Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Randig skärm under uppstart


Jeepen66

Rekommendera Poster

Min Macbook Pro 17 "(mid/late 2012) med SSD har börjat krascha vid tillfällen som den tidigare har fungerat vid.


Ex startar Steam och ska spela något spel=krasch

 

Sedan är den näst intill omöjlig att få igång, följande händer.

Vid start kommer äpplet fram och den börjar jobba (Stapeln rör sig till höger) men skärmen är randig.

När den laddat en stund försvinner äpplet, normalt ska startsidan komma upp men skärmen förblir randigt vit.

Efter en stund startar Mac:en om sig.

Ibland hjälper det med en hård-reset ibland inte. har kört utökad hårdvarutest och den säger att det är OK.

Har även ominstallerat  med recovery kommandot vilket hjälpte för stunden.

Trodde först att grafikkortet börjat lämna in men undrar nu om det kanske kan vara att den börjat uppdatera till nästa OS X men min Mac är för gammal enligt app-store.

Är det någon som har en bra lösning eller ska jag  installerar om förra OS X?(High sierra var det väl?) eller det är ingen bra väg att gå?

 

Vill helst slippa köpa en ny (skärmstorleken är perfekt)

  

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Mattis.se säger:

Jag gissar att det är grafikkortet som är problemet. Det fanns tidigare ett reparationsprogram för det här felet, men det gäller tyvärr inte längre. 

https://www.apple.com/se/support/macbookpro-videoissues/

Det kan kanske vara grafikkortet, men det där programmet gällde ändå inte modellen som TS har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Det kan kanske vara grafikkortet, men det där programmet gällde ändå inte modellen som TS har.

Nu fanns det ju ingen 17-tums MacBook Pro från och med mid 2012, så den modell som TS har måste vara 2011 (eller tidigare). 17-tumsmodellen från 2011 omfattades tidigare av reparationsprogrammet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Mattis.se säger:

Nu fanns det ju ingen 17-tums MacBook Pro från och med mid 2012, så den modell som TS har måste vara 2011 (eller tidigare). 17-tumsmodellen från 2011 omfattades tidigare av reparationsprogrammet. 

Sant! :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del Macar har dubbla grafikkort, om då det ena fallerar (vanligen det diskreta/snabba) kan man ibland tvinga datorn att bara använda det integrerade (i CPU exempelvis) grafikkortet. Jag har inte provat det på din modell, och vet inte hur man gör där, men min Macbook Pro 2009 kan skifta mellan nvidia 9400 och 9600 tror jag. Jag kör hur som på det långsammaste, det ger bättre batteritid och jag märker ingen skillnad i dagligt användande (spelar ej).

 

Nyare macar med dubbla gpu byter automagiskt mellan dem efter behov. Program som gfxCardStatus (https://gfx.io/) eller liknande har förut kunnat blockera det diskreta grafikkortet, vilket kan vara bra om det just råkar vara det som strular. Kan vara värt att prov om det funkar även i nyare MacOS. Att spel kraschar kan indikera att det diskreta kortet är boven. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Poi ran tack för tipset men nu fick jag äntligen igång mac:en men programmet funkar inte vet du något annat som har samma funktion som kan funka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-11-27 på 09:50, Jeepen66 säger:

Min Macbook Pro 17 "(mid/late 2012) med SSD har börjat krascha vid tillfällen som den tidigare har fungerat vid.

 

Vid start kommer äpplet fram och den börjar jobba (Stapeln rör sig till höger) men skärmen är randig.

 

 

 

 

Typiskt symptom att den integrerade grafik-kretsen har havererat.

 

Finns 2 riktlinjer:

*Är det grafikproblem vid uppstart = det integrerade + ev det dedikerade grafik-kretsarna har havererat.

*Startar upp normalt, men slutar med vit eller blå skärm med omstart = dedikerade grafik-kretsen har havererat.

 

Finns inget permanent sätt att lösa detta problem, finns dock ev. tillfällig lösning som kan fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Blir nog byte till antingen iMac eller Mac mini.

tack för alla råden...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...