Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Utpressningsbrev - sänd inga bitcoin!


xyz123

Rekommendera Poster

Hej 

Nu kommer det uppföljningsbrev där det än en gång påstås att brevet är sänt från den egna e-post adressen. 

Följande påpekanden är viktiga: 

1. I 'från-fältet' kan den som sänder brevet skriva vad som helt. Även, t.ex., samma adress som brevet sänds till. 

 

2. Utpressningsbrevet kommer inte från den egna e-post servern. Det kommer från 10.x.y.z som är en lokal adress.

10.x.y.z används av större företag och organisationer över hela världen. 

( Det är en lokal adress som fungerar på samma sätt som 192.168.x.y. D.v.s. den adress du har på ditt lokala nät.)

 

3. För att komma ut på internet används andra servrar med hjälp av en router.

De brev jag har fått har kommit via: Argentina, Italien och Tyskland.

 

För att överhuvudtaget kunna komma vidare så måste man ta fram brevets brevhuvud och helst även brevets källkod. 

I det mail-prgm som används i MacOS: 

Innehåll > Brev> Alla brevhuvuden - -  skift commando H   resp

Innehåll > Brev> Källkod  - - alt commando U

 

Se åtminstone till att brevet alla brevhuvuden kommer med om du anmäler till polisen! 

 

Slutligen: Ett land vars rättsvårdande myndigheter struntar i att utreda denna sorts utpressning och alla annan

brottslig verksamhet på internet kommer att gå under. Förr eller senare. Landets kommunikationssystem kommer

att haverera. Detta ofog är spritt över hela världen och därför ett fall för Interpol och internationellt samarbete. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får ett par sådana brev i veckan, de mesta på perfekt svenska, men även några på engelska.

Hamnar i skräpposten ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, xyz123 säger:

Hej 

Nu kommer det uppföljningsbrev där det än en gång påstås att brevet är sänt från den egna e-post adressen. 

Följande påpekanden är viktiga: 

1. I 'från-fältet' kan den som sänder brevet skriva vad som helt. Även, t.ex., samma adress som brevet sänds till. 

 

2. Utpressningsbrevet kommer inte från den egna e-post servern. Det kommer från 10.x.y.z som är en lokal adress.

10.x.y.z används av större företag och organisationer över hela världen. 

( Det är en lokal adress som fungerar på samma sätt som 192.168.x.y. D.v.s. den adress du har på ditt lokala nät.)

 

3. För att komma ut på internet används andra servrar med hjälp av en router.

De brev jag har fått har kommit via: Argentina, Italien och Tyskland.

 

För att överhuvudtaget kunna komma vidare så måste man ta fram brevets brevhuvud och helst även brevets källkod. 

I det mail-prgm som används i MacOS: 

Innehåll > Brev> Alla brevhuvuden - -  skift commando H   resp

Innehåll > Brev> Källkod  - - alt commando U

 

Se åtminstone till att brevet alla brevhuvuden kommer med om du anmäler till polisen! 

 

Slutligen: Ett land vars rättsvårdande myndigheter struntar i att utreda denna sorts utpressning och alla annan

brottslig verksamhet på internet kommer att gå under. Förr eller senare. Landets kommunikationssystem kommer

att haverera. Detta ofog är spritt över hela världen och därför ett fall för Interpol och internationellt samarbete. 

 

Verkligen inte....ingen anledning att slösa sådana resurser på saker man kan ignorera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Tuttosinistro

Oavsett ganska läskigt. Även jag fått. Det stod vilket routermärke jag har...känns sådär.

Nog dags att byta oavsett (av säkerhetsskäl).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Tuttosinistro säger:

Oavsett ganska läskigt. Även jag fått. Det stod vilket routermärke jag har...känns sådär.

Nog dags att byta oavsett (av säkerhetsskäl).

 

Byta vad? Router? Vad skulle det åstadkomma ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Inget, mer än att en nyare förmodligen är säkrare.

Tror inte den jag har uppdateras mer. Men rätta mig gärna om jag har fel..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk vad de lyckas skrämma folk. Det är vad de handlar om - att skrämmas. Om de kom åt din dator utan din hjälp skulle de inte skicka ett sådant mail.

...

Vilket påminner mig om när mamma gick i konkurs och senare avled, vilket inte har med varandra att göra. Men dessa kreditbolag som köpt skulderna skickade väldigt välformulerade brev till konkursboet och de efterlevande och strösslade många otäcka ord som saknade totalt täckning. Men de på Kredit Justitia, Intrum Inferno och allt vad de heter hoppades att vi skulle skrämmas och tro att vi måste betala. Jag gick på det i flera sekunder innan jag kopplade in hjärnan. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Axelman säger:

 

...

Vilket påminner mig om när mamma gick i konkurs och senare avled, vilket inte har med varandra att göra. Men dessa kreditbolag som köpt skulderna skickade väldigt välformulerade brev till konkursboet och de efterlevande och strösslade många otäcka ord som saknade totalt täckning. Men de på Kredit Justitia, Intrum Inferno och allt vad de heter hoppades att vi skulle skrämmas och tro att vi måste betala. Jag gick på det i flera sekunder innan jag kopplade in hjärnan. :hihihi:

För att travestera på ett känt talesätt:

När gud kommer med döden som kommer djävulen med kreditbolagen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Tuttosinistro säger:

Inget, mer än att en nyare förmodligen är säkrare.

Tror inte den jag har uppdateras mer. Men rätta mig gärna om jag har fel..

 

Så du ska byta fast det inte kommer åstadkomma något? Fantastisk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro
Just nu, lappen71 säger:

 

Så du ska byta fast det inte kommer åstadkomma något? Fantastisk

Fast det är väl inte omöjligt att routern blir omodern och därmed mindre säker? Eller?!

Var väl inte så länge sedan det kom ut info om just detta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Tuttosinistro säger:

Fast det är väl inte omöjligt att routern blir omodern och därmed mindre säker? Eller?!

Var väl inte så länge sedan det kom ut info om just detta..

Om du har OS X brandvägg på samt dolt läge är du så säker du kan bli som privatperson. Men har du en router som är riktigt gammal, så köp en ny. Fungerar garanterat bättre och drar mindre med ström då allt har krympt till micronano de sista fem åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro
17 timmar sedan, Axelman säger:

Om du har OS X brandvägg på samt dolt läge är du så säker du kan bli som privatperson. Men har du en router som är riktigt gammal, så köp en ny. Fungerar garanterat bättre och drar mindre med ström då allt har krympt till micronano de sista fem åren.

Tänker lite så också..

 

Vad menar du med dolt läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Tuttosinistro säger:

Tänker lite så också..

 

Vad menar du med dolt läge?

Så länge det trådlösa krypteras med WPA2 Personal så har du bästa säkerhet med just det. Det "nya" hotet är bristen på anonymitet på nätet med reklam med trackers och annan smörja som med fördel filtreras bort med lämpligt program.
 

firewall.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...