Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera El Capitan på 10.6.8


urbannilmander

Rekommendera Poster

urbannilmander

Hej där,

har ärvt en Macbook Pro 9,1 och har helt ny i Mac-världen. Försöker på olika sätt uppgradera från 10.6.8 till El Capitan. Men som alltid med Mac så blir det Moment 22. Det går inte att uppdatera om du inte har uppdaterat, typ.

Köpte en DVD på Ebay som är en Recovery och har försökt använda den. Instruktionerna (som är olika på medföljande papper och på själva DVDn) har dock inte hjälpt. I slutändan återkommer Moment 22: "Du kan inte installera det här programmet på den här typen av dator".

Några tips därute?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

urbannilmander

Hej Alix,

tyvärr funkar inte den vägen. Hamnar i samma Moment 22: du kan inte uppgradera om du inte har senaste uppdateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är något lurt här. Den modellen ska vara levererad med Lion 10.7.3. Och den klarar senaste Mac OS X. Då är det inte aktuellt med El Capitan om man inte har laddat ner det förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

urbannilmander

Men det är den inte. När jag ärvde den var det något med 10.4 och efter uppdatering är jag uppe i 10.6.8. Och därifrån går det inte att uppgradera, i alla fall inte i den här datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, urbannilmander säger:

Hej där,

har ärvt en Macbook Pro 9,1 och har helt ny i Mac-världen. Försöker på olika sätt uppgradera från 10.6.8

Är du säker på att det är en Macbook Pro 9,1? För den kan inte köra något som är tidigare/äldre än 10.7.någonting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

urbannilmander

Sorry, det är en iMac 9,1. Mac är inte min grej, så jag vet inte riktigt vad som är vad. Men frågan kvarstår, kan jag uppgradera till El Capitan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

El Capitan supportas dock inte längre av Apple.

Jag har en iMac8,1 som jag uppgraderade till High Sierra igår via detta. Förlorad WiFi ersatte jag med ett USB-nätverkskort (emulerad ethernet).

Programmet stöder nedladdning av High Sierra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

urbannilmander

Ok, jag svarade också att det inte går via länken du skickade. Jag får svaret att jag inte kan uppdatera till El Capitan om jag inte har program som är det senast uppdaterade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, urbannilmander säger:

Ok, jag svarade också att det inte går via länken du skickade. Jag får svaret att jag inte kan uppdatera till El Capitan om jag inte har program som är det senast uppdaterade.

Jag kan inte ge något annat svar än att det går, och hur det ska gå till enligt Apple, eller hur? Vilka alternativ har jag? Att Apple och Everymac har fel?

Varför det inte fungerar kan ha alla möjliga orsaker.

Men här bedömer jag att det är hands on som gäller, särskilt som du själv säger att du inte förstår dig på Mac.

Upplysningsvis kan jag säga att jag i förra veckan installerade El Capitan på en medlems mac som medlemmen absolut inte kunde installera El Capitan på. Mig tog det 20 minuter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

urbannilmander

Hej igen, nu har jag laddat ner El Capitan + installationsprogrammet till iMacen. Kan jag gå vidare därifrån och i så fall hur?

Eller måste jag ladda ner på en USB-sticka först (som Mac-amatör förstår jag inte skillnaden, varför går det inte att installera direkt men från en sticka?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, urbannilmander säger:

Hej igen, nu har jag laddat ner El Capitan + installationsprogrammet till iMacen. Kan jag gå vidare därifrån och i så fall hur?

Eller måste jag ladda ner på en USB-sticka först (som Mac-amatör förstår jag inte skillnaden, varför går det inte att installera direkt men från en sticka?)

USB-stickan gör att du har El Capitan redo för stand alone-installation plus diverse verktygsprogram. Du kan därmed exempelvis helt radera hårddisken före installation. Med enbart ett program är du prisgiven dess funktion, vilket är uppgradering (i bästa fall men det fungerar ju inte för dig).

 

OBS! Ta backup på dina filer först.

