Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Oförklarlig spricka i glaset runt urtavlan


Helena016

Rekommendera Poster

Är det fler som har fått oförklarliga hårfina (knappt synliga) sprickor runt skärmen?

Jag såg att min series 3 42 mm en morgon hade en supertunn spricka som började nere i högra hörnet och följde längs långsidan och fortsatte runt hörnet till ovankanten.

Jag har inte slagit i den och inte tappat den. Den var hel när jag la den på laddning kvällen innan och på morgonen när jag (av någon anledning) skulle prova att duscha med klockan såg jag när jag skulle vrida ur vattenlåset att det var något konstigt i kanten.

 

Kan det vara möjligt att batteriet spräckt glaset? Jag Googlade på detta och hittade bilder på liknande spricka. Dumt nog tog jag inget foto på min klocka innan jag lämnade in den på MediaMarkt.

De i sin tur skickade klockan till Mcare och de skickade den till Apple. Självklart kom de fram till att det var yttre påverkan. Och jag har verkligen inte slagit i den. Sådant märker man.

Så nu får jag betala 4.200 kr för att få den lagad...500 kr mer än vad den kostade ny i mars -18. Jag har valt att inte få den lagad för den summan. Men måste ändå betala 399:- för att få tillbaka min trasiga klocka. Suck. 

 

Jag har istället ringt Apple support som har startat ett ärende på det och ska skicka dem bilder på klockan när jag får den tillbaka från MediaMarkt. Känns så surt att behöva "bråka" när man vet att man har varit försiktig.

 

Har någon här erfarenhet av liknande och kan ge något råd?

 

Bilden jag lägger in påminner om den som är på min klocka. Men den är lånad. Sprickan på bilden är kraftigare än den som är på min klocka.

 

8713d9j37y101.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sett det ett par gånger.

I några fall har det sett ut som batteriet har svällt och tryckt sönder skärmen underifrån och jag har skickat dom till Apple för just svällt batteri.

Några klockor har de bytt ut på garanti för det svällda batteriet och i vissa fall har de sagt att de inte ser att batteriet är svällt och påstår sig se någon liten "point of impact" längs med sprickan och därför nekat garantiutbyte.

Känns som lite lotto, men ska förtydliga att det inte alltid varit självklart om batteriet verkligen hade svällt när jag skickade in klockorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, SirKnasen säger:

 

Känns som lite lotto, men ska förtydliga att det inte alltid varit självklart om batteriet verkligen hade svällt när jag skickade in klockorna.

Jo så känner jag också. Jättetråkigt. 

 

Frågan är vad man har för rättigheter som konsument när man vet att man själv inte skadat klockan.

Jag erkänner gärna om jag själv har gjort fel men i detta fall vet jag att jag inte gjort något som kan ha skadat glaset.

 

Jag köpte inte till någon försäkring eftersom jag vet att jag är försiktig med mina saker. Inte en telefon har jag förstört glaset på under alla år så det kändes onödigt. Suck

 

Vad jag läst på amerikanska sidor är att den försäkring man köper till inte heller täcker upp... Jag kan ha läst fel men det var så jag uppfattade det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, polken säger:

Hemförsäkring?

 

Jo det blir väl så att jag får kontakta mitt försäkringsbolag. Hoppas jag får hjälp därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick med series 3 bytt på grund av exakt samma problem. LÄmnade in på Digital Inn, det tog ett tag innan de verkligen förstod problemet (jag fick maila en massa bilder till serviceteknikern för att de skulle ”hitta” felet). När de väl gjort det tog det en arbetsdag innan jag fick besked om att de (Apple) byter ut klockan. Ett par dagar senare hade jag ny klocka på armen. 

När jag själv tänkte tillbaka om situationer där den utsatts för yttre påverkan kom jag bara fram till ett tillfället. Jag tappade klockan från ca 50 cm ner på ett klinkergolv. Jag såg inga märken på klockan direkt efter. Jag upptäckte dock sprickor som du beskriver ca 1 vecka efter att jag tappad klockan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
2 timmar sedan, Michael75 säger:

Hej

Har samma problem, började med spricka i kanten. Sedan sprack glaset över skärmen. Vad gör man..

 

Michael

4332F6E9-5D29-42A3-87E5-38D212435387.jpeg

Reklamera! Nu har du svart på vitt att problemet förekommer och det verkar inte vara normalt. Snarare ett produkt-/konstruktionsfel än ett användarfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Det var jag som startade denna tråd. Tänkte berätta hur det gick.

 

Jag skickade in klockan via Mediamarkt där jag köpte den. Fick den tillbaka ofixad (trasig) med en extra kostnad på 399kr för att de kollat felet. Jag var inte glad. Ringde Applesupporten (som var lika trevliga som vanligt) och skickade in bilder på klockan igen så de fick omvärdera sitt utlåtande. Jag berättade tydligt att jag varit superförsiktig med klockan och att jag aldrig slagit i den. Sprickan upptäcktes en morgon när jag tog den från laddaren (originalladdare). 

 

Men nej. Apple kunde inte hjälpa till. Jag fick helt enkelt vända mig till mitt försäkringsbolag. De var vänliga och ersatte mig för likadan klocka plus den kostnad jag betalade för felundersökningen. Jag hade även tur att ha en självriskpott på försäkringen så det kostade mig ”bara” 100kr i självrisk. 

 

Har ännu inte köpt ny klocka. Jag tappade glädjen lite för att köpa ny. Tänk om samma sak händer igen? Men jag kommer förmodligen köpa en ny inom kort. 

 

Lycka till med era reklamationer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Helena016 säger:

Hej. Det var jag som startade denna tråd. Tänkte berätta hur det gick.

 

Jag skickade in klockan via Mediamarkt där jag köpte den. Fick den tillbaka ofixad (trasig) med en extra kostnad på 399kr för att de kollat felet. Jag var inte glad. Ringde Applesupporten (som var lika trevliga som vanligt) och skickade in bilder på klockan igen så de fick omvärdera sitt utlåtande. Jag berättade tydligt att jag varit superförsiktig med klockan och att jag aldrig slagit i den. Sprickan upptäcktes en morgon när jag tog den från laddaren (originalladdare). 

 

Men nej. Apple kunde inte hjälpa till. Jag fick helt enkelt vända mig till mitt försäkringsbolag. De var vänliga och ersatte mig för likadan klocka plus den kostnad jag betalade för felundersökningen. Jag hade även tur att ha en självriskpott på försäkringen så det kostade mig ”bara” 100kr i självrisk. 

 

Har ännu inte köpt ny klocka. Jag tappade glädjen lite för att köpa ny. Tänk om samma sak händer igen? Men jag kommer förmodligen köpa en ny inom kort. 

 

Lycka till med era reklamationer. 

Dåligt gjort av både Apple och Mediamarkt. Det är ju uppenbart att detta är ett känt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...