Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Råd om begagnad 15" Macbook Pro vs ny?


leapfrog

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har blivit erbjuden en begagnad Mac Book Pro från 2015, i7, 2.8 Ghz, 16 GB minne, 512 SSD lagring, dubbla grafik för 10.000 kr. Den är har inga repor eller skador utan är i Mint condition - knappt använd - batteriet är laddat endast 12 gånger. Men jag funderar även på den senaste 15 tum av Mac Book Pro skulle vara bättre att betala för även om det är betydligt dyrare att införskaffat men bättre i längden att ha.

 

Jag tänker använda datorn främst för  RAW bilder  och program framförallt som Photoshop, Lightroom, Bridge och ev Illustrator. Vill även ha möjlighet att koppla på extern skärm och hårddisk.

Har ni några råd? Vad är det bästa datorn att köpa?

 

Tack på förhand,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara 10k för den årsmodellen och konfigurationen är ett jäkligt bra pris. Om den verkligen är i så bra skick som du skriver så vet jag vad jag skulle ha valt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om pengar inte är en faktor så ta en ny dator. Känner du att du inte är pojken med guldbyxorna så är datorn från 2015 en riktigt fin maskin till ett bra pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Råd om begagnad 15" Macbook Pro vs ny?
10 timmar sedan, leapfrog säger:

Hej!

 

Jag har blivit erbjuden en begagnad Mac Book Pro från 2015, i7, 2.8 Ghz, 16 GB minne, 512 SSD lagring, dubbla grafik för 10.000 kr. Den är har inga repor eller skador utan är i Mint condition - knappt använd - batteriet är laddat endast 12 gånger. Men jag funderar även på den senaste 15 tum av Mac Book Pro skulle vara bättre att betala för även om det är betydligt dyrare att införskaffat men bättre i längden att ha.

 

Jag tänker använda datorn främst för  RAW bilder  och program framförallt som Photoshop, Lightroom, Bridge och ev Illustrator. Vill även ha möjlighet att koppla på extern skärm och hårddisk.

Har ni några råd? Vad är det bästa datorn att köpa?

 

Tack på förhand,

 

Det var toppmodellen 2015 och var inte billig! Att få köpa den för 10' är ett kap om den är i nyskick. Om du tar den billigaste MBP 15" 2018 och slänger i 512 GB SSD så kostar den 30.000:-

...

Då är visserligen 2018 ca 100% kraftfullare processormässigt och är hysteriskt bra. Men prestandan i 2015 är väldigt bra även mätt med dagens mått. OM du jobbar professionellt med RAW-bilder så ska du naturligtvis ha en ny. Annars köper du 2015. Du kan också köpa den och sälja den och tjäna ett par tusen som grundplåt till din nya! ( Skulle jag ha en nyare dator skulle jag kasta mig över den för 10 lakan!! )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för svar. Datorn från 2015 säljs via datorfirma som säljer bl a begagnade datorer enligt säljaren så kan han ge mig 1 månads garanti. Jag hade en känsla att priset var lite i underkant och trodde att det kanske var lite bra för att vara sant men han verkar ärlig och seriös.

 

Jag jobbar inte professionellt med bilder utan endast amatörfotograf och har inte mycket pengar. Om jag skulle köpa den senaste så tänkte jag köpa med avbetalning eller lån via Apple.se. 10.000 kr kan jag nog skrapa ihop ifrån besparingar men inte 30.000 kr utan isåfall den "billigare" 15 tum version. Den "billigare" 15 tum Mac Book pro med 2.2 GHz kan den klara av RAWbilder och tunga program som Photoshop? Eller är den likvärdig i kapacitet som den från 2015?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den billigaste 2018 är som sagt var 100% kraftfullare än 2015. Ett monster. Den "billigaste" kostar 28.000:- med 256 GB hårddisk. Köp den med 512 GB hårddisk. Därför att den har en galet snabb SSD som är fem gånger snabbare än en vanlig SSD. Som är fem gånger snabbare än en mekanisk hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, leapfrog säger:

Hej,

 

Tack för svar. Datorn från 2015 säljs via datorfirma som säljer bl a begagnade datorer enligt säljaren så kan han ge mig 1 månads garanti. Jag hade en känsla att priset var lite i underkant och trodde att det kanske var lite bra för att vara sant men han verkar ärlig och seriös.

 

Jag jobbar inte professionellt med bilder utan endast amatörfotograf och har inte mycket pengar. Om jag skulle köpa den senaste så tänkte jag köpa med avbetalning eller lån via Apple.se. 10.000 kr kan jag nog skrapa ihop ifrån besparingar men inte 30.000 kr utan isåfall den "billigare" 15 tum version. Den "billigare" 15 tum Mac Book pro med 2.2 GHz kan den klara av RAWbilder och tunga program som Photoshop? Eller är den likvärdig i kapacitet som den från 2015?

 

Om du bara är en "glad amatör" så känns det ju kanske lite onödigt att slänga ut 30k, på avbetalning dessutom. Den billigar varianten är snabbare än 2015 års modell men återigen; får du mest pang för pengarna för den jämfört bara 10k för den beggade datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Reefer säger:

 

Om du bara är en "glad amatör" så känns det ju kanske lite onödigt att slänga ut 30k, på avbetalning dessutom. 

Exakt. MBP 15" 2015 räcker länge än och är en utmärkt dator särskilt för 10.000:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Tack för svar,

jag köpte den begagnade men det visades att den var från mitten av 2014. Påverkar det värdet av datorn när den är från 2014 än 2015? Är det fortfarande ett bra köp?

 

Allt verkar fungera på datorn och den ser som ny ut men jag har ännu inte laddat ner photoshop och börjat jobba med mina foton, får se då hur datorn levererar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett år är alltid ett år. Den goda nyheten för dig är att 15" 2014 och 2015 är i det närmaste identiska. Samma processor och inkråm förutom att 2015 har klart snabbare hårddisk, men 2014 är inte långsam. Det finns också ett bättre grafikkort att välja 2015. Apple orkade tydligen inte med att göra mer än en lätt make up så du gick inte miste om nästan någonting. På en äldre dator är ju skicket otroligt viktigt eftersom en bärbar far mer illa än en stationär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...