Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac mini late 2007 - SSD + IOS, vad ska jag välja?


Freakshow

Rekommendera Poster

Hej,

Är van datoranvändare (Windows) men hjälper min sambo lite ibland med hennes Appleprodukter. Häromdan hittade hon en gammal Mac mini (2008) som kändes väldigt seg.

Ersatte den mekaniska disken med en SSD 256Gb (tog den fungerande  direkt ur en windowsmaskin, således windows x64 på disken). Har skapat ett bootbart USB-minne med Mojave på. Vet att minnet fungerar då jag uppgraderade en Macbook Air från High Sierra till Mojave med minnet. Men att installera från boot på minnet verkar inte funka lika bra. 

Bootar Mac mini med minnet i USB-port. (Håller in ALT), datorn läser minnet och visar två bilder/ikoner "Installera Mojave" samt "Windows". Väljer jag Mojave blir det bara ett grått förbud att parkeramärke :)
Inser att jag gjort en del fel här...
Är Mojave inte kompatibel med en så gammal Mac mini? Om inte, vilket IOS ska jag sikta på?
Måste disken formateras innan installation från usbboot? I såfall med vilket filsystem och hur?
Jag tänkte först göra som jag gjort på en annan Mac, hålla in cmd+r för att komma åt skivverktyg och eller boota/installera från internet men cmd+r funkar inte alls.

Help! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac mini 2008 finns inte, men om den köptes det året, och var den senaste modellen då, så är det en mini Late 2007, som klarar Mac OS X Lion 10.7 som bäst. Vilket är obsolet nu. Jag föreslår en Linuxdistribution i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Freakshow säger:

Hej,

Är van datoranvändare (Windows) men hjälper min sambo lite ibland med hennes Appleprodukter. Häromdan hittade hon en gammal Mac mini (2008) som kändes väldigt seg.

Ersatte den mekaniska disken med en SSD 256Gb (tog den fungerande  direkt ur en windowsmaskin, således windows x64 på disken). Har skapat ett bootbart USB-minne med Mojave på. Vet att minnet fungerar då jag uppgraderade en Macbook Air från High Sierra till Mojave med minnet. Men att installera från boot på minnet verkar inte funka lika bra. 

Bootar Mac mini med minnet i USB-port. (Håller in ALT), datorn läser minnet och visar två bilder/ikoner "Installera Mojave" samt "Windows". Väljer jag Mojave blir det bara ett grått förbud att parkeramärke :)
Inser att jag gjort en del fel här...
Är Mojave inte kompatibel med en så gammal Mac mini? Om inte, vilket IOS ska jag sikta på?
Måste disken formateras innan installation från usbboot? I såfall med vilket filsystem och hur?
Jag tänkte först göra som jag gjort på en annan Mac, hålla in cmd+r för att komma åt skivverktyg och eller boota/installera från internet men cmd+r funkar inte alls.

Help! :)

 

17 minuter sedan, Freakshow säger:

Ja det är en late 2007. Vill ha IOS på den. har du svar på mina övriga frågor?

Är Mojave inte kompatibel med en så gammal Mac mini? Mojave är inte kompatibelt.

 

Om inte, vilket IOS ska jag sikta på? IOS går inte, bara Mac OS X, och det är 10.7 Lion som gäller.*

 

Måste disken formateras innan installation från usbboot? Nej. Det kan du göra via Skivverktyg.

 

I såfall med vilket filsystem och hur? Se ovan.

 

*Hur hittar du Mac OS X Lion? Det finns USB-stickor att köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Freakshow säger:

Ja det är en late 2007. Vill ha IOS på den.

iOS körs på iPhone, iPod Touch och iPad, inte på Macar.

Det heter Mac OS X eller macOS, beroende på version. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar... då blir följdfrågan hur jag ska formatera disken. Ska jag ansluta den via usb-docka/hållare till en fungerande Mac-dator och formatera på så sätt eftersom skivverktyget inte går att nå via boot på min Mac mini? Vilket filsystem skall disken formateras med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

iOS körs på iPhone, iPod Touch och iPad, inte på Macar.

