Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips på program för enhetsunderhåll


vbenne

Rekommendera Poster

Ledsen om jag postar detta i fel ämne, är ny i detta forum... 

 

Jag behöver tips på ett enkelt (och gärna gratis) program för enhetsunderhåll; alltså för att rensa min mac på cahchad data, onödiga filer, oanvända filer och program, etc. 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej. Jag har laddat ner macpaws cleanmymac och installerat. Därefter givit programmet full tillgång till diskarna. Scanningen visar 20,65 Gb skräp.Problemet är att jag inte kan lista ut hur jag går vidare(raderar).Tack på förhand.

iMac 27tum 2015. Mojave installerat. Kjelle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du Smart Clean up så när det är klart trycker du på Clean. Klart

Skärmavbild 2018-10-20 kl. 21.13.56.jpg

 

Läs under hjälpen så får du mer inblick i hur programmet fungerar

Skärmavbild 2018-10-20 kl. 21.16.20.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Pocahontas.Har jag fel version? Där du har cleanmymac 3 står det cleanmymac X.Jag hittar inte till den sida du visar.Markeringen Smart Cleanup visar smart scan på min version.Något förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen har du en nyare version än den jag har

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack: Jag fann lösningen. Om man kör Smart Scan får man info om totalen rensbart. För att rensa måste man scanna på varje rubrik under Cleanup och sen rensa före nästa rubrik. Hälsningar kjelle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nja, man ska inte behöva gå in under varje rubrik, det ska räcka med Smart Scan. Du trycker igång Smart Scan som letar rensbart. Den runda cirkeln i nederkanten söker igenom datorn, och den står på ”Stop” om man vill avbryta processen. När den är klar står den på ”Clean”. Och trycker man nu på den så rensar den. 

 

Programmet ger en möjlighet för användaren att gå igenom innan vad den rensar, det är därför som den stannar efter genomsökning och väntar på en aktivitet från användaren. Men trycker man på ”Clean” så rensar den utan att man behöver göra mer, man behöver inte gå in under några andra rubriker. 

 

Så 1. starta genomsökning, 2. Starta rensning. Båda dessa görs från SmartClean och det är samma runda knapp man trycker på. 

 

Första gången man trycker på knappen så scannar den igenom datorn. Nästa gång man trycker på den knappen (det är samma knapp) så rensar den. 

 

Det är samma arbetssätt i CleanMyMac X som i tidigare versioner, även om utseendet har finputsats men i grunden är det samma. 

 

Om du tittar här på programmets hemsida och skärmbilden, så är den här i läge Smart Scan och den avsöker. Den runda knappen som det står ”Stop” på kommer att ändra till ”Clean” när den har sökt klart. Och då trycker man på den för att starta rensningen. 

https://macpaw.com/cleanmymac/smart-cleanup

 

Det som inte rensas bort automatiskt är program och dokument, man får välja dem manuellt som CleanMyMac ska ta bort. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...