Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nätverk, admin, lösenord, uppdatera… många frågor


boevil

Rekommendera Poster

Jag har en mängd frågor…

I våras gick min gamle vän bort och nu försöker jag hjälpa änkan med datorn och dess uppkopplingar

Jag var uppe i förmiddags och kollade på den.

 

Jag vill säkerställa att alla filer har säkerhetskopior och att datorn fungerar optimalt.

 

Det är en iMac retina 5K, mid 2015 med 8GB internminne och en 1TB HDD, som kör OSX El Captain. Den är kopplad till en Airport Time capsule, 3 TB.

 

1) Datorn är kopplad till nätet dels via ethernet- kabel och dels via WIFI, jag vet inte varför.
Kan det ställa till problem, med två uppkopplingar?
(Jag är lite rädd att stänga av wifi eftersom jag är lite osäker på om vi har lösenordet)

 

 

2) Jag tror att alla konton är säkerhetskopierade till TC och att alla viktiga filer sparats internt på datorn ( och därigenom också finns säkerhetskopierade till TC).
Kan jag på något sätt se vad TimeMachine sparat på TC?

Kan man spara originalfiler direkt på TC, d.v.s utan att de ligger på datorns hdd?

 

 

3) "Förstås" är det min gamle vän som administrerat datorn, vi har lösenord till adminkontot, men inte till hans Apple-id vilket ställde till problem när jag försökte uppdatera några program och gör det onödigt omständigt.
Kan vi uppdatera programmen om vi använder änkans Apple-id? (jag tänkte inte på att pröva)

Är hans AppleID på något sätt kopplat till datorn? Kan det skapa problem om det tas bort?


4) ElCaptain är väl lite omodernt men är det värt att uppdatera? (Mojave innebär väl ett ganska stort steg?)
Risken är väl att flera program slutar fungera, t.e.x Office 2008 och en gammal Illustrator (vars ursprung jag inte känner till- åtminstone hittar vi ingen CD)

 

5) När jag var upp hos henne kom det upp en påminnelse på datorn "It's time to clean your mac".
Vilket program kan det ha varit… det är väl inte nå't skumt antivirus?

 

6) Jag planerar att skriva ned alla mina lösenord någonstans så att efterlevande kan komma åt mina grejor… 
Var skriver man ned sådant? Är ju lite riskabelt om någon annan kommer åt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan börja med att hitta Apple ID, det blir lättast så. Öppna Nyckelhanteraren. Programmet ligger i mappen Verktygsprogram. Leta upp posterna <okänt> under nyckelringen Icloud. Dessa innehåller dels epostadressen, dels lösenordet, för kontots Apple ID.

 

1550246245_dump1.png.ee465c52f4ba954389ac2f6ec8bf57b1.png

 

Dubbelklicka på respektive rad så får du upp följande fönster:

 

dump.png.2d4b4792b6e23fdb78cb5010660364a5.png

 

Det ska skrivas in i rutan som kommer upp:

 

971842709_dump2.png.2b151485dff06c3eb00d64cba667d53a.png

 

Därefter kan både epostadress och lösenord läsas i klartext (i motsvarande dump 2 ovan, inom den röda ramen).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, boevil säger:

... 1) Datorn är kopplad till nätet dels via ethernet- kabel och dels via WIFI, jag vet inte varför.
Kan det ställa till problem, med två uppkopplingar?
(Jag är lite rädd att stänga av wifi eftersom jag är lite osäker på om vi har lösenordet) ...

Jag har det så på min mini. Kabel ger internet medan wifi bland annat delar ut skrivaren i nätverket. Men även wifi kan ta emot internet, fast i andra hand. Det där anger man i tjänsteordningen i Systeminställningar > Nätverk. Se dumpar:

 

2144507050_dump2.png.626fabcd5e536e8e6f8434d261a29fd4.png

 

1572122377_dump3.png.6d227fd6223d0182df4abb9c3db99067.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, boevil säger:

... 5) När jag var upp hos henne kom det upp en påminnelse på datorn "It's time to clean your mac".

