Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya Mac Pro, såg vi en förhanshint igår (30/10)


ne100
 Share

Rekommendera Poster

På eventet igår såg vi idéen bakom den kommande MacPro:n?

Man visade tydligt att, nya Mac minin, är toppen att klustras. 

 

Kan det vara idéen bakom den nya MacPro:n.

 

Att man köper frifungerande enheter men behöver man mer kraft, kan man köpa en eller flera enheter som klustras, RAM-minnena  kombineras till ett jättestort och de interna Flashbaserade hårddiskarna RAID:s till hastigheter vi inte trodde var möjliga och kanske då kan fungera som virituelt RAM fast med hastighet t.o.m. högre hastighet än internminnet. 

 

Tänk vilken fördel på jobbet, skalbart, man köper in totalt säg 5x2 enheter/arbetsstationer

Vid ett projekt, som kräver mycket kraft, kan man skapa en 5+1 klustret och ha 4x1 arbetsstationer.  

Vid ett annat tillfälle med 2 projekt men inte lika kraftkrävande kanske det blir två 3x2 klustrar.

 

Och kommer det vara Apples första dator med egenproducerad processor?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vi hoppas att det kommer något annat. Den där minstingen vill vi inte ha som Mac Pro. Sitter med en vinande Mac Pro Quadcore mid 2012, ingen vidare maskin längre. Det är väl därför jag är frustrerad och upprörd... Plånboken är mini den också... 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, norda72 säger:

Vi hoppas att det kommer något annat. Den där minstingen vill vi inte ha som Mac Pro. Sitter med en vinande Mac Pro Quadcore mid 2012, ingen vidare maskin längre. Det är väl därför jag är frustrerad och upprörd... Plånboken är mini den också... 

 

Varför duger inte Mini åt dig? Mellanmodellen av Minin borde slå din Pro i ren processorkraft. Det går att slänga i mer RAM. Sen drar den vad jag kan få fram mellan 1/10-1/20 av den ström Pron gör av med. Vilket innebär en besparing i ström på kanske 1,000:- på ett år vid 8 timmars arbetsdag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-10-31 på 09:11, ne100 säger:

På eventet igår såg vi idéen bakom den kommande MacPro:n?

Man visade tydligt att, nya Mac minin, är toppen att klustras

 

Kan det vara idéen bakom den nya MacPro:n.

 

Att man köper frifungerande enheter men behöver man mer kraft, kan man köpa en eller flera enheter som klustras, RAM-minnena  kombineras till ett jättestort och de interna Flashbaserade hårddiskarna RAID:s till hastigheter vi inte trodde var möjliga och kanske då kan fungera som virituelt RAM fast med hastighet t.o.m. högre hastighet än internminnet. 

 

Tänk vilken fördel på jobbet, skalbart, man köper in totalt säg 5x2 enheter/arbetsstationer

Vid ett projekt, som kräver mycket kraft, kan man skapa en 5+1 klustret och ha 4x1 arbetsstationer.  

Vid ett annat tillfälle med 2 projekt men inte lika kraftkrävande kanske det blir två 3x2 klustrar.

 

Och kommer det vara Apples första dator med egenproducerad processor?

 

 

 

 

den gamla går också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, lappen71 säger:

 

den gamla går också

Den stora frågan är väl hur svårt det är att bygga själva klustret? Själv har jag ingen aning, men det vore inte fel om det med ett framtida OS räckte att klicka på datorerna i det lokala nätverket och välja "Skapa kluster...", eventuellt efter att ha sammankopplat dem med en snabb kabel. Lägg sedan till något "Core Kluster" som gör att appar lätt kan utnyttja kluster automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, norda72 säger:

Vi hoppas att det kommer något annat. Den där minstingen vill vi inte ha som Mac Pro. Sitter med en vinande Mac Pro Quadcore mid 2012, ingen vidare maskin längre. Det är väl därför jag är frustrerad och upprörd... Plånboken är mini den också... 