Det heter Mac OS X eller macOS, beroende på version. :) 

Haha.... jag sa skrev ju att jag är windowsanvändare och har således dålig koll på ios/osx men nu har jag det helt klart :)

tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Freakshow säger:

Tack för svar... då blir följdfrågan hur jag ska formatera disken. Ska jag ansluta den via usb-docka/hållare till en fungerande Mac-dator och formatera på så sätt eftersom skivverktyget inte går att nå via boot på min Mac mini? Vilket filsystem skall disken formateras med?

Om du har en installationssticka med Lion så finns Skivverktyg med där. Normalt får du ändå frågan om du vill formatera lagringsenheten vid installation. Rätt formatering sker då automatiskt. Filsystemet är JHFS+, också benämnt journalförd Mac OS Extended.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Telly82 säger:

... Det heter Mac OS X eller macOS, beroende på version. :) 

Ja, i marknadsföringen (plus att det hette OS X ett tag) På Unixnivå heter det alltid Mac OS X. Terminalen:

sw_vers

Det ger resultatet (för min del):

ProductName:	Mac OS X
ProductVersion:	10.13.6
BuildVersion:	17G65

Med brasklapp för att det kanske är ändrat i Mojave. Edit: Det verkar inte så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkar inte vänta på sticka från ebay. Försöker mig på att göra en egen Lionsticka, var ju inte så svårt att fixa en Mojave, men då var det ju iofs bara att ladda ner Mojave från appstore och följa instruktionen här https://www.imore.com/how-create-bootable-installer-mac-operating-system .

Är säkert en helt annan femma att skapa en Lionsticka, men google is my friend :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du bara vill ha en mini att leka med så lek på. Vill du använda den så byt till en 2011. Då genomförde Apple ett stort teknikskifte som gjorde 2010 och äldre till stenålder och prestandan ökade i snitt med ca 100%. En 2011 med SSD och max RAM duger bra än!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Freakshow säger:

Orkar inte vänta på sticka från ebay. Försöker mig på att göra en egen Lionsticka, var ju inte så svårt att fixa en Mojave, men då var det ju iofs bara att ladda ner Mojave från appstore och följa instruktionen här https://www.imore.com/how-create-bootable-installer-mac-operating-system .

Är säkert en helt annan femma att skapa en Lionsticka, men google is my friend :)

Mac OS X Lion 10.7.5 hittar du här och ett gratisprogram som gör installationsmedium hittar du här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju lysande, stort tack!
Macen är bara för lek och lärdom, vi har moderna macar med i hushållet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Mac mini late 2007 - SSD + IOS, vad ska jag välja?
2018-10-24 på 10:54, Alix säger:

Mac OS X Lion 10.7.5 hittar du här och ett gratisprogram som gör installationsmedium hittar du här.

Hej igen,

Följde dina instruktioner för att skapa ett bootbart Lionmedia. När jag i Disk Creator väljer den nedladdade Lionfilen i din länk ovan får jag följande info.... "Invalid macOS Installer - The selected item does not appear to be a valid macOS Installer. It is lacking the file "Contents/SharedSupport/InstallESD.dmg"

Tips på det?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Freakshow säger:

Hej igen,

Följde dina instruktioner för att skapa ett bootbart Lionmedia. När jag i Disk Creator väljer den nedladdade Lionfilen i din länk ovan får jag följande info.... "Invalid macOS Installer - The selected item does not appear to be a valid macOS Installer. It is lacking the file "Contents/SharedSupport/InstallESD.dmg"

Tips på det?
 

Dubbelklicka på den nedladdade dmg-filen och välj InstallESD.dmg från denna skivavbild manuellt via ”Choose a macOS installer...”. Se dump.

 

dump.jpg.631a1fc6bfcd5f219e962d7824e056b9.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...