Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är 128 GB tillräckligt?


rolleback

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en ny Mac Mini då min gamla är från 2010. Frågan är om man klarar sig på 128 GB. Jag har 55 GB utrymme kvar av de 320 i den gamla datorn. 95 är IOS-filer, 87 är dokument, 54 bilder, 21 iTunes och lite annat smått och gott. 

Min tanke är att inte flytta över allt gammalt material utan starta på nytt och använda molntjänster som iCloud och annat mer.

Vad tror ni, 128 eller 256 och då kanske det blir den sexkärniga istället.

/Roland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

128 GB  verkar extremt lite, det är ju vad jag har i min iPhone 6S…

Över huvud tror jag att man vid tvivel ska gå på det större lagringsutrymmet, som en tumregel. Det hör nog till undantagen, minst sagt, att någon efter ett tag kommer till insikt om att denna någon valde för stort lagringsutrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, KMN säger:

128 GB  verkar extremt lite, det är ju vad jag har i min iPhone 6S…

Över huvud tror jag att man vid tvivel ska gå på det större lagringsutrymmet, som en tumregel. Det hör nog till undantagen, minst sagt, att någon efter ett tag kommer till insikt om att denna någon valde för stort lagringsutrymme.

Eller att Mac OS ser till att det automagiskt alltid finns plats på SSD:n genom att ha det mesta enbart i molnet? Jag tror att det är därför som Apples val av storlekar till sina nya datorer verkar så lite, vi tar inte med molnet i beräkningen när hjärnan automatiskt värderar storleken.

Jag kommer nog aldrig att fylla de 1TB SSD jag har i min MBP, hade utan vidare räckt med 256GB och förmodligen även 128GB om det mesta (som inte används) är i iCloud.
mbplagring.png.8183034ae3aa778fd606b6d0fd8ac82e.png

Men även jag kommer nog att knipa 6-kärniga 256GB-modellen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

128 är alltid för lite i en dator. Det har varit en vanlig sur reaktion av många som köpt snikversionen av Mini, MacBook Air eller MacBook Pro 13" och ångrat sig. Matematiskt förhåller det sig ungefär så här:

...

OS X plus en drös program tar ca 20 GB, du bör aldrig ha mindre än 20 GB ledigt dels för OS X dolda processer men också för att kunna ladda hem musik, film och mellan 20 till 10 GB kan datorn börja bli seg pga för litet utrymme. Så summa summarum får du bara ca 80 GB som du kan använda av 128 GB. Motsvarande beräkning med 256 GB blir att du har 210 GB till förfogande. Stor skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina töser har klarat sig med varsin SSD på 120 GB i varsin MBP i flera år. Men de lever egentligen i mobilvärlden där allting strömmas och laddas upp eller finns i molnet.

Att ha 95 GB IOS-backuper är egentligen bara stolligt. Jag själv har en enda och den förnyas varje natt i Icloud.

Men med det sagt så ska man komma ihåg att andrahandsvärdet förbättras om man har en större lagringsenhet. Andra kan ha behov av mer lagring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för synpunkter och tankar. Det kan till och med bli en iMac 21,5 tum istället. Får se vad det blir!

/Roland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, rolleback säger:

Tack alla för synpunkter och tankar. Det kan till och med bli en iMac 21,5 tum istället. Får se vad det blir!

/Roland

Men se då för allt i världen till att inte köpa med 1 TB vanlig hårddisk. Ja, SSD-n blir dyrare men är mer än 20 ggr snabbare och gör mekanisk hårddisk till stenålder. Det går inte att uppgradera efteråt när du blir besviken över hur seg vanlig hårddisk är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-11-10 på 12:10, rolleback säger:

Tack alla för synpunkter och tankar. Det kan till och med bli en iMac 21,5 tum istället. Får se vad det blir!

/Roland

Man behöver inte ha allt på den interna hårddisken, själv väljer jag att ha mycket på en extern disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Tarok säger:

Man behöver inte ha allt på den interna hårddisken, själv väljer jag att ha mycket på en extern disk.

Åter igen så vill jag då påpeka att de nya Macarna har HYSTERISKT snabba hårddiskar som är fem gånger snabbare än tom en extern vanlig SSD. Så se till att dra nytta av den nyaste hårddisktekniken så mycket som möjligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Då var det klart!

Det blev en sexkärnig MacMini med 256 ssd-disk. Jag är mycket nöjd.

Tack alla för engagemanget!

/Roland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...