Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur hottar jag upp Mac Pro 2010?


Lagerdahl

Rekommendera Poster

Hej

Jag söker efter tips om hur jag kan "fräscha upp" min (fullt fungerande) Mac Pro mid 2010.

 

Jag funderar på om ett bättre grafikkort kan få Photoshop och andra Adobeprogram att kännas lite snabbare? Jag måste kunna köra två skärmar. Kan man förresten ha flera grafikkort installerade samtidigt? Jag har för mig jag sett två platser i datorn eller har jag drömt?

 

Kommer jag få en kvickare dator om jag byter systemhårddisken till en SSD-disk? (Jag behöver fortfarande ha mina två andra snurrande diskar kvar).

 

Vore mkt glad för tips och ännu gladare om någon vet specifikt vilka delar som funkar med min gamle trotjänare.

 

/Anders1252347813_Skrmavbild2018-11-12kl_10_11_51.png.a74d85b2068d16ec6fed16b0a8f2d5d6.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det. Nästa fråga blir väl var man får tag i grejerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Lagerdahl säger:

Hej

Jag söker efter tips om hur jag kan "fräscha upp" min (fullt fungerande) Mac Pro mid 2010.

 

Jag funderar på om ett bättre grafikkort kan få Photoshop och andra Adobeprogram att kännas lite snabbare? Jag måste kunna köra två skärmar. Kan man förresten ha flera grafikkort installerade samtidigt? Jag har för mig jag sett två platser i datorn eller har jag drömt?

 

Kommer jag få en kvickare dator om jag byter systemhårddisken till en SSD-disk? (Jag behöver fortfarande ha mina två andra snurrande diskar kvar).

 

Vore mkt glad för tips och ännu gladare om någon vet specifikt vilka delar som funkar med min gamle trotjänare.

 

/Anders

 

16 GB RAM kan vara i minsta laget. Photoshop glupar i sig RAM och verkar aldrig få nog. Så känns PS segt kan botemedlet vara att dubbla RAM. Med för lite RAM tar "arbetsbänken" slut och datorn segar ner sig. Med mer RAM händer det inte alls eller mycket mer sällan. Med mer RAM går inte datorn fortare, men det tar längre tid innan den segar.

...

Att lägga systemet på en SSD är ingen dum ide. MenEftersom du har 3 Gbps SATA kommer du bara upp i halva farten mot vad en bra SSD med SATA kan. Men skillnaden mellan en mekanisk och en SSD på halvfart är ändå stor. Räkna med att en vanlig hårddisk klarar ca 100MB/s och med söktid. En SSD i din dator klarar 250MB/s och noll söktid. Även om processorn inte presterar bättre så snabbas allt upp som involverar hårddisken. Datorn och program som ligger på SSD startar snabbare. Du kan ju med fördel lägga PS på SSD och få den rappare. 

...

Samsung är kungen på SSD-tronen. Kolla på Samsung 860 EVO. Snåla inte utan ta 500 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

 

1 timme sedan, Lagerdahl säger:

Lysande! 

Sedan kan man förstås leta efter alternativen via större sajter som Amazon, Ebay och dylikt. Men OWC är en etablerad och betrodd macsäljare. De gör till och med egna grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otroligt värdefullt med dessa synpunkter! 

När det gäller RAM, finns det något fabrikat att föredra eller undvika?

Jag har för mig att 8GB-minnen är max och måste sättas i parvis av samma storlek. Stämmer det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Lagerdahl säger:

Otroligt värdefullt med dessa synpunkter! 

När det gäller RAM, finns det något fabrikat att föredra eller undvika?

Jag har för mig att 8GB-minnen är max och måste sättas i parvis av samma storlek. Stämmer det?

Svaren på de frågorna finns under länk två i mitt första inlägg i denna tråd. Vad gäller tillverkare är det alltid så att mactestade minnen är att föredra. De som tillhandahålls av OWC/Macsales är säkra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Alix säger:

Svaren på de frågorna finns under länk två i mitt första inlägg i denna tråd. Vad gäller tillverkare är det alltid så att mactestade minnen är att föredra. De som tillhandahålls av OWC/Macsales är säkra. 

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det absolut enklaste sättet att förbättra prestanda är att byta systemdisken till en SSD. Jag föreslår att du provar det först, innan du testar något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattis.se säger:

Det absolut enklaste sättet att förbättra prestanda är att byta systemdisken till en SSD. Jag föreslår att du provar det först, innan du testar något annat.

Ja, det är en tanke jag umgåtts med ett tag så nu blir det slag i saken. Och en utökning av ramminnet. Ska bli kul att se hur detta påverkar min kära arbetshäst som gått felfritt i princip varje arbetsdagdag i över åtta år.

 

Tack för era synpunkter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...