Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Helena016

Spara kontaktbild

Rekommendera Poster

Hejsan

Någon här kan säkert hjälpa mig.

Jag har en kontaktbild i min iPhone på en person som jag så gärna vill spara som bild på min dator/mobil. Men jag har inte lyckats hitta hur man kan spara ner den.

Den syns ju som den runda bilden vid själva kontaktinfon och den kommer upp stor på skärmen när jag ringer personen. Hilfe! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har en kontaktbild, så kommer bilden någonstans ifrån början. Gå till källan och du kan spara den. 

Vad du kan göra med bilden för en kontakt, det är att kopiera den. Sen kan du klistra in den i ett dokument eller annat ställe. Alltså markera bilden i kontakten och välja ”Kopiera”. Det är enda alternativet. 

Bilder i iPhone/Mac har nu inte möjligheten att skapa en ny bild från urklipp, men andra bildprogram kan det (t ex Pixelmator på Mac). 

Du kan även klistra in bilden i Anteckningar i iPhone, genom att skapa ett nytt dokument/anteckning där, trycka på tom plats och välja ”klistra in”. Nu finns bilden i en anteckning.  Markera bilden och välja alternativet ”Dela” och sen i den undre raden finns ”Spara bild” till höger om skrivaren. Då sparas bilden i Bilder. 

Det är kanske lite omständigt men det fungerar. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Raphael säger:

Eftersom du har en kontaktbild, så kommer bilden någonstans ifrån början. Gå till källan och du kan spara den. 

Vad du kan göra med bilden för en kontakt, det är att kopiera den. Sen kan du klistra in den i ett dokument eller annat ställe. Alltså markera bilden i kontakten och välja ”Kopiera”. Det är enda alternativet. 

Bilder i iPhone/Mac har nu inte möjligheten att skapa en ny bild från urklipp, men andra bildprogram kan det (t ex Pixelmator på Mac). 

Du kan även klistra in bilden i Anteckningar i iPhone, genom att skapa ett nytt dokument/anteckning där, trycka på tom plats och välja ”klistra in”. Nu finns bilden i en anteckning.  Markera bilden och välja alternativet ”Dela” och sen i den undre raden finns ”Spara bild” till höger om skrivaren. Då sparas bilden i Bilder. 

Det är kanske lite omständigt men det fungerar. :) 

Tack för ditt svar!

Jag vet dock inte hur man gör för att komma åt bilden. Den är tagen för längesedan med en annan telefon jag hade (också iPhone). Går jag in på kontakten så kan jag inte markera bilden heller....eller jag vet snarare inte hur man gör. 

Hur gör du för att markera bilden?

Om jag går in på "ändra" så verkar jag bara kunna byta bild eller ta en ny. Inte markera och spara den bild som ligger där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Öppna kontakten i Kontakter där bilden ligger. 

2. Tryck på bilden med ditt finger, på en iPhone markerar du genom att trycka på det område du vill markera. Du ska *inte* trycka på ”Ändra” för du ska inte ändra kontakten, du ska bara markera bilden. 

3. Bilden får en ring runt sig och texten ”Kopiera” dyker upp. Tryck på ”Kopiera”. 

Nu är bilden kopierad och lagrad i minnet. 

4. Öppna Anteckningar. 

5. Tryck på + för att skapa en ny anteckning. 

6. Inuti anteckningen, tryck med fingret, du får upp en rad med olika alternativ. Välj ”Klistra in”. 

7. Bilden klistras in i anteckningen. 

8. Tryck på bilden med fingret, en ny rad dyker upp. 

9. Leta fram alternativet ”Dela” och tryck på det, det kan vara så att du behöver trycka på pilen till höger för fler alternativ. 

10. Två nya rader dyker upp. Gå till den undre raden och leta fram alternativet ”Spara bild”, detta sparar bilden i Bilder. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Raphael säger:

1. Öppna kontakten i Kontakter där bilden ligger. 

2. Tryck på bilden med ditt finger, på en iPhone markerar du genom att trycka på det område du vill markera. Du ska *inte* trycka på ”Ändra” för du ska inte ändra kontakten, du ska bara markera bilden. 

Tusen tack.

Tyvärr går det inte att trycka på bilden för att markera den. jag har provad att både dutta och hålla fingret på den runda bilden. Den får ingen ring runt sig. Är det någon inställning jag har som förhindrar eller är det något annat?

Jag har en Xs och OS 12.1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Helena016 säger:

Tusen tack.

Tyvärr går det inte att trycka på bilden för att markera den. jag har provad att både dutta och hålla fingret på den runda bilden. Den får ingen ring runt sig. Är det någon inställning jag har som förhindrar eller är det något annat?

Jag har en Xs och OS 12.1

Jodå, det funkar, du gör fel på något sätt. Se dump (en öppnad kontakt i appen Kontakter):

bild.thumb.png.8142457eaf01ea36b9e2ef6791ee04f9.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och det är exakt där jag har försökt på alla möjliga sätt. Duttat, tryckt 1 sekund, 2 sekunder o s v. Men ingen ruta med "kopiera" dyker upp.

Har nu även testat på flera av mina kontakter men det funkar inte.

Åter igen stort tack för att du är så hjälpsam. 🌸🌿

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Helena016 säger:

Och det är exakt där jag har försökt på alla möjliga sätt. Duttat, tryckt 1 sekund, 2 sekunder o s v. Men ingen ruta med "kopiera" dyker upp.

Har nu även testat på flera av mina kontakter men det funkar inte.

Åter igen stort tack för att du är så hjälpsam. 🌸🌿

Det kanske är för att det är den nyaste Iphone, med sina speciella svepgester. Jag vet inte, bara en gissning. Du kanske har en äldre Iphone du kan testa på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
47 minuter sedan, Alix säger:

Det kanske är för att det är den nyaste Iphone, med sina speciella svepgester. Jag vet inte, bara en gissning. Du kanske har en äldre Iphone du kan testa på?

Hmm...jo det har jag...en 7:a som jag får skrämma liv i igen. :) Jag testar hemma ikväll

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...