Vilket program kan det ha varit… det är väl inte nå't skumt antivirus? ...

En googling visar att det där hör till programmet CleanMyMac, som är ett omtyckt program av många.

 

2 timmar sedan, boevil säger:

... 6) Jag planerar att skriva ned alla mina lösenord någonstans så att efterlevande kan komma åt mina grejor… 

Var skriver man ned sådant? Är ju lite riskabelt om någon annan kommer åt. ...

Jag använder Vita Arkivet, som använder Bank ID. Där har jag angett datorns/kontots lösenord. Kan man det så kommer man åt allt annat på datorn. Som jag väljer ska kommas åt i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Du går in på TimeMachine i datorn så ser du vad som sparats där. Om du tar bort ett program eller fil från datorn så finns det kvar på TimeMachine, men du kan inte lägga filer/program direkt i TimeMachine. 

 

Man kan spara direkt på TimeCapsule om man har den uppdelad i olika partitioner, en för TimeMachine och en för annat. Och då dyker den upp som olika hårddiskar i datorn. 

 

4. Mojave kan fortfarande köra 32 bitars program men 64 är att rekommendera. Äldre MS Office och Adobe-program har problem med nya versioner av Mac OS, så de behöver uppdateras. 

 

Nu finns det flera alternativ till dessa program. Istället för Illustrator kan man köra Affinity Designer, det kostar betydligt mindre och är ändå ett professionellt program. Istället för MS Office finns ju Apples iWork-serie. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.

Jag använder själv TM, men inte TC, 

@Raphael menar du ”gå in i timemachine” via TM:s meny?

 

Jag tror att jag låter kaptenen vara kvar, Mojave verkar onödigt.

Onödigt att reparera nåt som inte är trasigt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om TimeMachine är kopplat till TimeCapsule så ser du i TimeMachine det som sparats på TimeCapsule. Om det är konfigurerat så att hela TimeCapsule hanteras av TimeMachine så går du in på TimeMachine i datorn för att se vad den sparat där på TimeCapsule. Då behöver givetvis TimeCapsule vara igång och uppkopplad, annars ser du bara det som sparats lokalt i datorn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ytterligare en fråga.

Änkan tänker nu ta bort e-postadressen som min vän hade. 

Är hans adress på något sätt kopplad till Apple och/ eller datorn?

kan det bli något problem?

(om, hur gör man lämligen då)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-01-20 på 16:52, boevil säger:

Ytterligare en fråga.

Änkan tänker nu ta bort e-postadressen som min vän hade. 

Är hans adress på något sätt kopplad till Apple och/ eller datorn?

kan det bli något problem?

(om, hur gör man lämligen då)

 

5 minuter sedan, boevil säger:

Ingen?

 

jag antar att det inte blir några problem, o mailkontot är nog redan borta. 

Datorn får inte vara låst till det gamla Apple-ID via Hitta min mac, förstås, men det är en självklarhet. Väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur han gjort. På vilket sätt låst?

hur kan jag kolla det?

Hur påverkar det hennes användande av datorn?

Hur kan hon ändra, om det blir problem? 

 

Ja ditt svar generade fler frågor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, boevil säger:

Jag vet inte hur han gjort. På vilket sätt låst?

hur kan jag kolla det?

Hur påverkar det hennes användande av datorn?

Hur kan hon ändra, om det blir problem? 

 

Ja ditt svar generade fler frågor...

Nedanstående, det inramade, ska vara urbockad på den framlidnes administratörkonto:

 

dump.jpg.2bc0b509e4ee8c0a76f8c95372c8066b.jpg

 

När det är borta (om det nu alls var aktiverat) kan hon göra vad hon vill med datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Nedanstående, det inramade, ska vara urbockad på den framlidnes administratörkonto:

 

dump.jpg.2bc0b509e4ee8c0a76f8c95372c8066b.jpg

 

När det är borta (om det nu alls var aktiverat) kan hon göra vad hon vill med datorn.

Ok , tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...