Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Minskad hastighet i wifi nätverket


jowa

Rekommendera Poster

Från mitten av oktober höjde comhem hastigheten till 250 mbit/s från tidigare 150 mbit/s.

santidigt har jag fått en sämre hastighet på mitt wifi nätverk (ca 35 mbit/s). Hastihgeten

på inkommande signal är i nivå med utlovad hastighet men hastigheten på mitt interna nätverk 

är klart sämre. 

 

Jag har provat att stänga av och slå på det interna nätverket men hastigheten är oförändrat låg.

 

Jag har ett airport extreme nätverk som är insställd på 5 resp 2,4 ghz.

 

Emotser tacksamt förslag på åtgärder.

 

/jowa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör ha det trådlösa skyddat med WPA2 Personal samt att det bör se ut som på bilden, fast det dolda är inte nödvändigt. Kan vara idé att experimentera med Radioläge.

Om fler använder nätverket så påverkar det såklart.

wifi.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-11-04 på 13:14, mikaellq säger:

Du bör ha det trådlösa skyddat med WPA2 Personal samt att det bör se ut som på bilden, fast det dolda är inte nödvändigt. Kan vara idé att experimentera med Radioläge.

Om fler använder nätverket så påverkar det såklart.

wifi.png

 

Med de inställningarna så separerar du 2.4 och 5GHz banden, varav 5GHz nätet inte har något namn. Du kommer alltså att ansluta enbart till 2.4GHz om du använder det vanliga nätverksnamnet. Är det tanken? 

 

2.4GHz har ofta problem med störningar från närliggande nätverk och eftersom trådskaparen nämner Comhem, så gissar jag att det kan finnas andra WiFi nätverk i närheten?

 

5GHz har kortare räckvidd, men högre överföringshastighet och mindre problem med störningar. Om du inte behöver täcka ett stort område, så är mitt råd att stänga av 2.4 och köra enbart 5GHz för att få upp hastigheten. 

 

( Apple avråder från att använda dolda nätverk:

"Because hidden networks don't broadcast their SSID, devices might need more time to find them and connect to them. Hiding a network doesn't secure your Wi-Fi network, because the SSID can still be discovered in other ways."

https://support.apple.com/en-us/HT202068. )

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, bruksroy säger:

 

Med de inställningarna så separerar du 2.4 och 5GHz banden, varav 5GHz nätet inte har något namn. Du kommer alltså att ansluta enbart till 2.4GHz om du använder det vanliga nätverksnamnet. Är det tanken? 

 

2.4GHz har ofta problem med störningar från närliggande nätverk och eftersom trådskaparen nämner Comhem, så gissar jag att det kan finnas andra WiFi nätverk i närheten?

 

5GHz har kortare räckvidd, men högre överföringshastighet och mindre problem med störningar. Om du inte behöver täcka ett stort område, så är mitt råd att stänga av 2.4 och köra enbart 5GHz för att få upp hastigheten. 

 

( Apple avråder från att använda dolda nätverk:

"Because hidden networks don't broadcast their SSID, devices might need more time to find them and connect to them. Hiding a network doesn't secure your Wi-Fi network, because the SSID can still be discovered in other ways."

https://support.apple.com/en-us/HT202068. )

 

 

 

Bra svar och frågor. Visst är det så att det tar längre tid att hitta mina två nätverk, även när jag matat in dess namn och lösenord, när jag använder dolt nätverk men inbillar mig att jag får ha det mer ifred då. De flesta är inte experter som ingenjörerna hos Apple.

Jag älskar att leka med mina prylar för att samla erfarenhet och bättre förståelse för hur det funkar.

2,4 och 5GHz har två olika namn. Jag är nästan jämt på 5GHz därför att hastighetsskillnaden inte är liten. Min iPhone lämnar 5GHz-nätverket redan när jag kommit en bit nerför trappan utanför min lägenhet och loggar istället in på 2,4GHz för att till sist växla över till LTE/4G när jag kommit ut på gården utanför porten.

Bra råd om att stänga av 2,4-nätverket! Ska kanske göra det (om det går i AirPort-verktyg). :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att stänga av 2,4GHz-nätverket men däremot att ignorera det i iPhone. Ska nog göra det men inte för hastighet utan för att spara lite energi på nätverksbyten och därför att 2,4GHz-nätverket bara är till nytta för min MBP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, mikaellq säger:

Det går inte att stänga av 2,4GHz-nätverket men däremot att ignorera det i iPhone. Ska nog göra det men inte för hastighet utan för att spara lite energi på nätverksbyten och därför att 2,4GHz-nätverket bara är till nytta för min MBP.

Har bara testat att stänga av banden separat i den tornformade modellen av airport extreme, men det kanske inte funkar på alla modeller då.

Som du sa, ett separat 5GHz namn funkar också, så länge 2.4GHz nätet inte finns sparat.

 

Bor själv i en större stad med många närliggande nätverk. På 2.4GHz kommer jag knappt över 20Mbit/s, medan 5GHz ger över 200Mbit i hela lägenheten. 

 

Om man bortser från delarna som är specifika för Cisco och enbart för stora företag, så finns det mycket bra info här som även gäller trådlösa hemnätverk:

https://www.cisco.com/c/dam/en/us/td/docs/wireless/controller/technotes/8-6/Enterprise_Best_Practices_for_iOS_devices_and_Mac_computers_on_Cisco_Wireless_LAN.pdf

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpunkter. Jag har ändrat i kanalinställningar på 5 GHz

bandet och lyckats få upp hastigheten i mitt interna nätverk till 230 mbit/s,

vilket är helt OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...