Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp tack med att tolka logg efter misslyckad start


NilsOstergren

Rekommendera Poster

NilsOstergren

Jag skulle vara tacksam för att om möjligt få en vink om vad som kan ha orsakat de fel som listas i den bifogade loggfilen från en Mac mini (konec roku 2012), 2,5 GHz Intel Core i5, 16 GB 1600 MHz DDR3, Intel HD Graphics 4000 1536 MB, 240 GB SSD-enhet av typ SATA med MacOS High Sierra 10.13.6.

 

Loggfilen visades efter en ovanligt lång (några minuter) startprocess som resulterade i ett meddelande som jag inte minns den exakta ordalydelsen i men som var något i stil med "installationen av macOS misslyckades". Jag valde att spara loggen och starta om från en annan enhet varvid ett alternativ visades: Skivan Macintosh SSD. Valde den och datorn startade normalt igen. 

 

Senast datorn var igång hade jag avinstallerat Malwarebytes och syncprogrammet OneDrive samt raderat omkring 40 GB filer. Dessutom uppdaterades Safari till version 12.0.1. Nu väntar Säkerhetsuppdatering 2018-002 10.13.6.

 

Till saken hör möjligen att när jag i "Om den här datorn" väljer fliken "Lagring" och sedan "Hantering" så visas ett konstant snurrande kugghjul vid "System" i vänsterspalten. Och vid två tillfällen de senaste månaderna har datorn startat om sig själv spontant under normal användning utan att några felmeddelanden visats.

 

Frågan är t ex om loggfilen visar vilka eventuella mjuk- och/eller hårdvaruproblem som behöver åtgärdas och i så fall hur.

 

Tack för att du läst så här långt :)

Nils Östergren

Installationslogg 4-Nov-2018.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet är:

 

”Nov 4 13:32:05 Mac-mini OSInstaller[549]: The main OS Installer distribution (/Volumes/Macintosh SSD/Library/Updates/AtomicUpdates/041-18191/041-18191.sv.dist) did not load with error: Filen finns inte.”

 

Ett liknande fel hände mig häromdagen när jag skulle installera samma säkerhetsuppdatering. 

 

Jag hade dock en klonad SSD och startade upp den i säkert läge först, loggade in, startade om normalt, och installerade sedan säkerhetsuppdateringen. Sedan klonade jag denna till min normala start-SSD. (Jag har en Mac mini med två SSD internt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NilsOstergren

Lysande! Stort tack för snabbt och utförligt svar.

 

Väntade mig inte att få svar så snart, så just nu är jag långt från maskinen. Förstår jag dig rätt behöver jag återställa den saknade filen. Bör den finnas och vara möjlig att kopiera från Time Machine på en annan disk? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, NilsOstergren säger:

Lysande! Stort tack för snabbt och utförligt svar.

 

Väntade mig inte att få svar så snart, så just nu är jag långt från maskinen. Förstår jag dig rätt behöver jag återställa den saknade filen. Bör den finnas och vara möjlig att kopiera från Time Machine på en annan disk? 

Nej, du behöver bara göra säker start som jag skrev och sedan installera säkerhetsuppdateringen via App Store. Detta är en helt igenom automatiserad process. Förhoppningsvis fungerar det även för dig. Om det fortsätter att krångla är det läge att starta upp i recoveryläge och göra en ominstallation av Mac OS X. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NilsOstergren

Tack än en gång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NilsOstergren

Ska "for the record" bara bekräfta att metoden ovan löste problemet, som uppstod även på en macbook och åtgärdades på samma sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, NilsOstergren säger:

Ska "for the record" bara bekräfta att metoden ovan löste problemet, som uppstod även på en macbook och åtgärdades på samma sätt.

Bra att du återrapporterade! Jag tror att det är en bugg i uppdateringen. Det ska normalt inte behöva krävas en säker start först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NilsOstergren
12 minuter sedan, Alix säger:

Bra att du återrapporterade!

