MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
TommyS

Videoredigering - samspel iMovie/iMac/iPad/iCloud

Rekommendera Poster

Går i iPad-köp-tankar.

Funderar lite i banor av att både jobba med den och parallellt med husets iMac, för videoredigering.

Videomaterialet finns då framförallt på en av husets hårddiskar. Har valt principen lokal lagring före iCloud, såhär långt i a f. (Backup-tänket är säkrat.)

Visning av färdigt material sker framförallt på husets platt-TV, genom AppleTV - som visar färdigredigerat material som då finns lagrat på nämnda hårddisk (och med iMac och husets "system" On).

Samma tänk gäller f ö även för familjens foton.

Utgångsläget för det fortsatta redigeringsarbetet är att iMacen blir verktyget och platsen och då via import av material till den/hårddisken, via Bilder.

Men det jag sitter och funderar över - och konkret kopplat till vilken storlek/lagringsutrymme på iPad som skall bli aktuellt - är hur det kan bli ett samspel mellan iMacen och iPaden.

Tänker att det ibland kan bli så att jag videoredigerar i vardagsrumssoffan, iPaden.

Att jag då kan jobba i samma program, iMovie, förstår jag. 

Att materialet/rådatan då måste finnas i iCloud är jag också med på. 

Frågan jag ställer mig (iPad 32/64/128/256/512 Gb) är om jag då kommer att jobba lokalt, på iPaden. 
Antar att man importerar till iPaden från iCloud - och då med högsta upplösning. Vilket hanteras från iMacen/Bilder genom Export till iCloud. Eller?

Å att man sedan, när man jobbat klart med redigeringen i iPaden, exporterar från iMovie upp till iCloud i högsta (eller valfri lägre) upplösning. 
Som jag sedan - om familjen vill fortsätta jobba enligt principen lokal lagring av färdigt material - via iMacens iMovie importerar från iCloud. Korrekt?

Ovan skulle vad jag förstår i så fall tala för att handla en iPad med hyggligt stort lagringsutrymme, om jag tänker rätt.

Erfarenheter i ämnet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du öppnar i iMovie så hämtas projektet ner till iPad från iCloud. När du sparar så sparas det på iCloud. Om du inte har en uppkoppling så lagras det lokalt, sen när du har uppkoppling så förs det över till iCloud automatiskt. Ditt iMovie-projekt lagras alltså på iCloud och sen kan du öppna det i iMovie på Mac. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-11-18 på 14:24, Raphael säger:

När du öppnar i iMovie så hämtas projektet ner till iPad från iCloud. När du sparar så sparas det på iCloud. Om du inte har en uppkoppling så lagras det lokalt, sen när du har uppkoppling så förs det över till iCloud automatiskt. Ditt iMovie-projekt lagras alltså på iCloud och sen kan du öppna det i iMovie på Mac. 

Tack.

Å upplösningen blir alltid bästa möjliga, d v s som den man importerat? (Ingen komprimering i samband med dessa "steg")

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det är hårdvaran som sätter begränsningen för vad du kan redigera. Om du vill redigera 4K video på iPad så gäller iPad Air 2 eller iPad Pro 2. Med dessa kan du öppna, redigera och spara 4K och byta mellan Mac och iPad för samma projektfil genom iCloud. De kan jobba mot samma. Sen när du exporterar från projektfilen, dvs en färdig filmfil så kan du välja mellan olika format / mål, från iPad och Mac. Men iMovie-projektfilen är samma och ändras inte i upplösning för att du öppnar i iPad eller Mac och jobbar mot iCloud. 

Det är om du har 4K material från Mac och försöker öppna det i en iPad som inte har hårdvaran för det som du får problem. Men om du inte har krav på 4K så klarar du dig med enklare hårdvara, enklare iPad. 

Redigerad av Raphael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har uppgraderat maskinparken här hemma nu, iPad Pro.

Tankat hem iMovie - och kan komma åt Delade album i Bilder... men hittar inte motsvarande i iMovie. D v s jag har inte klart för mig hur jag hämtar ner, importerar, rå/videomaterial från iCloud till ett iMovie-projekt.

?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-11-19 på 21:33, Raphael säger:

Det är hårdvaran som sätter begränsningen för vad du kan redigera. Om du vill redigera 4K video på iPad så gäller iPad Air 2 eller iPad Pro 2. Med dessa kan du öppna, redigera och spara 4K och byta mellan Mac och iPad för samma projektfil genom iCloud. De kan jobba mot samma. Sen när du exporterar från projektfilen, dvs en färdig filmfil så kan du välja mellan olika format / mål, från iPad och Mac. Men iMovie-projektfilen är samma och ändras inte i upplösning för att du öppnar i iPad eller Mac och jobbar mot iCloud. 

Det är om du har 4K material från Mac och försöker öppna det i en iPad som inte har hårdvaran för det som du får problem. Men om du inte har krav på 4K så klarar du dig med enklare hårdvara, enklare iPad. 

Hittar inte svaret på min fundering....

Tankat hem iMovie - och kan komma åt Delade album i Bilder... men hittar inte motsvarande i iMovie. D v s jag har inte klart för mig hur jag hämtar ner, importerar, rå/videomaterial från iCloud till ett iMovie-projekt.

?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Imovie har inte en motsvarighet till iCloud Bilder, utan du måste gå via iCloud Drive. Via iCloud Drive kan du hämta/ladda upp från iPad och Mac.

