan på prov skickade tre bilder i en mapp. Till samma mottagare. Som inte  hade några svårigheter att öppna mappen. Det förvånar mig mycket att samma procedur inte vill fungera nu.   

 

 

 

Markera bilderna,högerklicka och välj komprimera,skicka zip-filen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, lappen71 säger:

Markera bilderna,högerklicka och välj komprimera,skicka zip-filen

Jag skrev det också. Men det verkar som att det viktiga är inte att få det att funka utan varför det funkade att skicka en mapp förra gången men inte nu senast (vilket det säkert finns ett svar på, men det är i praktiken omöjligt att avgöra med så pass lite information som vi har fått, och jag bedömer inte som att vi kan få det, så här i efterhand).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Jag skrev det också. Men det verkar som att det viktiga är inte att få det att funka utan varför det funkade att skicka en mapp förra gången men inte nu senast (vilket det säkert finns ett svar på, men det är i praktiken omöjligt att avgöra med så pass lite information som vi har fått, och jag bedömer inte som att vi kan få det, så här i efterhand).

Ops...såg inte ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Raphael säger:

Alix är inne på rätt spår, som så ofta när det gäller filsystem. :)  Jag håller helt med om att problemet är att bilderna skickas som en mapp. När du ska bifoga bilder - öppna mappen med bilder och sen markera alla bilder i mappen och så bifoga. Istället för att markera mappen och bifoga den. 

 

Så har jag alltid gjort när det bara handlar om en, två eller tre bilder. Eller skicka en zip-fil med många bilder, som redan nämnts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac till Mac går det att skicka mappar ja. Kan mottagaren ha ändrat något hos sig mellan gångerna? Outlook på Windows-PC tillåter inte att man skickar mappar, utan den vill göra om mappar till Zip-filer - och så är det med andra mejlklienter för Windows som jag känner till, att de inte hanterar mappar, de vill ha Zip istället. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, jag gjorde som Alex sa, redan allra först. Komprimerade mappen och skickade den. Av vad som syns från mitt håll, så ska det fungera nu. Väntar på att mottagaren ska konfirmera det. Tack för zip-tips !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, mottagaren kan inte öppna den. "Extraheringen kan inte slutföras , målfilen kunde inte skapas", svarar han.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mottagaren tillräckligt utrymme på sin hårddisk för att extrahera Zip:en? Det låter som att utrymmet inte räcker till. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var också inne på den teorin. Nu slutade det hela med att jag i delposter om  fem bilder per mail drog bilderna in i mailet, så de fick breda ut sig bäst de ville. Då funkade överföringen .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett annat alternativ till att skicka bilder i mejl, och det är att köra via iCloud Bilder. Skapa en mapp i iCloud Bilder, och sedan välj att Dela den, du får en länk som du ger din kompis. Nu finns bilderna i mappen på webben, länken går till bilderna på webben. När du tar bort bilder eller lägger till bilder i mappen, så ändras detta också på webben och den som har länken ser dessa förändringar. Länken är fortfarande samma för den går till en mapp på webben. Den som har länken ser det som en webbsida där bilderna ligger under varandra, och kan enkelt hämta hem genom att markera bilden och välja att spara. Detta fungerar även för större bilder på flera Mb (bara iCloud har tillräckligt utrymme :) ). Vet en med bilder på 16-20Mb styck som gör så här för att hans layoutare ska ta ner dem.... Fungerar bra. :)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...