Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Datorn hänger sig och dör vid omstart


Macjanne

Rekommendera Poster

Min MacBook Pro dör vid omstart ibland. Felet har kommit med några månaders mellanrum, men tätare nu under hösten. Det börjar med något mysko fel eller att datorn bara segart till (badboll) och sedan hänger sig. Ofta är det Chrome, Evernote eller Finder som börjar sega först, badbollen kommer upp, några program svarar fortfarande och går att avsluta innan allt står stilla. Ofta har det då fungerat vid omstart.

 

Men ibland fungerar det inte efter omstart. Datorn står och tuggar medan den liggande stapeln fylls. När den är nästan fylld somnar datorn in ljudlöst. Start i säkert läge har aldrig fungerat. Start med kringla-R och sedan skivkontroll resulterar i meddelande om att att det finns fel som inte kan repareras. Det är lite olika meddelanden som "saknad katalogpost" eller "avslutningskoden för filsystemkontrollen är 8". 

 
 
Sedan raderar jag skivan och återskapar från en TimeMachine-kopia och då brukar det fungera som det ska. Tills det händer nästa gång. Hände första gången i december 2017.

https://forum.macworld.se/topic/183920-macbook-pro-2012-stänger-av-sig-vid-start/

 

Nu är jag trött på detta och ute efter en lösning! Går det att säga någorlunda säkert vad det kan bero på? Borde jag byta hårddisk? Jag tror att det är samma sedan datorn var ny. Går detta att se på något sätt? Köpte datorn begagnad. 

 

Tacksam för alla synpunkter!

 

MacBook Pro (13 tum, mitten 2012)
Processor: 2,5 GHz Intel Core i5
Minne: 8 GB  1333 MHz DDR3
Grafik: Intel HD Graphics 4000 1536 MB
 
OS X El Capitan version 10.11.6  (Jag har avstått från uppdateringar för att jag då är rädd att Adobe CS6-programmen ska sluta fungera.)
 
 
Intern hårddisk: 
Kapacitet: 240 GB
Fysisk enhet: Toshiba-TL100
Typ: SSD
Protokoll: SATA

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar på sladden mellan moderkort och hårddisk.

 

Sjukdom på just denna modell.

Finns flera trådar om detta och du kan googla om problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...