På iPad: 
Öppna iMovie.
Tryck på Projekt-knappen. 
Tryck på Import-knappen.
Välj iCloud. 
Navigera till iMovie-mappen. 
Välj det du vill importera. 

Och nu kan du jobba med iMovie projektet i din iPad, från en annan iPad t ex. 

Om du vill hämta ner råmaterial från iCloud Drive:
Skapa ett nytt projekt eller öppna ett befintligt. 
Tryck på Videor. 
Tryck på iCloud Drive. 
Navigera till videoklippet du har lagt på iCloud Drive, och sedan markera det. 

För att kunna hämta in material från iCloud Drive så måste du först ha material på iCloud Drive. Med app:en Filer så ser du vad du har på iCloud Drive. I Mac:en kan du öppna iCloud Drive och lägga till olika material. 

iMovie på Mac kan öppna och redigera iMovie från iPad, allt behålls intakt som du gjort det på iPad. Däremot, andra hållet går inte. Dvs du kan inte börja ett iMovie projekt på Mac och sedan fortsätta på iPad, och anledningen till detta är att iMovie på Mac har fler möjligheter än iMovie på iPad, så de grejjer du lägger till på Mac kan inte hanteras av iMovie på iPad. Imovie på iPad är fortfarande ett "subset" av iMovie på Mac.

Det har jag inte varit tydlig från börja om kom jag på nu, ledsen för det. 

Projekten från iMovie iPad sparar du på iCloud Drive och då sparas de i mappen iMovie där och sen öppnar du detta i iMovie på Mac och jobbar vidare. 

Det går även att köra över genom AirDrop mellan iPad och Mac, det går mycket snabbare än att använda iCloud Drive för iCloud Drive är rätt långsamt när det gäller stora filer som filmer. AirDrop går ju direkt mellan enheterna utan att passera Internet. Då hamnar det du kör ut från iPad i Hämtade filer-mappen på Mac. 

Sen har jag inte riktigt varit helt tydlig när det gäller autosparning, den sparar inte automatiskt på iCloud Drive - man måste dela det till iCloud Drive från iMovie. Då ligger den där. Men iCloud Drive jobbar så att du har en mapp i iPad och Mac som är iCloud Drive, och den lagrar lokalt i iPad/Mac det som den kan lagra, och om det inte får plats så lagras det bara i molnet och då får man ett moln bredvid den filen. Så det är iCloud Drive som sköter synken automatiskt mellan iPad/Mac lokalt och iCloud Drive. Däremot inte iMovie, projekten lagras inuti iMovie by default. Så detta har jag också varit otydlig om. 

Redigerad av Raphael
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-12-02 på 18:05, Raphael säger:

Imovie har inte en motsvarighet till iCloud Bilder, utan du måste gå via iCloud Drive. Via iCloud Drive kan du hämta/ladda upp från iPad och Mac.

På iPad: 
Öppna iMovie.
Tryck på Projekt-knappen. 
Tryck på Import-knappen.
Välj iCloud. 
Navigera till iMovie-mappen. 
Välj det du vill importera. 

Och nu kan du jobba med iMovie projektet i din iPad, från en annan iPad t ex. 

Om du vill hämta ner råmaterial från iCloud Drive:
Skapa ett nytt projekt eller öppna ett befintligt. 
Tryck på Videor. 
Tryck på iCloud Drive. 
Navigera till videoklippet du har lagt på iCloud Drive, och sedan markera det. 

För att kunna hämta in material från iCloud Drive så måste du först ha material på iCloud Drive. Med app:en Filer så ser du vad du har på iCloud Drive. I Mac:en kan du öppna iCloud Drive och lägga till olika material. 

------

Det går även att köra över genom AirDrop mellan iPad och Mac, det går mycket snabbare än att använda iCloud Drive för iCloud Drive är rätt långsamt när det gäller stora filer som filmer. AirDrop går ju direkt mellan enheterna utan att passera Internet. Då hamnar det du kör ut från iPad i Hämtade filer-mappen på Mac. 

Tack för uttömmande svar.

Dock lite kommentarer, följdfrågor.

Airdrop. (Nytt för mig, aldrig använt.) När jag kör drag´n drop i iMacen så hamnar videofilen helt riktigt i iPaden - men då enbart som stillbild/foto.?

iCloud Drive. (också det nytt för mig, aldrig använt.) Testar med två videofiler, drag´n drop från iMacens Bilder till mappen iCloud Drive i Finder. Båda hamnar i Filer så jag kan se dem i iPaden. Ser dem också när jag i iPadens iMovie väljer Import-knappen så som du skriver ovan. Dock går de till synes inte att importera, båda är "skuggade" och ej klickbara.

Testade då med en MOV-fil och en AVI.

Redigerad av TommyS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Istället för drag’n drop, välj Arkiv- Exportera videon från Bilder till iCloud Drive. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Raphael säger:

Istället för drag’n drop, välj Arkiv- Exportera videon från Bilder till iCloud Drive. 

Samma utfall, tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något fel gör du. :) Kanske du valt fel när du exporterar från Bilder. 

Här har du om importera från iCloud Drive till iMovie på iOS.

https://support.apple.com/kb/PH3356?locale=en_US

Men om du använder iCloud bildbibliotek och har videor där i Bilder, så kan du nå dessa från iMovie på iOS. Du behöver alltså inte exportera från iCloud bildbibliotek till iCloud Drive, du ska kunna nå iCloud bildbibliotek inuti iMovie. 

https://support.apple.com/kb/PH18156?locale=sv_SE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu