Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Arkiverade mail


Tux
 Share

Rekommendera Poster

Hej, 

jag har arkiverat en del e-post i Mac Mail. Men jag ser ej katalogen Arkiv i sidofältet.

Förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rubrikerna i sidofältet kan ”kollapsa” och ”expandera”, precis som en mapp i Finder. När det är expanderat så syns alla brevlådor under en rubrik/avdelning, och när det är kollapsat så ser man inte brevlådorna under den rubriken/avdelningen. 

 

Man växlar mellan lägena genom att klicka på de olika avdelningarna i sidofältet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, Raphael säger:

Rubrikerna i sidofältet kan ”kollapsa” och ”expandera”, precis som en mapp i Finder. När det är expanderat så syns alla brevlådor under en rubrik/avdelning, och när det är kollapsat så ser man inte brevlådorna under den rubriken/avdelningen. 

 

Man växlar mellan lägena genom att klicka på de olika avdelningarna i sidofältet. 

Tack för svar, men trädet är fullständigt expanderat. Se bild.

Skärmavbild 2018-11-24 kl. 00.33.15.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din bild visar bara expansionen av "Brevlådor". 
Längre ner bör du ha rubriker som "Smarta brevlådor", "På min Mac" och därefter dina e-mail tjänster. 
62025095_Skrmavbild2018-11-24kl_13_29_45.thumb.png.4e8ace629c756f6ff3bf842006ca94fb.png

Dessa rubriker kan expanderas och kollapsa, ovan är de kollapsade. Här är de expanderade... 
1240712290_Skrmavbild2018-11-24kl_13_31_29.thumb.png.009608db4d86062937fe677dfc6f7d3d.png768271950_Skrmavbild2018-11-24kl_13_32_16.thumb.png.e558297445c61579c18291f3d8563319.png2013506987_Skrmavbild2018-11-24kl_13_32_32.thumb.png.96dccc532f4060d3dbcf9ed8e63b204d.png

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Tuttosinistro

Spinner vidare på detta ämnet.

Jag har börjat få varningar om att min mail börjar bli full (från internetleverantören).

Kan man arkivera mail på något sätt? Har gamla man vill spara, men utan att den tar på platsen på imap-servern?

 

Om man högerklickar på ett mail finns alternativet "Arkivera". Vad händer med dem då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-12-05 på 19:13, Tuttosinistro säger:

Spinner vidare på detta ämnet.

Jag har börjat få varningar om att min mail börjar bli full (från internetleverantören).

Kan man arkivera mail på något sätt? Har gamla man vill spara, men utan att den tar på platsen på imap-servern?

 

Om man högerklickar på ett mail finns alternativet "Arkivera". Vad händer med dem då?


Om du ser mina bilder ovan, så ser du att det finns en rubrik som heter "På min Mac". De mejl som man lägger i mappar där, de sparas lokalt - "på min Mac" - och inte på en webbserver. 

Det första du bör göra, det är att skapa en brevlåda där: 
För muspekaren över "På min Mac" - till höger ska det komma ett "+", klicka på det och du får nu skapa en ny brevlåda. Döp den t ex till "Lokalt arkiv" eller vad du nu vill kalla den. 

För att flytta mejl till din nya lokala brevlåda/arkiv: Högerklicka på ett mejl, välj "Flytta till" och där välj "På min Mac" och din nya brevlåda. 

Om du högerklickar på ett mejl och väljer alternativet "Arkivera" då hamnar mejlet i brevlådan/mappen "Arkiv" under "Brevlådor". Om du kollar mina bilder där uppe, så ser du på den översta bilen att det finns en "Arkiv" under "Papperskorg", "Skickat" etc. men ovanför "Smarta brevlådor". Den här brevlådan är *inte* lokal, utan den korresponderar med brevlådan Arkiv för din webbmejl/på din mejlserver. 

Om man har flera mejltjänster och trycker på "Arkivera" för mejl på olika mejlkonton, så kommer de hamna under Arkiv på olika mejlkonton. Om du klickar på brevlådan Arkiv så ser du alla arkiverade mejl, precis som om du kollar på en Brevlåda. Men sen har du även under-brevlådor till Arkiv som visar de arkiverade mejlen för varje konto. 

Detta är en Arkiv-brevlåda som finns i Apple Mejl och som skapar en arkiv-brevlåda hos de olika mejlkontona. Sen kan man även ha andra arkiv-brevlådor på sina mejlkonton, jag har flera stycken som bilderna visar ovan. :)

I vilket fall som helst, om du vill spara mejl lokalt (bara i datorn) så ska du alltså INTE välja "Arkivera" för då sparas mejlen i en arkiv-låda på din mejlserver. Du ska skapa och välja en *lokal* arkiv-brevlåda under "På min Mac". 