 

1. Du installerar Install Disk Creator på din mac.

2. Du öppnar detta program och väljer dels El Capitan via dialogrutan, dels vilken USB-sticka du ska lägga det på (minst 8 GB).

3. Du startar processen, skriver in lösenord och låter programmet jobba klart en stund, kanske från en kvart till uppåt en halvtimme.

4. När USB-stickan är klar startar du om datorn och håller nere alt-knappen.

5. Välj USB-stickan när du får upp olika startskivealternativ.

6. Via USB-stickan väljer du att uppgradera datorn till El Capitan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

urbannilmander

Hej och tack för utförligt svar. Men....Moment 22 igen, går inte att använda programmet Install Disk Creator på den här datorn, Krävs att jag har minst 10.7 och jag har bara 10.6.8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, urbannilmander säger:

Hej och tack för utförligt svar. Men....Moment 22 igen, går inte att använda programmet Install Disk Creator på den här datorn, Krävs att jag har minst 10.7 och jag har bara 10.6.8

Visst, ja. Createinstallmedia-buggen. Du behöver tillgång till en nyare Mac eller köpa en USB-sticka med El Capitan på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

urbannilmander

Jag har redan köpt en DVD från Ebay med El Capitan (Recovery DVD) som jag har försökt installera. Instruktionerna på den är dock svårförståeliga, om att skapa en partition och återskapa DVD i denna. Därefter ska jag ta ur DVDn, starta om och hålla nere alt, välja installer som startupdisk och sedan ska den börja installera.

Det gör den inte. Kan du förklara hur jag skapar partition osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, urbannilmander säger:

Jag har redan köpt en DVD från Ebay med El Capitan (Recovery DVD) som jag har försökt installera. Instruktionerna på den är dock svårförståeliga, om att skapa en partition och återskapa DVD i denna. Därefter ska jag ta ur DVDn, starta om och hålla nere alt, välja installer som startupdisk och sedan ska den börja installera.

Det gör den inte. Kan du förklara hur jag skapar partition osv?

Nej, dessvärre. Jag vet inte hur det mediet är uppbyggt. Jag har aldrig haft med en installations-dvd att göra efter Snow Leopard 10.6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, KMN säger:

Men varför inte inte bara skippa Disk Creator och göra så här? Eller har jag missat något?

Nej respektive ja. Detta:

 

”... this year I’m limiting the instructions to a single method: using OS X's own createinstallmedia tool.

Starting with Mavericks, the OS X installer hosts a hidden Unix program called createinstallmedia specifically for creating a bootable installer drive.”

 

TS har 10.6.8. Man kan komma runt det i tidigare versioner än Mavericks, men inte i Snow Leopard.

 

1 timme sedan, Alix säger:

Visst, ja. Createinstallmedia-buggen. Du behöver tillgång till en nyare Mac eller köpa en USB-sticka med El Capitan på.

Läs mer om buggen här. ”There is a major bug with Apple’s built-in tool (the now famous createinstallmedia command) when run from 10.6.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. Ja, det verkade ju lite konstigt om det var så enkelt…

Men tillgång till en nyare mac borde inte vara omöjligt, kan man tycka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dosdude1 har ju sin patcher som kan ladda ner och installera High Sierra Installer, exempelvis, på en sticka. Fast det kanske inte heller går att köra på 10.6.8 eller vad du nu har. High Sierra borde kunna funka på din burk, men osvuret är bäst. Eventuellt kan även Mojave funka, men det kanske man inte ska experimentera med på osupportade burkar innan man fått igång maskinen ok. http://dosdude1.com/highsierra/

 

Är du inloggad i app store och har alla uppdateringar? Då borde länken till El Capitan från apple funka, kan man tycka.

 

Men visst kan det strula, förr i tiden innan jag hade stabila system fick jag ibland tanka hem installationsfiler från numera förbjudna sajter. Det är iaf helt vansinne att inte Apple erbjuder bättre möjligheter för folk med äldre system att uppgradera smidigt, nu är OSX erbjuds gratis till macägare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...