Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Begränsa batterislukande appar!


mikaellq

Rekommendera Poster

Ett annat skäl till att uppskatta iOS väldigt mycket, förutom WiFi-samtal, är hur välkontrollerat det är. En app kan fortfarande missköta sig men utvecklaren måste anstränga sig för det för att komma runt de begränsningar Apple lagt in i bakgrundsuppdatering till exempel.
När jag läste på innan köpet av iPhone så talades det om en dags användning av smartmobilen innan laddning krävdes. Nu med nästan ständig tillgång till WiFi kan en laddning räcka i tre dagar vid normal användning, några videos, Facebook, lite Messenger, nyheter...
 
Jag har stängt av bakgrundsuppdatering av Facebook, Messenger, Instagram och Google som är de värsta batterislukarna annars, de som inte sköter sig.
En god idé att dessutom begränsa appars uppdatering till det allra senaste innehållet, till endast med WiFi. Mobildata slukar batteri det också.
 
Inställningar>Allmänt>Appaktiviteter i bakgrunden

app activity.jpg

wifi only.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är extremt klokt att stänga av de du nämner. Jag har stängt av i stort sätt alla utom ett tiotal som jag vill ska uppdatera i bakgrunden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt en som inte är helt insatt i sin iPhone..var hittar jag detta ni skriver om

 

Sorry, hittade det! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-10-14 på 08:29, sevensleeper säger:

Ja, det är extremt klokt att stänga av de du nämner. Jag har stängt av i stort sätt alla utom ett tiotal som jag vill ska uppdatera i bakgrunden. 

Jag tyckte det var enklast och mest rationellt att endast begränsa dem som slukat mycket energi. Annars är ju bakgrundsuppdateringen, förberedelser för ditt användande av apparna, faktiskt en mycket smart idé. Men jag kan förstå ditt val om du bara använder dessa tio.
Nu när jag tänker efter så är det inte så värst många appar som använder sig av bakgrundsuppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Platstjänster är ju annars en stor batterislukare.

Kontrollera listan över samtliga installerade appar och ändra från Alltid till endast när Appen används kan vara en god idé 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, SirKnasen säger:

Platstjänster är ju annars en stor batterislukare.

Kontrollera listan över samtliga installerade appar och ändra från Alltid till endast när Appen används kan vara en god idé 

Det var så by default när jag köpte min iPhone 7 i augusti. Visst kan Platstjänster göra åt mängder med energi har inte märkt av sådan gigantisk konsumtion i min, kanske därför att jag rör på mig väldigt lite nu och OS är intelligent nog att bara kolla med GPS när den märker av att ja förflyttat mig en lite längre sträcka än säg den inom lägenheten eller på kontoret. :nerd:

Sitter du däremot på tåget eller åker bil så är det en annan femma som jag inte testat än med iOS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, mikaellq säger:

Det var så by default när jag köpte min iPhone 7 i augusti. Visst kan Platstjänster göra åt mängder med energi har inte märkt av sådan gigantisk konsumtion i min, kanske därför att jag rör på mig väldigt lite nu och OS är intelligent nog att bara kolla med GPS när den märker av att ja förflyttat mig en lite längre sträcka än säg den inom lägenheten eller på kontoret. :nerd:

Sitter du däremot på tåget eller åker bil så är det en annan femma som jag inte testat än med iOS.

 

Vadå default? Du bör kolla platstjänster efter varje installation av en ny app så den använder platstjänster så som du vill att den ska använda platstjänster (Alltid, vid användning eller aldrig)

Har du någon app som konstant använder platstjänster (GPS) så har du en mer än vanligt stor batteriförbrukning.

I dina skärmbilder du tagit ovan kan man se att GPS används vid tillfället. Kan förvisso vara helt korrekt om du vid tillfället använder en app med tillåtelse att använda platstjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, SirKnasen säger:

Vadå default? Du bör kolla platstjänster efter varje installation av en ny app så den använder platstjänster så som du vill att den ska använda platstjänster (Alltid, vid användning eller aldrig)

Har du någon app som konstant använder platstjänster (GPS) så har du en mer än vanligt stor batteriförbrukning.

I dina skärmbilder du tagit ovan kan man se att GPS används vid tillfället. Kan förvisso vara helt korrekt om du vid tillfället använder en app med tillåtelse att använda platstjänster.

 

I min iPhone är vid användning standard inställning efter godkännande av tillgång till Platstjänster. Jag har bara pillrat lite i det. Men jag råkar veta att systemet är smart nog att bara använda GPS när den måste.

 

IMG_0456.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, SirKnasen säger:

Vadå default? Du bör kolla platstjänster efter varje installation av en ny app så den använder platstjänster så som du vill att den ska använda platstjänster (Alltid, vid användning eller aldrig)

Har du någon app som konstant använder platstjänster (GPS) så har du en mer än vanligt stor batteriförbrukning.

I dina skärmbilder du tagit ovan kan man se att GPS används vid tillfället. Kan förvisso vara helt korrekt om du vid tillfället använder en app med tillåtelse att använda platstjänster.

Du frågas ju alltid första gången en app vill ha tillgång till platsdata. Huruvida GPS används är inget som användaren kan styra, det är bara  en av flera tekniker som används för att positionera dig.

 

Den enda app, vid en snabb titt i min lista, som har alternativet "Alltid" är Väder.

 

Även diverse systemtjänster (ex nätverksletande) kan använda platstjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Du frågas ju alltid första gången en app vill ha tillgång till platsdata. Huruvida GPS används är inget som användaren kan styra, det är bara  en av flera tekniker som används för att positionera dig.

 

Den enda app, vid en snabb titt i min lista, som har alternativet "Alltid" är Väder.

 

Även diverse systemtjänster (ex nätverksletande) kan använda platstjänster.

 

Jag tycker inte det är självklart om telefonen sätter "Alltid" eller "Vid användning" när man blir tillfrågad om en nyinstallerad app ska få tillgång till platstjänster. Så ta en kik och ändra själv till önskad tillåtelse.

 

Jag har stängt av samtliga produktförbättringar under systemtjänster. Ger väl kanske inte så mycket men många bäckar små. 

IMG_0046.thumb.png.f7bf24bc4e743d6b82430f1e88cb0c2c.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, SirKnasen säger:

 

Jag tycker inte det är självklart om telefonen sätter "Alltid" eller "Vid användning" när man blir tillfrågad om en nyinstallerad app ska få tillgång till platstjänster. Så ta en kik och ändra själv till önskad tillåtelse.

 

Jag har stängt av samtliga produktförbättringar under systemtjänster. Ger väl kanske inte så mycket men många bäckar små. 

IMG_0046.thumb.png.f7bf24bc4e743d6b82430f1e88cb0c2c.png

Kanske borde nämnt att jag som standard nekar tillgång till platstjänster. Min bank behöver liksom inte veta att jag utför bankärenden på ett utedass i skärgården. Att behöva bläddra lite extra i kartan för att hitta ett IRL-bankkontorär inte särskilt störande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...