Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips/råd för köp av begagnad Mac [Mac mini]


mpower

Rekommendera Poster

Är grymt sugen på den nya Mac minin men plånboken säger annat så jag sneglar lite på att hitta någon begagnad.

Tänkte höra mig för om någon har några speciella tips/råd när det gäller av begagnat? Något speciellt man ska tänka på, något speciellt man kan kolla/prova etc?

Har t.ex hittat en Mac mini (late 2012) med 256 Gb SSD, 750 Gb extra HD, 16 Gb RAM och i5-processor för 5.500 kr. Vet inte själv om detta är prisvärt eller ett bra köp över huvud taget. Tror säkerligen den skulle passa bra för mitt användande men priset kanske är för högt. Visst, ju nyare är ju alltid bättre men också dyrare.

Tacksam för alla tankar, tips och råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2012 har USB 3 vilket är bra om man ska ansluta snabba externa hårddiskar. Grafiken är urrk. Processorn är ok och duger ett tag till. En hyfsat bra liten sak som kan användas till mycket minus sådant som belastar grafiken. 256 GB SSD och 16 GB RAM gör också mycket för att ge Minin en känsla av att den går som ett spjut. 2012 är ett lustigt år för minin. Det året stoppade nog Apple in "fel" i7-processor för den är lika potent som de värsta Macarna det året. Kan man hitta den begagnad gör man ett fynd! 2014 är prestandan mycket lägre på i7-varianten. Se bild.

Skärmavbild 2018-11-06 kl. 10.08.36.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för intressant information. Att grafikkortet är kass på den modell får ju en till att fundera lite extra. Vore ju skönt om det var lite bättre än urk. :D

Bör man inte även kontrollera hur länge den har använts, hur många timmar den har varit igång m.m? Eller sådant är inte så viktigt?
Tycker du annars priset är okej för denna modell? Visst är det bra med 256 Gb SSD och 16 Gb RAM. ?

 

BTW

Intressant program du har för att se prestanda på olika modeller. Vad heter det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intel HD Graphics 4000 var mediokert redan 2012. Men grafikkortet är ju nästan bara intressant om man spelar spel eller jobbar med vissa program som drar nytta av grafikkortet, vilket inte är så många.

...

Skicket är ju A och O och det tänkte jag var självklart....

...

Priset är högt för en sex år gammal dator även med SSD och 16 GB RAM.

...

Mactracker är programmet som vet ALLT om alla Macar. Vad siffrorna betyder är inte så intressant. Använd dem som ett jämförelsetal mellan olika Macar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Är nu lite kluven över hur jag ska göra. Hittade en intressant Mac mini 2014 (late) på Blocket för 3.900:-, 2.6 GHz, 8 Gb och 1 Tb men den gick snabbt iväg. Funderar trots allt på en ny. 9.990: för den senaste eller 6.890:- för en som är likadan som den på Blocket. Båda modellerna har sina för och nackdelar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...