Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur uppgradera från Mavericks till Yosemite/Sierra?


Congaspelare

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en MacBook, 13 tum, tidigt 2009. Min processor är 2 GHz Intel Core 2 Duo. MInne 2 GB 667 MHz DDR2 SDRAM. Kör Mavericks (10.9.5). Fungerar utmärkt. Uppdatering av BANK-ID kräver 10.10 eller nyare. Yosemite (10.10) går inte att ladda ner från Appstore. Har försökt installera El Capitan. Nedladdningen gick utmärkt. Installationen verkade också fungera men avstannade totalt när det var cirka 5 minuter kvar. Allt låste sig. Har lyckats installera om Mavericks (10.9.5) m h a min TimeMacine-backup. Kan någon hjälpa mig att installera 10.10 eller bättre? Eller klarar maskinen inte av det, trots att jag läst mig till att min maskin ska klara systemkraven? Mvh Congaspelare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ned El Capitan, men i stället för att installera direkt bör du göra en installations-USB-sticka med hjälp av ett gratisprogram och sedan installera via den. 

Du har alldeles för dåligt med RAM, dock, 2 GB är absolut minimum. Modellen klarar max 6 GB. Här finns ett billigt paket med 4 GB. Sedan måste du ha utrymme på hårddisken också. Minst 20 GB eller mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket! Jag förstår att 2 GM RM är i minsta laget. Är det riskfritt att installera programmet från macdaddy? På hemsidan som du länkar till finns inte så mycket information. Finns det instruktioner i programmet jag laddar ner? Kan jag själv byta RAM-minnet? Är inte van att pilla inuti datorn. Jag byter i så fall 2 GB-minnet till 4 GB-minnet, eller hur? Det finns inte en extra plats för 4 GB-minnet, antar jag? Det 4 GB-paket du länkar till, kan jag lita på att det fungerar? Läste just att icke-original-RAM kan göra det omöjligt att installera El Capitan. Mvh Congaspelare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Congaspelare säger:

Tack så mycket! Jag förstår att 2 GM RM är i minsta laget. Är det riskfritt att installera programmet från macdaddy? På hemsidan som du länkar till finns inte så mycket information. Finns det instruktioner i programmet jag laddar ner? Kan jag själv byta RAM-minnet? Är inte van att pilla inuti datorn. Jag byter i så fall 2 GB-minnet till 4 GB-minnet, eller hur? Det finns inte en extra plats för 4 GB-minnet, antar jag? Det 4 GB-paket du länkar till, kan jag lita på att det fungerar? Läste just att icke-original-RAM kan göra det omöjligt att installera El Capitan. Mvh Congaspelare

Vad och vem kan man lita på? ;) Det borde fungera i alla fall med de minnena. Bara någon enda missnöjd, om man ser recensionerna, av drygt 1000. Se dump.

 

dump.png.8f64e800a984e095dc3032cea34025de.png

 

Vad gäller minnena så har du idag alldeles säkert 2 x 1 GB i datorn och får 2 x 2 GB. Guide för byte hittar du här. Bedöm själv. :) 

 

Programmet kan du lita på, det är signerat, om jag minns rätt. Hur som helst så använder jag det själv, utan trassel. :yeahbaby: Programmet är enkelt, bara att följa anvisningarna. Du väljer USB-stickan från rullgardinsmenyn, och den nedladdade El Capitan ska programmet hitta automatiskt. Om inte får du leta upp InstallESD.dmg-filen manuellt. Sedan klickar du Create installer och väääääntar... Se dump.

 

970200908_dump1.png.e8838b2a339b7a8730d2f6c95f7affa4.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Tack så mycket. Om jag förstår dig rätt, så är macdaddy-programmet en slags installationsprogram. Jag laddar bara ned detta installationsprogram på USB-stickan eller även El Capitan? Eller laddar jag ner El Capitan som vanligt till hårddisken?

 

Varför är det bäst att installera via macdaddy-programmet?

 

Går det att köpa 4 GB-RAM-minnet i Sverige/från svensk hemsida? Vill få så snabb leverans som möjligt. Dock inte hur dyrt som helst. Bytet lär jag klara själv med den fina guiden du länkade till. Tack!

 

Måste passa på att fråga dig: jag har cirka 70 GB ledigt på min HD som är ett SSD-minne. Är SSD-minnet ett problem i detta sammanhang?

 

Vågar jag installera Sierra eller till och med High Sierra?

 

Mvh Congaspelare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Congaspelare säger:

Hej igen! Tack så mycket. Om jag förstår dig rätt, så är macdaddy-programmet en slags installationsprogram. Jag laddar bara ned detta installationsprogram på USB-stickan eller även El Capitan? Eller laddar jag ner El Capitan som vanligt till hårddisken?

