Explorer Postad 20 november, 2018 Share Postad 20 november, 2018 Nu i dag har allting låst sig på min gamla trofasta Mac Pro. Det började med att en tillfällig insatt USB-sticka vägrade att urkopplas. Badbollen bara snurrade. Till sist drog jag ur den ändå. USB-stickan fungerar på min nya iMac 27". För att komma loss från den fortsatt roterande badbollen, försökte jag göra "omstart", ingenting fungerade. Som många gånger tidigare fick jag stänga av datorn med lilla silverformade knappen på stora aluminiumlådan på golvet. Efter den manövern har hittills allt brukar fåtts att fungera. Inte nu. När skärmen kommer tillbaka kommer där upp AirPort-verktyg, Zip-Cloud och ett tredje program, vad det nu är. I det här utseendet är skärmen och hela datorn låst. Helt oåtkomlig för något kommando. Det enda jag kan göra är att stänga av den med avstängningsknappen.. Ååh, jag måste få tillgång till innehållet. Kunna skanna och kunna skriva ut och komma åt mina manusfiler och allt ! Någon som kan föreslå en hästkur ? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stereotypen Postad 20 november, 2018 Share Postad 20 november, 2018 Har du gjort "säker start"? Hållt ner Shift INNAN startljudet och håll i tills du ser äpplet. Detta är en uppstart som tar längre tid då filer kontrolleras och felaktigheter repareras eller rensas bort. Helt ofarligt. När du loggat in på skrivbordet, startar du om som vanligt. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Explorer Postad 20 november, 2018 Författare Share Postad 20 november, 2018 Bäste Stereotypen, hade den möjligheten funnits, hade jag gjort så. "Säker start" är mig välbekant sedan 2004. Men som jag beskrev, det enda kommando som gick att utföra, att få någon reaktion på, var att stänga datorn med avstängningsknappen på stora aluminiumenheten på golvet. Men Hurra och åter hurra, när jag efter tre timmar öppnar Mac Pro:n med Snow Leopard 3.6.8, så har miraklet skett. Datorn är okay igen, i samma fungerande skick som före senaste accidenten. Tack för omtanken. Allt är nu (puh) bra igen ! Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
boevil Postad 23 november, 2018 Share Postad 23 november, 2018 @Explorer har du Norton antivirus installerat? min erfarenhet är att alla virusprogram ställer till problem. behöver du verkligen Norton? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Explorer Postad 30 november, 2018 Författare Share Postad 30 november, 2018 Nej jag har inte Norton installerat , inte frivilligt iallafall. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
boevil Postad 1 december, 2018 Share Postad 1 december, 2018 Det står ”Norton secured” i ett fönster på din första screendump, men det är kanske nåt annat? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
lappen71 Postad 1 december, 2018 Share Postad 1 december, 2018 Ett antivirus är inget man råkar installera utan det är ett aktivt val. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Arkiverat
Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.