Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hantera bilder vid övergång till iPad & iCloud


maanson

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har sedan länge använt Apples Aperture för hantering av mina bilder. Parallellt har jag använt Bilder (Photos) för mina bilder tagna med iPhone.

Har nu bestämt mig för att testa att gå över til liPad helt och hållet, har investerat i senaste iPad Pro 12,9 samt kör iCloud med 2 TB lagring.

Att hantera andra filer än foton kommer inte vara något problem, de är så pass få och iCloud kommer fungera galant.

Har importerat mitt stora Aperture-bibliotek in i Bilder. Har då tänkt att via iCloud bildbibliotek få upp dom i molnet, men inget händer. De dyker inte upp på någon annan enhet, ladas inte upp i iCloud. Alla tidigare bilder tagna med iPhone ligger där sedan tidigare och fungerar som det ska.

 

1. Funkar min tanke, att via Macen få upp allt i iCloud för att där komma åt dom med paddan vid behov. 

2. Hur får jag i så fall Bilder att börja ladda upp?

3. Om inte detta kommer funka, några andra idéer på hur jag kan testa att göra en komplett övergång till iPad (tänker då på hantering av mitt relativt stora bibliotek av bilder, 0,5 - 1 TB)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till så att iCloid bildbibliotek är påslaget i Bilders inställningar, och att du använder samma Apple ID och iCloud på både Mac och iPad. 

 

Bilder som Bilder inte kan ladda upp hamnar i en särskild mapp, det brukar ofta handla om bilder i vissa format som RAW-format, men andra ska gå bra. 

 

Att ladda upp kan ta många timmar beroende på uppkoppling. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svar.

iCloud Bildbibliotek är påslagt (samma Apple ID och iCloud), funkar redan på de bilder jag haft sedan tidigare (och lägger till) från iPhone, iPad (de bilder jag fotar alltså).

 

Vad menar du med att bilder som inte kan laddas upp hamnar i en särskild mapp, vart, i Bilder eller ett eget bibliotek?

Största delen av bilderna är i RAW. Jag trodde att Bilder, iPhone etc numera ska hantera RAW och därmed borde de ju komma upp i iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar en mapp i programmet Bilder, inte i ett eget bibliotek. När Bilder inte kan ladda upp foton så lägger de dem i en egen mapp i Bilder så man vet vilka som inte gick att ladda upp. 

 

Bilder i Mac hanterar RAW-format, men inte alla olika RAW-format från alla kameror, det beror på vilken kamera man har. 

 

Om RAW-bilderna ligger utanför Bilder-biblioteket, så laddas de inte upp till iCloud. Bara bilder som ligger inuti biblioteket laddas upp. 

 

Har du kollat bildbiblioteket på icloud.com hur det ser ut där? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har stött på det en gång tidigare och löste det genom att:

Se till att datorn har ett komplett bildbibliotek så som du vill ha det med samtliga bilder du vill ha i iCloud och på samtliga av dina enheter.

Säkerhetskopiera bildbiblioteket

Stäng av iCloud-bilder på dina iOS enheter och välj att radera bilderna på samtliga iOS enheter.

På datorn välj Systeminställningar->iCloud->Hantera lagring->iCloud-bilder -> Avaktivera och radera

iCloud bildbiblioteket i iCloud raderas nu....

Slå på iCloud bildbibliotek igen på datorn och förhoppningsvis börjar den skicka upp rubbet till iCloud

Slå sen på iCloud-bildbibliotek på dina iOS enheter och bilderna laddas förhoppningsvis ner till iOS enheterna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det löst sig. Efter snack med tillmötesgående support hos Apple kom vi fram till att det bibliotek jag lagt bilderna i inte var sk. systembibliotek. När jag väl gjort det till systembibliotek började uppladdningen. Nu är det bara att vänta, tar ju ganska lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...