Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Förmåns-iPad Pro nu - gamla generationen?


Orfeus

Rekommendera Poster

Hej!


Jag skulle vilja ha lite ny input i ett ärende av iPad Pro.

Såhär är grejen:

I vår kommun så har vi förmånsdatorer, alltså att man kan köpa datorgrejer och dra av direkt från lönen. I torsdags beställde jag en iPad Pro och beställningen går iväg den 2 november. Nu är det ju såklart den gamla generationen och inte den som visades igår. Den ska betalas under tre år och idag har jag bara den första generationen iPad Air från 2013 tror jag. Den har i och för sig räckt rätt bra, men den börjar så smått bli lite sliten och så har jag känt bara den sista tiden att den har blivit segare.

Nu är jag lite i valet och kvalet. Jag tror ändå inte jag har tänkt att köpa en padda, utan detta var en bra grej för mig just nu. Så alternativet är att vänta ett år och gå med i samma grej nästa år, om jag vill ha den nya.

 

Jag har inte kommit igång att använda paddan på så betungade saker än, utan det är mest surfning, musik (både att lyssna och så har jag tänkt att komma igång med lite notskrivningsprogram). Och så LITE spel.

 

Så hur ska jag tänka? Ska jag skippa den gamla beställningen och vänta ett år på nästa och leva på min gamla padda?

Jag måste ju dras med denna i minst tre år. Jag är ju inte så mycket "ha det senaste" egentligen, men det kan ju var kul om man ändå köper. Sen kanske det inte blir en lika bra affär, då jag inbillar mig att priserna på gamla generationer kommer att sjunka. Men det är kanske inte det viktigaste aspekten för mig.

 

Och sen också - hänger den gamla fortfarande med bra? Eller är det en avgörande revolution som kommer nu? Den gamla kanske fortfarande är en bra affär - jag vet inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt en runda till och tänker såhär:

 

Jag ställde mig frågan om jag verkligen behöver en stor och kraftfull padda. Jag får känslan av att den är gjort för att användas professionellt. Jag ska ju inte bildbehandla eller så eller göra något som kräver så mycket.

Sedan kollade jag priserna för förra årets iPhone X och iPhone 8 och också över sikt var iPhone X mycket mycket dyrare än 8an. Jag fick intrycket av att nya Pro är iPadens modell X. Och i det fallet hade jag nöjt mig med en 8a, så därför kommer jag ligga kvar på min beställning. Samtidigt är det ju lite småtrist att beställa en ny och få inte få det senaste.

 

Tänker jag rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag intresserad.

Vad är en förmånsdator?

Varför pysslar kommunen med sådant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En förmånsdator är att man får hyra en dator eller vad det nu kan vara genom sin arbetsplats. I detta fallet får vi hyra över tre år och sen köpa ut den. Det brukar vara ganska förmånligt för jag tror att det är så att de drar av innan skatt (men är inte helt bergis).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag beställde en iPad Pro, 64GB, utan 4G. Den kostar 184kr Brutto, 123kr (33%), 92kr (50%) över tre år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...