Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mina mail når inte fram


Jessling

Rekommendera Poster

Jag har ett stort problem med e-post som inte når de jag skickar dem till. Jag skickar mycket korrektur via e-post och använder egna e-postadresser (har olika adresser för olika projekt, alla skapade från min egen domän) skickade genom programmet Mail på datorn. Jag märker att främst de med hotmail-adresser och gmail-adresser sällan får mina mail om det finns en bilaga med, utan de läggs direkt i skräpkorgen, där de aldrig sedan hittas. Även outlook-adresser verkar fungera på samma sätt. Jag har förstått att problemet egentligen ligger hos mottagarna, men frågan är om jag kan göra något för att mina mail lättare ska släppas fram? Jag skickar aldrig massmail, utan det är vanliga mail skickade direkt till mottagarens adress och bilagan jag skickar med är en pdf.

Det är enormt frustrerande att inte nå folk via e-post då min verksamhet är väldigt beroende av denna kommunikationsväg (jag är originalare och jobbar mycket med tidningar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Be dina kontakter att lägga din avsändaradress i deras mejlprograms kontaktlista. Det kan vara så att de har en snäv inställning på spam-filtret så att mejl med bilagor från adresser de inte har sparat eller skickat mejl till, hamnar i skräpmappen. Se till även så att du skickar ren text dvs inte HTML. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Raphael säger:

Be dina kontakter att lägga din avsändaradress i deras mejlprograms kontaktlista. Det kan vara så att de har en snäv inställning på spam-filtret så att mejl med bilagor från adresser de inte har sparat eller skickat mejl till, hamnar i skräpmappen. Se till även så att du skickar ren text dvs inte HTML. 

Problemet är att detta inte är återkommande personer, utan olika personer och deras tekniska kunskap sträcker sig typ till att de är stolta över att kunna skicka epost...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa du kan göra (tyvärr) är att skicka ett mail extra som inte innehåller någon bilaga eller länk. Detta bör inte fastna bland skräp-posten. I det mailet ber du mottagaren kontrollera så de fått mailet med korrekturet. Om inte, ska de kolla skräp-posten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om bilagor fastnar i Spam-filtret hos deras e-posttjänst så prova med att lägga bilagan på iCloud Drive och sen i mejlet skicka med en länk för nerladdning. (Görs genom delningsfunktionen på icloud.com). Men det kanske också hamnar i Spam-filtret, det vet jag inte. 

 

Ett annat är att de går in på Skräppost-mappen och där markerar mejlet från dig att det inte är skräppost då kommer iaf efterföljande mejl inte hamna där för då lär man spam-filtret. 

 

Men eftersom detta handlar om dina mottagares inställningar så är det inte mycket du kan göra om de inte kan justera/ändra sina inställningar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok Tack för svar. jag får försöka förebygga problemen genom att skicka två mail...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...