Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rekommendera tillbehör (skärm och lagring) till nya Mac Mini


muster

Rekommendera Poster

Min 2011 27" iMac sjunger på sista version, trots uppgraderingar av ram och ssd. Prestandan är det inget fel på men fläkten har börjat låta, mikrofonen är död, halva skärmen är mörkare än den andra och blåtanden har en räckvidd på 9 cm.

 

Jag tycker inte de nya iMacarna går att motivera prismässigt, då det egentligen bara är OS:et jag är ute efter. Därför blir det en ny Mac Mini OM det går att skapa en setup av bra saker som möter mina krav men inte är dyrare än en 27" iMac.

 

Mina krav är inga märkvärdiga sådana, men det är mycket produkter att sondera, varför jag vill ha era bästa rekommendationer.

 

1. Lagring

Då det inte är värt att betala 17000 bara för 2 TB lagring, utöver datorn behöver jag lösa detta på något annat sätt.

Jag har idag en NAS, men den måste snurra upp när den somnat och det är långsam överlag att arbeta mot (Gbit).

Jag har en Windows Server som det får plats disk i, men alla tillämpningar stödjer inte extern lagring, som t ex iMovie eller iPhoto bibliotek. Det är även svårt att få Time Machine till en windows maskin.

 

Det jag önskar är ett disk-kabinett med plats för 3 eller fler diskar, som antingen ansluts med gbit, men då måste det vara snabbt, eller med Thunderbolt 3 men då måste det vara knäpptyst. Jag önskar det sistnämnda då alla funktioner stöds av MacOS.

Jag kan också tänka mig en färdiglösning inkl. diskar (minst 4TB), men helst inte då jag har både SSD och vanlig HDD i massor av TB,

Några tips?

 

2. Skärmar

En av sakerna som talar för en Mini framför iMac är möjligheten att köra flera, likadana skärmar. Jag skulle vilja förslag på två prisvärda skärmar på minst 27" vardera. Får man önska så vore 60Hz och IPS kanon. Har skärmen även inbyggd USB 3 hubb så är det ännu bättre.

 

Allt detta ska då landa in på mindre än priset för en 27" iMac, dvs runt 23000 kr.

 

Har ni några riktiga bra produkter att rekommendera så tar jag tacksamt emot dem. Prisjakt i all ära, men jag kan inte vara ensam med detta behov bland Mac ägare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite i samma fundering som dig och är i såna fall sugen på att köpa en aoc q3279vwfd8 monitor till minin. 

Jag funderar på att skaffa i7 men med 8gb ram samt 256ssd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...