Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kommer denna Mac klara av Logic Pro X?


e95

Rekommendera Poster

Hejsan!:)

 

Skrev ett inlägg på detta forum för några månader sedan och frågade vilken Mac dator som var bäst för programmet Logic Pro X (länk till mitt inlägg: https://forum.macworld.se/topic/185794-vilken-macbook-passar-bäst-till-att-använda-logic-pro-x/). Fick svar och lite tips och sedan dess har jag läst på om Apples datorer för användning av musikprogrammet Logic Pro X.

 

Nu har jag mer eller kommit fram till att köpa denna dator: https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-pro/15-tum-rymdgrå-2,2-ghz-sexkärnig-256gb.

Det är Macbook Pro 15" 2018, sexkärnig, 256 GB SSD lagring och 16 GB i minne.

 

Nu är ju frågan om ni tror att den kommer klara av Logic Pro X? Jag har extern hårddisk så den kan jag också lagra på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tveklöst. Jag hade en MBP 2013, 16 GB RAM, i7 på 2,4 GHz tills förra sommaren. Den klarade utan problem ett femtiotal spår (därav runt 20 audiospår för sång med massa pluggar). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttar tråden till rätt avdelning. // sevensleeper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, sevensleeper säger:

Tveklöst. Jag hade en MBP 2013, 16 GB RAM, i7 på 2,4 GHz tills förra sommaren. Den klarade utan problem ett femtiotal spår (därav runt 20 audiospår för sång med massa pluggar). 

Det går ju desto att frysa spår man är klar med.

486951a51f15c8ac021d8a85c4656e8a.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klara Logic Pro X? Kompis det är en 2018 MacBook Pro du pratar om.

Den kommer äta upp allt du kastar i dess väg. ?

 

Jag har en iMac från 2012 i studion och en 2016 MacBook Pro med 8 gb ram som jag använder "on the road" att göra demos och slaskar på. Ingen av dom har nåt problem med tiotalet plugins per kanal. Studio-iMacen freezar jag nån kanal på ibland om jag har jättestora projekt.

 

My two cents; köp och ENJOY.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Tankadin säger:

Jag har en iMac från 2012 i studion

Hur mycket RAM har du i den och när har den knäat så du fått frysa spår? Jag har aldrig lyckats som sagt. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-10-14 på 12:01, sevensleeper säger:

Hur mycket RAM har du i den och när har den knäat så du fått frysa spår? Jag har aldrig lyckats som sagt. :) 

 

16 gb. Jag har fått frysa spår när jag haft många wav-filer med tungkörda pluggar på. Men det är som sagt MÅNGA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-10-14 på 15:30, e-snobben säger:

Jag klarar av mååånga spår i DP med min late 2011, utan att behöva frysa spår. :D

 

Det beror på hur man använder LPX. Under alla år jag lekt med mjukvarusynthar och kompletta lösningar som LPX och Propellerheads Reason så har jag HÄPNAT över hur vissa bokstavligen gödslar spåren med ljudfiler, effekter och annat som multiplicerar till en astronomisk mängd och det är inte så konstigt då om stackars datorn knäar ibland.

En del av problemet är den så kallade "the loudness war" där musiker och hobbyister fullkomligt processar livet ur musiken och den naturliga dynamik som ska finnas där för att kännas levande, allt för att låta mer än andra.
Det oljud som kan uppstå när kompressorn används till överdrift tycker en del till och med låter bra. Jag tror hursomhelst att detta är roten till det onda, varför så många musiker gödslar spåren med så ENORMT många effektenheter.

Så gråt inga krokodiltårar över att din dator knäar av den där demofilen för LPX. Musikern bara visar upp en okunnighet om hur ett instrument man föreställt sig innan praktiskt ska skapas i LPX (eller Reason) och tror att många effekter = bättre ljud. Så är det INTE!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
2018-10-20 på 18:51, mikaellq säger:

Det beror på hur man använder LPX. Under alla år jag lekt med mjukvarusynthar och kompletta lösningar som LPX och Propellerheads Reason så har jag HÄPNAT över hur vissa bokstavligen gödslar spåren med ljudfiler, effekter och annat som multiplicerar till en astronomisk mängd och det är inte så konstigt då om stackars datorn knäar ibland.

En del av problemet är den så kallade "the loudness war" där musiker och hobbyister fullkomligt processar livet ur musiken och den naturliga dynamik som ska finnas där för att kännas levande, allt för att låta mer än andra.
Det oljud som kan uppstå när kompressorn används till överdrift tycker en del till och med låter bra. Jag tror hursomhelst att detta är roten till det onda, varför så många musiker gödslar spåren med så ENORMT många effektenheter.

Så gråt inga krokodiltårar över att din dator knäar av den där demofilen för LPX. Musikern bara visar upp en okunnighet om hur ett instrument man föreställt sig innan praktiskt ska skapas i LPX (eller Reason) och tror att många effekter = bättre ljud. Så är det INTE!

Vad har ditt inlägg med nåt att göra..? Vem har pratat om loudness-kriget och personliga preferenser på vad som låter bra? Jag t.ex använder flera pluggar som är tungkörda och har man uppåt 50 + wavefiler så kan man behöva frysa spår ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Tankadin säger:

Vad har ditt inlägg med nåt att göra..? Vem har pratat om loudness-kriget och personliga preferenser på vad som låter bra? Jag t.ex använder flera pluggar som är tungkörda och har man uppåt 50 + wavefiler så kan man behöva frysa spår ibland.

Att många hobbyister vräker på med mycket effektenheter? Visst kan man frysa spår men den bristande förståelsen för hur man bygger upp ljud lever ändå kvar. Ett ofantligt kraftfullt verktyg har till ett mycket tillgängligt pris lagts i händerna på individer som inte vet vad de gör. Men om det kan (mot förmodan) producera skönklingande musik så vem är jag att kritisera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...