 

Varför är det bäst att installera via macdaddy-programmet?

 

Går det att köpa 4 GB-RAM-minnet i Sverige/från svensk hemsida? Vill få så snabb leverans som möjligt. Dock inte hur dyrt som helst. Bytet lär jag klara själv med den fina guiden du länkade till. Tack!

 

Måste passa på att fråga dig: jag har cirka 70 GB ledigt på min HD som är ett SSD-minne. Är SSD-minnet ett problem i detta sammanhang?

 

Vågar jag installera Sierra eller till och med High Sierra?

 

Mvh Congaspelare

Programmet Install Disk Creator gör ett permanent installationsmedium så att du kan installera (om) flera gånger. Du behöver då detta program OCH nedladdad El Capitan.

Om man laddar ned El Capitan och misslyckas måste man ladda ned hela installationsfilen om igen. Men visst kan du pröva det sistnämnda, det kanske lyckas nästa gång!

Du ska givetvis ta en backup på din dator innan du installera, oavsett metod. Annars kan det gå åt helsicke!

 

Visst kan du köpa minnena i Sverige. Jag hittade här. Inte samma trevliga pris, utan skyhögt högre, men det lägsta jag hittade. Du behöver TVÅ där, OBS! Sedan kan du ju kolla Blocket eller Tradera.

 

SSD är bara bra och du har utrymme nog.

 

El Capitan är i princip maximalt för din dator. Du kan dock kolla här och här, men det är överkurs och du kan förlora funktion. Dessutom kräver systemen mer av hårdvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Stort tack för alla goda råd. Jag ska sätta igång med beställningen av RAM-minnena.

 

Mvh

Congaspelare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har beställt RAM-minnen från Amazonlänken ovan, inga problem. 4GB är ett stort lyft jämfört med 2GB. 6GB (4GB+2GB) är också ett klart lyft jämfört med 4GB, men DDR2-minnen på 4GB kostar fläsk. Köper man från Amazon från länk (1 st 2GB)  https://www.amazon.co.uk/dp/B004LCKVDE/ref=asc_df_B00GZ1TZEK56462316?th=1 och (2 st 4GB)  https://www.amazon.co.uk/dp/B00I3JOUQ0/ref=asc_df_B00GZ1TZEK56462316?th=1 landar man på 10 + 55 pund.   Köper man ett kit med 2+4 kostar det 80 pund, märkligt, billigare att köpa lösa alltså. Lite svårt att se om minnena man köper lösa helt matchar varandra (hastighet, cl, etc)

Jag hade kollat Tradera i någon vecka eller två och chansat. Men just SO-DIMM DDR2 på 4GB är lite ovanliga.

Ska man köpa 2GB+2GB nytt i Sverige kan man lika gärna chansa att köpa 4GB + 2GB från Amazon, lite dyrare, lite långsammare, men bättre. 

Men har man bråttom så är några hundra hit eller dit kanske ingen större sak. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej igen! Det gick smidigt att sätta in 2 + 2 GB RAM-minne med hjälp av min 8-årige sons fingrar. Dock behövdes det min kraft för att trycka in korten helt. Jag har också lyckats göra en installations-USB MEN installationen av OS X El Capitan hakar ändå upp sig ca 4-5 min innan installationen ska vara avslutad (enligt tidmätaren). Det står "Installationen av OS X kunde inte slutföras.". Vad kan det bero på? Det ska ju gå att installera El Capitan på min dator. Jag har sparat installationsloggen, men kan inte hitta den. Den lägger sig i ROOT-mappen (enligt det fönster som kommer upp när jag klickar på "Spara logg". Någon som har kunskapen att läsa en sådan logg? Någon som vet hur jag får ut den från ROOT-mappen? Mvh Congaspelare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

hello,

Jag fick en lösning!

Om i ett fall som jag vi hoppade över flera uppdateringar av OS måste ansluta detta på äppelbutiken med identifierare av någon som hade gjort (i detta fall min bror)

Och en gång ansluten till applebutiken, i nedladdningshistoriken kan vi ladda ner det operativsystem som intresserar oss igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Congaspelare: Prova att installera direkt från App Store i datorn istället för via USB. 

 

Nateliv: Normalt ser man bara det nyaste/senaste OS som fungerar på den dator man har, om man vill ha ett tidigare så kan man ladda ner från en väns konto om vännen har hämtat det tidigare, men då blir det kopplat till den vännen och man måste ange vännens uppgifter varje gång det kommer en uppdatering till det OSet. Inte så smidigt.. 

 

Applw vill givetvis att man ska köra det senaste som fungerar med den dator som man har. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...