Ja, annars blir ju frågor och hjälpsamhet ganska meningslösa ;) 

 

Ännu bättre vore om jag hittade knappen för att markera problemet som löst. Eller brukar man redigera rubrik/första inlägg i det här forumet?

 

EDIT

Hittade knappen nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
NilsOstergren

Hm, nu hände det igen. Ledsen att behöva besvära, men den här gången går det inte att starta i säkert läge. Håller ner shift-tangenten vid start och håller den - som Apple-hjälpen skriver här https://support.apple.com/sv-se/HT201262 - nedtryckt i väntan på inloggningsfönstret. Men det kommer inte. Istället återkommer meddelandet "Installationen av macOS kunde inte slutföras." och installationsloggen visas. 

 

Vore mycket tacksam för snabb hjälp. Möjligen visar det sig att detta är ämne för en ny tråd, men om det är relaterat till original-problemet passar det kanske bäst att fortsätta här.

 

Kan tillägga att fel-loggen klagar redan på rad tre: "IASGetCurrentInstallPhaseList: Unable to get phases"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-11-04 på 18:01, Alix säger:

... Om det fortsätter att krångla är det läge att starta upp i recoveryläge och göra en ominstallation av Mac OS X. 

 

28 minuter sedan, NilsOstergren säger:

Hm, nu hände det igen. Ledsen att behöva besvära, men den här gången går det inte att starta i säkert läge. Håller ner shift-tangenten vid start och håller den - som Apple-hjälpen skriver här https://support.apple.com/sv-se/HT201262 - nedtryckt i väntan på inloggningsfönstret. Men det kommer inte. Istället återkommer meddelandet "Installationen av macOS kunde inte slutföras." och installationsloggen visas. 

 

Vore mycket tacksam för snabb hjälp. Möjligen visar det sig att detta är ämne för en ny tråd, men om det är relaterat till original-problemet passar det kanske bäst att fortsätta här.

 

Kan tillägga att fel-loggen klagar redan på rad tre: "IASGetCurrentInstallPhaseList: Unable to get phases"

Som jag skrev tidigare här ovan. Fel som läggs på varandra blir till slut övermäktiga att rätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NilsOstergren
7 minuter sedan, Alix säger:

Fel som läggs på varandra blir till slut övermäktiga att rätta.

 Aha, även äppelsolen har fläckar (sade den gamle Windows-användaren).

 

Tack, borde läst dina tidigare svar mer noggrant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NilsOstergren

Slutrapport (hoppas vi):

 

Har bara trådlöst Mac-tangentbord. Använder därför Win-tangentbord med USB.

 

Googlade fram förslaget att hålla ned Ctrl-tangenten från start tills återställningsmenyn visas.

 

Det resulterade i datorns förslag att starta om för att fortsätta. Ingen återställningsmeny visades, alltså.

 

Startade om och kom till normal inloggnings-sida.

 

Allt ser ut att funka som det ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, NilsOstergren säger:

Slutrapport (hoppas vi):

 

Har bara trådlöst Mac-tangentbord. Använder därför Win-tangentbord med USB.

 

Googlade fram förslaget att hålla ned Ctrl-tangenten från start tills återställningsmenyn visas.

 

Det resulterade i datorns förslag att starta om för att fortsätta. Ingen återställningsmeny visades, alltså.

 

Startade om och kom till normal inloggnings-sida.

 

Allt ser ut att funka som det ska.

Bra att det funkar. Gott så.

Skulle du mot förmodan få fortsatta problem så gäller följande: Det går bra med trådlöst tangentbord, i alla fall Apples egna, för att trycka cmd + R för att komma i recoveryläge. Vill du ändå använda ett Windowstangentbord är det då Windowsknappen + R som gäller för samma startkommando.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NilsOstergren

Tack! Utmärkt att få alternativen samlade till nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...