Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Få ordning på mina Bilder


ISofie

Rekommendera Poster

Hej! 

Jag hoppas ngn kan hjälpa mig med en grej på MacBook! 

Jag har lagt alla mina bilder på macen och de senaste förde jag över via USB ( fullt i iCloud) 

Då fick jag en helskotta massa dubbletter.. ☹️ Så laddade ner en app som hjälpte mig att ta bort dubbletterna! Fungerade klockrent... När jag sedan öppnar upp album då är alla album borta och bilderna ligger huller om buller. Dock när jag öppnar ”skapa nytt album” och väljer i rullisten då finns albumen där... asså jag fattar inte. ? säkert lätt för er som kan men för mig vet jag inte hur jag ska göra för att få det rätt igen??? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trixade till din rubrik så vi förstår vad du menar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av din beskrivning låter det som att programmet som tagit bort dubletter har stökat till ditt iCloud bildbibliotek. Jag noterar även att du skriver att ditt iCloud är fullt så här behöver du uppgradera kapaciteten så att iCloud rymmer mer bilder. 

 

En gissning är att programmet som tog bort duplikaten tog bort bilderna från albumen så de blev tomma och behöll de nyimporterade bilderna som inte hade lagts i album än. 

 

När det gäller albumen, du har ingen TimeMachine kopia från tidigare som du kan läsa in, där Albumen är korrekta? 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är att backa tillbaka till en tidigare TimeMachine, och sen bara för över de nyaste bilderna inte allihopa du har. Om du kollar i Bilder den senaste bilden vilket datum som är på den och sedan lägger in bilder nyare än det. 

 

Men om du har kopierat över bilder till USB från ett annat medium och det gjordes nyligen så är ju skapelsedatum nyare än bilden. Och då blir det fel... 

 

Hur har du lagt dem på USB var kommer de ifrån från början? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger inte vilket program du använt för att ta bort duplikat, men ett program som Gemini låter dig titta på dubletterna först  - så man kan se innan vilken man vill ta bort, och där gäller det då att man behåller de gamla som redan finns och tar bort det som är nyimporterat, för om man istället tar bort de gamla och behåller det som är nyimporterat så förstör man sin struktur i Bilder. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Raphael! Jag har en time machine men den har inte de nya bilderna för de kommer från en iPad Det är de bilderna som ligger på USB stickan. När du skriver att jag måste uppgradera kapaciteten på mitt iCloud. Hur då? ? Är det att betala för mer utrymme? Det var inte Gemini 2 som jag använde! Spelar det ngn roll? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har nya bilder på USB-stickan som inte ligger i datorn så ska det ju inte kunna bli några dubletter, så du har antagligen gamla bilder också på USB-stickan som redan ligger i datorn. Jag vet inte vilket program du använde för att kolla dubletter eftersom du inte talat om det, jag tog upp Gemini som ett exempel. Om du använder ett program som inte tillåter dig att kolla dubletterna innan de tas bort, då är det ett dåligt program i mitt tycke. Gemini vet jag fungerar och låter en kolla innan, så där kan man välja att behålla den gamla och ta bort den nya dubletten och då borde inte det stöka till albumen. 

Mitt förslag om att backa tillbaks med TimeMachine var för att återgå till en tidigare version där dina album inte var borta, dvs att backa tillbaka och göra om proceduren fast på ett lite annat sätt än tidigare. 

Och du uppgraderar iCloud genom att betala för mer utrymme ja, det är bara 5Gb som standard och fritt. Mitt iCloud är 50Gb och det räcker bra och kostar inte så mycket. Priserna för iCloud är, per månad:

50 GB: 9 SEK
200 GB: 29 SEK
2 TB: 89 SEK

Överkomligt tycker jag. :)  Jag har 50Gb. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...