Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flyttassistenten. Gamla och nya kontonamnet?


Congaspelare

Rekommendera Poster

Hej! Har just fått hjälp av ALIX att uppgradera från Mavericks till El Capitan. Stort tack ALIX! Har säkerhetskopierat med TimeMachine till en extern HD. När jag använder flyttassistenten blir det en konflikt mellan det gamla kontonamnet och det nya. Jag måste enligt bifogad skärdump välja att ändra det ena eller det andra, men jag blir inte klok på vad jag ska välja. Vill inte riskera att installera Mavericks (som ju ligger i backup:en, eller?) en gång till om jag gör fel och vill inte heller ha en kopia av allt på det gamla kontot i datorn.

 

Tacksam för hjälp.

 

Mvh Congaspelare

support.apple.com:sv-se:HT204350.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen risk att du installerar Mavericks och du väljer att ”ersätta kontot på den nya mac-datorn”. På så vis får din dator alla filer, inställningar, med mera, som den hade tidigare. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Fungerade inte. När jag kom så långt i Flyttassistenten, så var rutan "behåll båda kontona" ibockad och jag kunde inte bocka i ”ersätta kontot på den nya mac-datorn”!!! När jag försökte tidigare idag var den inte ibockad, så vitt jag kan minnas. Vad gör jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Congaspelare säger:

Hej igen! Fungerade inte. När jag kom så långt i Flyttassistenten, så var rutan "behåll båda kontona" ibockad och jag kunde inte bocka i ”ersätta kontot på den nya mac-datorn”!!! När jag försökte tidigare idag var den inte ibockad, så vitt jag kan minnas. Vad gör jag?

Då har du redan valt, tidigare idag, medvetet eller omedvetet, men det är oviktigt, utan det ”gamla” tomma kontot (det konto jag gjorde åt dig) kommer att finnas kvar på datorn. Du kan radera det senare via ditt konto från Maverickstiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag kommer inte att få två uppsättningar av alla mina dokument? Jag vill ju inte ta upp mer utrymme på datorns HD än nödvändigt.

 

Mvh Congaspelare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Congaspelare säger:

Så jag kommer inte att få två uppsättningar av alla mina dokument? Jag vill ju inte ta upp mer utrymme på datorns HD än nödvändigt.

 

Mvh Congaspelare

Nej, du kommer att få ditt gamla konto med alla dokument, plus kontot jag skapade, som är tomt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ger jag snart upp. Fick nedanstående felmeddelande, se skärmdump. Jag tänkte gå och lägga mig snart men vill gärna starta backup-processen innan jag knyter mig.... 

LWScreenShot 2018-11-23 at 23.12.26.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Hur gör jag för att komma vidare? Jag har förmodligen gjort misstaget att aktivera FileVault innan jag försökte återföra filer mm från min TimeMachine-backup. Kan jag bara avaktivera FileVault? Måste jag återinstallera El Capitan? I så fall hur? Det gick ju inte de 4-6 tidigare gångerna jag provade - både direkt ner från nätet och via en USB-sticka preparerad m h a MacDaddy-programvaran... 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två saker till gjorde jag innan jag försökte återföra från TimeMachine:

1) Jag skapade ett nytt lösenord för inloggning till El Capitan

2) Jag skapade ett nytt användarkonto till min son. I Mavericks hade bara jag inloggningkmnto = Admin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan flytta över filerna manuellt via Finder så gör då det. Du har en fungerande dator i övrigt. Storskaliga lösningar är bra om de funkar, men om de inte gör det får man gå tillbaka till grundkursen. Och ju mer otur man har med storskaliga lösningar, desto svårare blir konsekvenserna. Duplicate bör underlätta flyttandet av filer. Men jag vågar knappt föreslå något längre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej... kan jag även flytta appar som Firefox och iPhoto inkl. bildbibliotek manuellt? 

 

Duplicate låter väldigt bra "What it will do is allow you to effectively copy and paste anything. The ultimate test is that you can even copy an entire volume with it, and the volume that you paste it onto will be bootable." Vågar jag använda duplicate på hela backup-mappen i backup-HD`n? Eller bör jag "duplicate" varje undermapp för sig? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, installera program separat.  

Du kan föra över bildbibliotek, dokument och andra filer från respektive mapp till datorn.

Du ska absolut inte föra över hela användarkonton, backuper och så vidare.

Det var exakt det jag menade med storskaliga lösningar som kan få allvarliga konsekvenser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej..... hur gör jag för att installera program separat? Kan jag göra det från back-up HD´n? T ex iPhoto och GarageBand? Firefox kan jag, om nödvändigt, förstås ladda ner från nätet. Men då tappar jag alla inställningar och historik. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

App Store. Finns under Äpplet/Programmappen. Om du inte har laddat ner iPhoto tidigare får du nöja dig med Bilder som ersätter iPhoto (fr o m Yosemite). Bildbiblioteket kan konverteras om. Detta gör du efter att du har flyttat bildbiblioteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Flyttassistenten. Gamla och nya kontonamnet?

Hur gör jag med Office-paketet? Det är kanske de viktigaste programmen för mig. Måste jag köpa hela paketet igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Congaspelare säger:

Hur gör jag med Office-paketet? Det är kanske de viktigaste programmen för mig. Måste jag köpa hela paketet igen?

Vad är det för ett Officepaket? Har du det på skiva? Har du licens att skriva in? Är det kompatibelt med El Capitan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var förinstallerat när jag köpte datorn begagnad. Det finns på TM-backupen. Om jag kan få fram filer från TM-backupen kan jag väl se licensnumret. Var kan jag i så fall kolla om det är kompatibelt med El Capitan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Congaspelare säger:

Det var förinstallerat när jag köpte datorn begagnad. Det finns på TM-backupen. Om jag kan få fram filer från TM-backupen kan jag väl se licensnumret. Var kan jag i så fall kolla om det är kompatibelt med El Capitan?

Med de förutsättningarna kan jag inte hjälpa dig. Men det finns fria Officepaket.

https://www.libreoffice.org/

https://www.openoffice.org/sv/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...