Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MBP från 2010 - hemska ljud och fryser


Daenway

Rekommendera Poster

I snart 8 år har jag haft min älskade dator utan problem. Men nu har den börjat gå ner sig. Så fort man startar den och försöker göra någonting alls som att starta webbläsaren så börjar den göra hemska klickande ljud. Det låter också som att någonting roterar och slår i någonstans. Allting fryser på skärmen, det går inte ens att stänga av den utan att hålla ned startknappen. Förslag? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att hårddisken håller på att packa ihop och ta evig semester.

Se till att du har backup och byt  till en SSD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den hyfsat händige kan byta disken själv.

Skaffa en SSD i stället för en mekanisk disk. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Daenway säger:

Fan, det var vad jag var rädd för... måste lyckas överföra grejerna innan dess. Asdyrt att byta hårddisken va?

Gör så lite som möjligt med datorn och stäng inte av den. Vid uppstart får hårddisken jobba ordentligt. Gör inget förrän du backupat och det fort som.....

...

Att byta hårddisk själv är relativt enkelt och en bra SSD som ger nytt liv i datorn kostar runt en tusenlapp för 512 GB som är det minsta man ska ha. Samsung 860 Evo är klart bäst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan, Axelman säger:

Gör så lite som möjligt med datorn och stäng inte av den. Vid uppstart får hårddisken jobba ordentligt. Gör inget förrän du backupat och det fort som.....

...

Att byta hårddisk själv är relativt enkelt och en bra SSD som ger nytt liv i datorn kostar runt en tusenlapp för 512 GB som är det minsta man ska ha. Samsung 860 Evo är klart bäst.

 

Okej, problemet är att man inte hinner göra nåt alls innan den fryser "/ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...