Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta datum på importerade bilder batchvis


Gäst

Rekommendera Poster

Jag har scannat en stor mängd bilder som får fel datum då de importeras i Bilder, dvs får det datum då jag skapade dem. Jag känner till funktionen att ändra datumet i Bilder och jag vet även att det går att göra i Lightroom. Mitt problem är att bilderna inte är scannade samma dag och inte ens samma år. Då jag vill ändra batchvis och ändrar det första till xx-xx-xx så läggs ett ev tidsintervall till de bilder som inte scannats in samma datum som det första. Förstår ni vad jag menar?

 

Läste nyhetsbrevet för några veckor sedan och det tipsades om  A Better Finder Attributes. Verkar lösa mitt problem, men testversionen är mycket begränsad. Programmet kostar 200:- i App store och 15€ på deras hemsida. Sparar massor med tid för mig, men är ett program jag har användning för några dagar. Ska jag bita i det sura äpplet och betala eller finns det andra program som är gratis? Jag vill inte behöva justera 4000 bilder var och en för sig.

 

Googlat, men tips mottages tacksamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl göra ett smart album i Bilder, exempelvis av en gemensam nämnare i de inskannade bildernas namn, och sedan i det smarta albumet markera bilderna ”batchvis” och ge dem annat datum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade, men det fungerar tyvärr inte. Alla bilder jag provade med hade samma datum,  men då jag markerade alla (i mitt testalbum) och satte ett annat datum fick jag olika datum och år på nästan alla bilderna, några tom 2019-xx-xx. Tack ändå för tips!

 

Bortsett från detta tycker jag att Bilder lever sitt eget liv. Inget pålitligt program, men det kanske har att göra med att min dator är 4,5 år...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, citygirl76 säger:

Jag testade, men det fungerar tyvärr inte. Alla bilder jag provade med hade samma datum,  men då jag markerade alla (i mitt testalbum) och satte ett annat datum fick jag olika datum och år på nästan alla bilderna, några tom 2019-xx-xx. Tack ändå för tips!

 

Bortsett från detta tycker jag att Bilder lever sitt eget liv. Inget pålitligt program, men det kanske har att göra med att min dator är 4,5 år...

Det skulle vara intressant att veta EXAKT hur du gjorde, för det borde inte bli så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapade ett smart album med bilder som jag importerat. Markerade alla, valde justera datum och tid, valde justerad tid till önskad. De första bilderna fick det önskade datumet, men resten blev inte logiskt daterade på något sätt. 

 

Dessa foton var importerade scannade negativ som alla hade olika skapelsedatum från början. Jag hade redigerat de bilderna en för en och ville nu bara testa om det gick skjuta fram datumet ett år på alla samtidigt. Det gick alltså inte. Rörigt eller förståeligt? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så hemma på Automator tyvärr. Har använt ett arbetsflöde tidigare för att byta filnamn på bilder. Kollade snabbt igenom arbetsflödet men hittade inget som passade med att ändra EXIF-data med avseende på tid. Hur tänkte du dig att jag kunde göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa GraphicConverter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Ska kolla på det. Problemet i Bilder, och även i Lightroom, är att när alla bilderna är markerade ändras den första till angivet datum och alla de andra korrigeras på samma sätt utifrån sitt skapelsedatum. Jag vill att alla bilder ska få samma datum oavsett när de skapades. Jag kommer i iallafall inte ihåg eller kan ta reda på när en bild togs 1978, men kan jag ge den ett fiktivt datum så hamnar den i alla fall i rätt ordning i bildflödet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, citygirl76 säger:

Tack! Ska kolla på det. Problemet i Bilder, och även i Lightroom, är att när alla bilderna är markerade ändras den första till angivet datum och alla de andra korrigeras på samma sätt utifrån sitt skapelsedatum. Jag vill att alla bilder ska få samma datum oavsett när de skapades. Jag kommer i iallafall inte ihåg eller kan ta reda på när en bild togs 1978, men kan jag ge den ett fiktivt datum så hamnar den i alla fall i rätt ordning i bildflödet.

Hade samma problem som du och löste det med GraphicConverter. Jag satte den första bilden till ett rimligt datum och klockslag 1978 och sedan kan man välja att efterföljande bilder ska ha (exempelvis) 1 minuts tidstillägg per bild, så kommer de alltid i rätt (tids) ordning i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...