Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgifter: Apple drar ner på tillverkningen av Iphone XR


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

.... Istället för Iphone XR har Apple lagt nya beställningar på de äldre modellerna Iphone 8 och 8 Plus. Totalt fem miljoner extra enheter ska tillverkas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nog inte speciellt vanligt att en telefontillverkares äldre modeller blir mer populära. Men med apples prissättning och girighet (avsaknad av snabbladdare) kommer nog fler och fler gå över till ”den mörka sidan”, eller helt enkelt nöja sig med en gammal iphone såsom iPhone 8.

 

Kommer nog aldrig mer köpa en iphone för 13k som jag tyvärr gjorde med iPhone x.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, ronny säger:

.... Istället för Iphone XR har Apple lagt nya beställningar på de äldre modellerna Iphone 8 och 8 Plus. Totalt fem miljoner extra enheter ska tillverkas.

 

Det där borde ju tala om för Apple att det måhända är något skevt med deras prissättning på de nya modellerna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på min lokala netonnet affär och de hade alla xs/xs max i butiken. Då menar jag alla de olika minnesmängderna. 

 

Antingen har de tillverkat fler exemplar i år eller så säljs färre. När jag köpte min iPhone X förra året tog det ett tag innan de fanns i lager lokalt. 

 

Jag tror att folk börjar överge iPhone för androidmobiler som idag är riktigt premium till ett betydligt mindre pris. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror mer att folk med Iphone håller i de modeller de redan har, eller byter upp sig sidledes till nyare, men inte de nyaste, de byter inte till Android.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite konstig affärsidé att höja priserna så pass och fortsätta vara snåla med inkluderade tillbehör. Man ”tvingar” sina brukare att hålla kvar vid det gamla. 

 

Att folk går över till android har jag såklart inga belägg för. Men om jag utgår från mig själv (som är rejält insyltat i iOS, samt hela min familj), vänner etc är det flera som börjar fundera på att byta plattform.

 

Dagens androider känns väldigt premium både till hårdvara och mångsidigheten. Tror att oneplus, huawei etc kommer ta stora andelar från apple inom kort. Kom igen, du får två oneplus 6t mot vad en xs 64gb kostar. Då ingår snabbladdare, displayskydd, 3.5 dongle samt tpu case. Sånt känns trevligt att få med.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Priset är inte allt. I så fall skulle det bara finnas billiga Android. Jag och många med mig vill ha IOS och Apples ekosystem. Om jag måste ha en ny mobil köper jag därför en bättre begagnad Iphone och inte en Android som inte har IOS eller det viktigaste i Apples ekosystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte gemene man, kvinna eller tonåring använder iCloud mer än till hitta vänner, iMessage, etc. Men de med Mac tycker såklart det är smidigt kanske, men jag finner mer o mer iOS och ekosystemet lite overkill mot vad allt kostar. 

 

Frågar du mig skulle det kännas riktigt trist att köpa en 1-2 års iPhone. 

 

Med det sagt så är jag själv väldigt nöjd med iphone/iPad, men priserna har gått överstyr. Tycker det är bra att/om de säljer mindre då kanske de ändrar sina priser eller att de inkluderar lite mer i lådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju Mac, så visst underlättar det. Då slipper jag sitta och pilla i mobilen utan kan skriva direkt i macen. I mars i år köpte jag en ny Iphone SE, som släpptes i mars 2016. Dessförinnan hade jag en 5s. I viss mån är de lite gammaldags, men vad gäller snabbhet och kamera är de alldeles utmärkta, även jämfört med många nya Android. Sedan kör de senaste IOS, dessutom. På sin höjd sprillans nya Android kör senaste Pie 9. Flera flaggskepp för i år kör dock förra årets Oreo 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det förvisso rätt stor skillnad i kameran på en iphone se mot iphone xs och de senaste androiderna. Kameran är en del i telefonen som viktigast enligt mig. 

 

Håller med om att gamla telefoner håller längre än android pga att de erhåller nya iOS. Men jag har ju genom tiderna köpt en ny iphone varje år eftersom jag gillar det senaste helt enkelt. Det är det köpmönstret jag nu måste ändra, eller fortsätta med det men då med android.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kände jag mig tvungen att leka lite. Så nu installerade jag Android Pie 9 på min gamla Moto G1. Bara för att jag kan och för att jag är nyfiken. :D 

 

54283B62-7D95-47FC-B854-66BE3A1BF6E1.jpeg.ca4b65f4d634a8064ab47c94dc369bd6.jpeg

 

02573BC9-34F0-4216-818A-36D026E6125B.jpeg.83e104d5d089f5ef42988264aae0e431.jpeg

 