Ett annat sätt är att dra ut mejlen och spara i en vanlig mapp på hårddisken: 
1. Skapa en mapp på hårddisken för ditt mejl-arkiv.
2. Öppna den så du har ett Finder-fönster bredvid din mejl. 
3. Markera de mejl du vill spara. 
4. Dra över dem till ditt mejl-arkiv, din arkiv-mapp som du skapade i 1:an.
5. Nu kan du slänga dem från mejl-programmet i datorn, för nu finns de i din mapp på hårddisken.

 

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Tuttosinistro

Rensat undan en del så nu klarar jag mig, men en annan fundering.

Under "Brevlådor" har jag Inkorg, Skickat, Skräp etc..

Under dem finns en rubrik "Smarta brevlådor" som är tom. Efter den en som heter "Telia" med underrubriker som Junk mail, sent items och Trash.

Det hamnar här en massa i Junk mail. Var kommer dessa ifrån? Skillnad på denna Junk och Skräp som ligger i översta kategorin? Sent och Trash är tomma.

Kan ju gömma dem så bara "Telia" syns men ändå nyfiken på vad denna baseras på. Hade gärna tagit bort den om den inte fyller någon funktion...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga. Det VERKAR vara något som Telia "hittat på", eftersom det ligger under "Telia".

Är Telia din e-postleverantör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro
Just nu, Telly82 säger:

Svårt att säga. Det VERKAR vara något som Telia "hittat på", eftersom det ligger under "Telia".

Är Telia din e-postleverantör?

Japp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Tuttosinistro säger:

Japp.

Kolla då med Telia vilka mappar de sätter upp.

Har du webbmail så borde du kunna kolla där vilka mappar som finns där och jämföra med Mail i Macen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro
3 minuter sedan, Telly82 säger:

Kolla då med Telia vilka mappar de sätter upp.

Har du webbmail så borde du kunna kolla där vilka mappar som finns där och jämföra med Mail i Macen.

Intressant. Kollade webmailen.

Mycket riktigt finns det något som heter "Mina mappar" där och finns Deleted, Junk och Sent.

Under sent finns de som är skickade till skillnad från i Mail-appen. På webmailen är istället "Skickat" tom.

Alltså tvärtom. Dessa mappar går att ta bort.

Både Junk och något som heter Skräppost har innehåll på webmailen. 

 

Lite rörigt men samtidigt en förklaring var dessa kommer ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Tuttosinistro säger:

Efter den en som heter "Telia" med underrubriker som Junk mail, sent items och Trash.

Det hamnar här en massa i Junk mail. Var kommer dessa ifrån? Skillnad på denna Junk och Skräp som ligger i översta kategorin? Sent och Trash är tomma.

Att det skapats extra mappar är ett vanligt fenomen när man ansluter till en mailserver med flera olika mailklienter från olika enheter. Därför finns finns det en funktion i Mail för att ange vilken av mapparna på mailservern som mailklienten ska använda för en viss funktion.

 

MacOS: Mail > Inställningar > Konton > Brevlådefunktioner

iOS: Inställningar > Lösenord och konton > [Välj konto] > Konto > Avancerat

Ändra inställningar för Brevlådefunktioner i Mail på datorn

 

Det ”översätter” de svenska mappnamnen Inkorg-Utkast-Skickat-Papperskorg-Skräp till det språkbruk som mailservern använder. Vanligtvis är det Inbox-Drafts-Sent-Trash-Spam. Men det kan variera, till exempel Deleted items, Sent items eller Junk mail. Jag har en mailserver som använder förledet INBOX/ på alla standardmappar så att t.ex skickatmappen för mailklienten presenterar sig som INBOX/Sent.

 

När man ansluter en ny mailklient från en enhet är det vanligt att det skapas dublettmappar om mailklienten inte hittar det den förväntar sig på mailservern. Det kan bli många Junk/Spam/Skräp mappar genom åren efter olika enheter man anslutit. Innan man raderar överflödiga mappar bör man bekanta sig med mailservern så man vet vilka standardmappar den själv använder. Om den t.ex använder epostfiltrering på servernivå (vilket är att föredra) så tar man bort de extra skräpmappar den inte själv använder.

 

Så för att reda ut i röran, logga in på din webmail och bekanta dig med mapparna där. Ha alla dina anslutna enheter till hands och jämför. Gör för säkerhets skull alla förändringar som att flytta mail och radera mappar på mailservern och det synkroniseras sedan till alla dina enheter. (förutsätter IMAP-konto) Justera inställningar på alla dina enheter så att de använder samma standardmappar.

 

Redigerad av IngoX
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Tuttosinistro

Gått en tid nu och inte riktigt fått rätt på det.

Det är konstigt för vissa ändringar i Konton fungerar men har fortfarande några mappar jag inte får rätt på.

Frågan är om jag kan ta bort de mapparna i webmailen utan att det ställer till det.

Det finns ex. en som heter skräppost och en som heter Junk. Det ligger skräppostmail i båda.

I webmailens "Skickat" ligger inga utan de hamnar under "Mina mappar" Sent Messages.

 

Lite rörigt tycker jag nog ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...