Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Operativsystemet stjäl plötsligt allt utrymme!?


Rosa888

Rekommendera Poster

Plötsligt tar systemet självt upp 13,7 GB (av 16) lagringsutrymmet på min iPhone 6s? Nu kan jag inte göra någonting för lagringsutrymmet är fullt. 

 

Jag har raderat massor av foton och appar etc men det frigör inget utan ”annat” tar bara mer utrymme!

 

Har en likadan jobbmobil med samma version (12.1) - där tar systemet upp 3,5 MB. Där har jag massa bilder och appar. Vad har hänt???? 

 

Fråga 2, hur gör jag för att foton inte ska raderas i iCloude när jag tar bort dem på telefonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få bort foton från telefonen utan att ta bort från iCloud måste du stänga av iCloud i telefonen, annars synkar iCloud allt.

 

Om du kör med ”optimerad lagring” påslaget så tar iPhone och iCloud själva hand om anpassning av iCloud i telefonen efter tillgängligt utrymme dvs det som inte får plats i telefonen stannar på iCloud. 

 

Om du har raderat en bild så sparas den i 30 dagar innan den raderas på riktigt, så man har 30 dagar på sig att ångra sig. Om man vill ta bort tidigare än så, så öppnar man albumet ”Senast raderade” och raderar alla bilder där, det är att ”tömma papperskorgen”. 

 

När det gäller vad som tar upp plats i din telefon, svårt att svara på så här från distans men du skulle ju kunna testa med nollställning, och sen installera från din säkerhetskopia. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stänger jag av iCloud i telefonen utan att riskera att bilder försvinner från iCloud?

 Min tanke är ju att jag nog måste återställa telefonen men är livrädd att mina bilder ska försvinna !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, Rosa888 säger:

... är livrädd att mina bilder ska försvinna !

Då börjar du med en backup.

Ladda ner alla dina bilder till en dator och ta backup på datorn. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du stänger av iCloud i telefonen så finns bilderna kvar på iCloud och kan fortfarande nås via din Mac eller webbläsare. Det är bara iCloud i telefonen som du stänger av, inte iCloud på webben. Du kan slå av iCloud bildbibliotek i telefonen, görs under Inställningar - Bilder. Detta stänger inte av bildbiblioteket på webben, bara i telefonen. Bildbiblioteket på webben är fortfarande kvar och kan nås av Macen. 

Men om du har "Optimerad lagring" så anpassar iCloud själv till utrymmet på telefonen utan att du ska trixa med någonting. Om du tar bort bilder med iCloud bildbibliotek avslaget och sedan slår på iCloud bildbibliotek igen så får du tillbaka bilderna du tog bort om de ligger i iCloud. 

Innan du gör en nollställning av telefonen så går du en säkerhetskopia av telefonen på iCloud, har iCloud säkerhetskopia påslaget. Allt detta finns under iCloud under Inställningar i telefonen. 
När du har nollat telefonen och sedan kopplar upp dig mot iCloud igen så får du tillbaks allt. Det har jag gjort flera gånger. Den kan hämta upp säkerhetskopian från iCloud. 

Om du fortfarande känner dig osäker så får du göra en backup av telefonen på datorn, genom iTunes. Då kopplar du en sladd mellan telefonen och datorn. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...