Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Märkligt problem med grafikkortet


MacDave

Rekommendera Poster

Tjena!
Jag har en gammal MBP 2011 som för ett par tre år sedan drabbades av problem med grafikkortet och fick det utbytt av Apples program. Förra veckan började något märkligt hända, jag kunde inte komma in i OS! Det började med att datorn konstant startade om efter laddnings-baren, då den egentligen går in i OS. Senare låste den den sig på samma ställe med mörka vertikala linjer. Jag kollade över halva nätet vad det kunde vara. Någon menade på att det är AMD-kortet som gått sönder, så provade det vissa gjort, att tvinga datorn att använda Intel-kortet. Säkert hundra omstarter senare och test med det ena och det andra, kom jag helt plötsligt in! Min fråga är helt enkelt: varför släpper den in mig i OS efter massa omstarter? Om grafikkortet är defekt, borde det sluta fungera direkt och inte successivt?? ?
Apples hårdvarutest visar inget fel.

Tack på förhand! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inne på hårddisklinjen. Vad är det för hårddisk och hur gammal? Om hårddisken är gammal och sliten tappar magnetiseringen kraft och vid inläsning från disk kan datorn få problem att bestämma om det är en etta eller en nolla. Vilket gör att den läser in defekta drivrutiner och korrupt operativsystem och det kan ge skumma effekter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Alix säger:

Gammal hårddisk?

 

26 minuter sedan, Axelman säger:

Inne på hårddisklinjen. Vad är det för hårddisk och hur gammal? Om hårddisken är gammal och sliten tappar magnetiseringen kraft och vid inläsning från disk kan datorn få problem att bestämma om det är en etta eller en nolla. Vilket gör att den läser in defekta drivrutiner och korrupt operativsystem och det kan ge skumma effekter. 

Tack för svar!! ?

Lustigt nog tvärtom - köpte en ny SSD-disk för ett par månader sedan och den har gått som en klocka! Jag plockade faktiskt ut den och satte i en äldre SATA-disk med ren installation av ett äldre OS ihop om att det skulle fungera, men samma problem här! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typiskt symptom när AMD-chippet på logic-kortet (moderkortet) har gett upp.

 

När datorn startar upp och skall komma in på skrivbordet, vill SMC få kontakt med AMD-chippet, får det inte det inom viss tid, startar datorn om.

 

Om grafikdelen på Intel-chippet har gett upp, får man linjer eller konstiga färger, kan även uppenbara sig med att man inte ens får något på skärmen ÖHT, att endast backlighten tänds.

 

Har inte något som helst med hårddisk att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Stereotypen säger:

Typiskt symptom när AMD-chippet på logic-kortet (moderkortet) har gett upp.

 

När datorn startar upp och skall komma in på skrivbordet, vill SMC få kontakt med AMD-chippet, får det inte det inom viss tid, startar datorn om.

 

Om grafikdelen på Intel-chippet har gett upp, får man linjer eller konstiga färger, kan även uppenbara sig med att man inte ens får något på skärmen ÖHT, att endast backlighten tänds.

 

Har inte något som helst med hårddisk att göra.

Ah, ok... Misstänkte att det var den typen av otur jag hade, och inte något mjukvaruproblem. Frågan är bara varför det fungerar ibland och ibland inte.. Har du något aning?
Jag tror den reparerades för 2-2,5 år sedan och de lämnar säkerligen bara 1 års garanti... ? 
Tack för du tog dig tiden att svara, uppskattas! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...