21D708A9-CC17-4C62-9DEA-F87D3EE3D915.jpeg.50dd048d0b4d3ea5518f8a47e02e01bf.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem vet, du kanske får mersmak ;)

 

Tror nog att android pie är väldigt bra på de senaste mobilerna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror många kommer förlänga tiden för nyköp. Till 2 från 1 eller till 3 från 2 år. iPhone har helt enkelt blivit så dyra att få kan betala vad det kostar att köpa nytt så ofta som man gjorde tidigare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert en del. Men vi som vill ha det senaste behöver verkligen ta sig en funderare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Magnus76 säger:

Tror inte gemene man, kvinna eller tonåring använder iCloud mer än till hitta vänner, iMessage, etc. Men de med Mac tycker såklart det är smidigt kanske, men jag finner mer o mer iOS och ekosystemet lite overkill mot vad allt kostar. 

 

Frågar du mig skulle det kännas riktigt trist att köpa en 1-2 års iPhone. 

 

Med det sagt så är jag själv väldigt nöjd med iphone/iPad, men priserna har gått överstyr. Tycker det är bra att/om de säljer mindre då kanske de ändrar sina priser eller att de inkluderar lite mer i lådan.

Det handlar väl mer om att man har investerat en del i appar som man riskerar att behöva köpa igen? Fast sedan något år tycker tydligen Apple att apptillverkarna ska sälja prenumerationer istället för dyra appar (tidigare: gratis app med reklam eller betalapp utan reklam, nu: gratisapp med reklam eller gratisapp utan reklam (så länge du prenumererar)), vilket kan göra användaren mindre beroende av sina köpta appar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, ronny säger:

Det finns ju det här

imageproxy.php?img=&key=aa65a642ed060ff0imageproxy.php?img=&key=aa65a642ed060ff0imageproxy.php?img=&key=aa65a642ed060ff0imageproxy.php?img=&key=aa65a642ed060ff0imageproxy.php?img=&key=aa65a642ed060ff0

3A981473-9094-4DF7-B465-B04A41358A75.jpeg

0E1B536B-EA92-4AA4-A7AE-5B60DB2F8B91.jpeg

01DD4D1B-BE3E-42F4-93D8-8757E3EFC0DD.jpeg

Då är det nog mer luckrativt att sälja på blocket etc. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blocket räknas väl inte som en seriös affär, går du till Apple och byter in din iPhone 8 tex

mot en XR så får du ner den i pris 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är inte blocket en seriös affärsplats? Man får förmodligen mer pengar vid privat försäljning. De pengarna används sen vid nyköp. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Magnus76 säger:

Varför är inte blocket en seriös affärsplats? Man får förmodligen mer pengar vid privat försäljning. De pengarna används sen vid nyköp. 

 

 

Det har jag skrivit i en annan tråd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Magnus76 säger:

Vem vet, du kanske får mersmak ;)

 

Tror nog att android pie är väldigt bra på de senaste mobilerna. 

Den där var lite buggig (communityutvecklad variant av Pixels Pie). Men kul att man kunde ha en funktion att känna igen låtar. Nu installerar jag Oreo 8.1 i stället, den har de pillat med i nästan ett år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

 

Nu finns det förvisso fler säljplatser. Varför inte div forum, marketplace etc. Gissar att man får ganska dåligt betalt i en applestore.

 

Spelar ju egentligen roll om du lyckas sälja din iphone. Den nya är ju oavsett horribelt dyr. Apple skrattar ju hela vägen till banken. De höjer priserna och håller nere med saker i lådan. De är världens rikaste företag men ändå ger de inte kunderna något extra, de har råd med det.

 

Nu är det mina högst personliga åsikter jag ventilerar, och menar att de passerat en ekonomisk gräns för vad det är värt, för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, ronny säger:

Blocket räknas väl inte som en seriös affär, går du till Apple och byter in din iPhone 8 tex

mot en XR så får du ner den i pris 

 

Seriös affär? Vad menar du?  Menar du butik? Apples inbytespriser är betydligt lägre än vad du kan få vid en privat affär, det är bara korkat att lämna in den till dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Reefer säger:

Seriös affär? Vad menar du?  Menar du butik? Apples inbytespriser är betydligt lägre än vad du kan få vid en privat affär, det är bara korkat att lämna in den till dem.

Förutsatt att man är i stånd att genomföra begagnataffärer med vilt främmande, och att man inte har råd att annars göra det bekvämt för sig. Alla är inte det första men kan ha det andra. Personligen tycker jag att det är jobbigt att sälja prylar så, men jag gör det ändå motvilligt, just för att få ut maximalt av värdet. Hade jag haft råd hade jag hellre gjort ett inbyte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...