Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time Machine problem


HenrikSthlm

Rekommendera Poster

Hej,

Jag vet inte om jag skriver på fel ställe nu. Har en MacBook Pro 2015. Efter att jag uppdaterade till High Sierra går det inte att slutföra säkerhetskopieringen med Time Machine. Får felmeddelandet: "Time Machine kunde inte slutföra säkerhetskopieringen till ”Back Up”. Ett fel inträffade när filerna kopierades. Detta kan vara ett tillfälligt fel. Om problemet kvarstår reparerar du hårddisken för säkerhetskopiering med Skivverktyg.". Har kört skivverktyget men till ingen nytta. Såg någon artikel om problem när High Sierra installeras HDD blir till APSF, att det då kan bli problem med säkerhetskopieringen. Vet inte om detta stämmer, har inte kunskapen när det gäller sånt här. Är smått desperat, att det inte går att säkerhetskopiera längre. Någon som har något förslag på åtgärd? Kör inte via nätverket utan via USB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att reparera startdisken på din dator?

Kan bero på nåt strul där

 

https://support.apple.com/sv-se/guide/disk-utility/dskutl1040/mac

 

Du kan också prova med Skivverktyget härifrån

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201314

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det kommer upp: "found orphan dstream id objects och too many warnings generated; suppressing subsequent  ones.

 

Försökte med det här: https://www.macworld.com/article/3260635/macs/how-to-delete-time-machine-snapshots-on-your-mac.html till ingen nytta då samma meddelande kommer upp efter att jag kör skivverktyget igen.

 

Försökte köra skivverktyget genom omstart cmd + R men gick inte att köra skivkontroll Macintosh HD där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av datorn, slå på igen, och omedelbart håller ner cmd och R . kommer du inte till bilden  här då?

Skärmavbild 2018-11-24 kl. 18.17.32.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo kommer dit men i skivverktyget kommer jag inte åt Macintosh HD så jag kan köra kontrollen/reparera. Den är gråmarkerad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepigt. 

Vad händer om du använder Skivverktyg i Verkltygsmappen och kör Skivkontroll?

Skärmavbild 2018-11-24 kl. 18.31.15.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är FileVault aktiverat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt så ska du få en fråga om lösenord när du försöker återställa en backup som är krypterad till en hdd som också är krypterad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok men försökte inte återställa en backup, försökte lösa problemet med att jag inte kan göra en backup, får felmeddelande varje gång strax innan time machine är klar med backupen. Se längre upp i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är krypteringen av FileVault klar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FileVault har varit på hela tiden och HD är krypterad sedan tidigare,  eller vad menar du? Menar du att jag ta ta bort krypteringen/FileVault. Är inte direkt ngt snille på Mac, förstår inte rikigt vad FileVault har med problemet att göra, vad det är jag ska göra och varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I skivverktyget startat via recoverypartionen (cmd+r vid uppstart):

Går det inte högerklicka på Macintosh HD och välja "Lägg på skrivbord" alternativt markera Macintosh HD och välja Arkiv->Lägg på skrivbord?

 

Återkom med resultat efter skivkontroll av Macintosh HD

Hjälper det inte, köp en ny extern hårddisk och se om det går att göra backup till denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick att lägga på skrivbordet men när jag försöker utföra skivkontroll får jag meddelandet skivkontroll kunde inte avlänka volymen för reparation 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

433243746_Skarmavbild2018-11-25kl_10_44_38.thumb.png.647e92050ca92da4cf6812f362f38539.pngFunkar med skivkontrollen nu och det verkar som de förgående felmeddelande om "found orphan dstream id objects..." har försvunnit men får upp meddelandet som i skärmdumpen istället. Kört skivverktyget igen efter omstart, cmd + r men får samma felmeddelande.  Att köra Time machine fungerar fortfarande inte. Har provat med en annan extern HDD men uppstår samma fel ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Einarsson Mansén

Du skriver visserligen att du har High Sierra, men jag hade liknande problem när jag uppdaterade till Mojave för några månader sedan.

 

Efter en massa försök som andra i denna tråd är inne på med hjälp av Skivverktyg etc så fick jag det ändå inte att funka. Då råkade jag på denna tråd:

 

https://discussions.apple.com/thread/8561149

 

Tydligen hade Clean My Mac (som jag knappt kom ihåg att jag installerat) ställt till det hela, vilket utvecklaren förklarar i tråden. Då är lösningen att undanta en specifik fil från backupen. (Trots att felmeddelandena pekade på fel på disken så var det alltså något annat som spökade.) 

 

Kanske kan det vara något liknande problem för dig? (Även om jag inte vet eller har någon lösning.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-11-25 på 10:51, HenrikSthlm säger:

imageproxy.php?img=&key=aa65a642ed060ff0433243746_Skarmavbild2018-11-25kl_10_44_38.thumb.png.647e92050ca92da4cf6812f362f38539.pngFunkar med skivkontrollen nu och det verkar som de förgående felmeddelande om "found orphan dstream id objects..." har försvunnit men får upp meddelandet som i skärmdumpen istället. Kört skivverktyget igen efter omstart, cmd + r men får samma felmeddelande.  Att köra Time machine fungerar fortfarande inte. Har provat med en annan extern HDD men uppstår samma fel ändå.

Du behöver att annat verktyg för att reparera disken. 

Exempelvis:

https://www.alsoft.com/DiskWarrior/

eller

https://www.micromat.com/products/techtool-pro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fixade sig, eller rättare sagt jag fick nog, raderade hårddisken och installerade om operativsystemet. Hade inte Clean My Mac installerat men hade också läst om det tidigare. Tack för tipsen med program för att reparera hd, kan komma till nytta någon gång. Nu går datorn klockrent, inklusive Time Machine. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...