 

Det är nog inte minin det handlar om, utan snarare att Mac Pro bygger på principen med moduler.

 

"Apple is developing a high-end high-throughput modular Mac Pro system that will facilitate regular upgrades to meet the needs of Apple's pro user base. It will ship alongside an upcoming Apple-branded pro display."

https://www.macrumors.com/roundup/mac-pro/

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
2018-11-10 på 09:57, Axelman säger:

Varför duger inte Mini åt dig? Mellanmodellen av Minin borde slå din Pro i ren processorkraft. Det går att slänga i mer RAM. Sen drar den vad jag kan få fram mellan 1/10-1/20 av den ström Pron gör av med. Vilket innebär en besparing i ström på kanske 1,000:- på ett år vid 8 timmars arbetsdag.

Den duger nog efter denna information, men jag är så förvirrad numera angående datorer. Känner mig less på Apple och deras priser, plånboken är mini som jag sa. Jag är till viss del ’’beroende’’ av Mac då jag har hemsidor som mer eller mindre kräver Mac. Går jag över till PC så blir det ett stort arbete att föra över allt material och få det att fungera. Sen gör jag även en bytidning i InDesign och tryckeriet kör mest med Mac, men då nya grejer. Fortsätter jag med Mac ett år till går jag ändå miste om hemsidorna då nästa MacOS inte kommer att stödja 32-bitarsprogram, och html-editorn jag använder nu är just ett sånt program. Det senaste problemet med min Mac Pro är att startljudet försvunnit. Ska man bli orolig då? Kan vara fel på minnena, processorn eller moderkortet har jag fått veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, norda72 säger:

Den duger nog efter denna information, men jag är så förvirrad numera angående datorer. Känner mig less på Apple och deras priser, plånboken är mini som jag sa. Jag är till viss del ’’beroende’’ av Mac då jag har hemsidor som mer eller mindre kräver Mac. Går jag över till PC så blir det ett stort arbete att föra över allt material och få det att fungera. Sen gör jag även en bytidning i InDesign och tryckeriet kör mest med Mac, men då nya grejer. Fortsätter jag med Mac ett år till går jag ändå miste om hemsidorna då nästa MacOS inte kommer att stödja 32-bitarsprogram, och html-editorn jag använder nu är just ett sånt program. Det senaste problemet med min Mac Pro är att startljudet försvunnit. Ska man bli orolig då? Kan vara fel på minnena, processorn eller moderkortet har jag fått veta.

Meningen behöver du uppdatera till senaste oset?

jag kör Sierra på min iMac 5K, 2017.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, boevil säger:

Meningen behöver du uppdatera till senaste oset?

jag kör Sierra på min iMac 5K, 2017.

Det har nästan blivit en tradition att uppdatera till senaste systemet varje höst och jag tror man har att vinna på det i längden, men man behöver ju inte installera första versionen, det är nästan alltid bättre att avvakta till ytterligare en uppdatering kommer. Jag gjorde det inför Mojave och det kom flera påminnelser om att jag skulle uppdatera. Vi får se hur det blir. I dag är det Black Friday (23/11) men jag vet inte om man ska investera bara för det, men billigare är det i bästa fall. Men visst finns Windows till en bråkdel av priset, men till dubbelt så mycket problem, ungefär...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
marcushedenstrom
2018-10-31 på 09:11, ne100 säger:

Kan det vara idéen bakom den nya MacPro:n.

Tydligen var det inte det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Citat

Bloomberg skriver också att Apple jobbar på en ny Mac Pro som är ungefär hälften så stor som dagens, men har inga uppgifter på om den ska ersätta eller komplettera nuvarande modellen. Eftersom Mac Pros storlek huvudsakligen kommer av antalet pci-expresskortplatser blir det svårt för Apple att bygga en hälften så stor dator utan att kapa antalet platser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...