Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Konstigheter med bredbandet


Nybegynneren
 Share

Rekommendera Poster

Nybegynneren

Hej,

jag kör OS 10.11.6 och har bredband med fiberanslutning (Alltele).

Från fiberanslutningen har jag en kabel till datorn och en till Airport express.

Då jag startade datorn (IMAC) från sleep mode idag fungerade inte internet.  Däremot fungerade våran padda med internet via airport express.

Jag har kört med båda trådlöst och ethernet paralellt ett tag och det har fungerat bra. Nu försökte jag alla omkopplingar:

Med nätverkssladden i bredbandsdosan fungerar inte internet på macen. Tar jag bort nätverksladden till datorn från bredbandsdosan kan jag köra trådlöst. Kopplar jag nätverksladden från datorn i airport express kan jag köra internet båda via ethernet och trådlöst. Prövar jag att koppla datorns närverkskabel i samma uttag som airport express sitter i på bredbandsdosan får jag inte internet på datorn!

 

Har prövat att koppla isär allt stänga av datorn och göra dator och bredbandsdosa strömlösa, men internet från bredbandsdosan fungerar inte längre men om jag kopplar nätverkskabeln till airporten igen eller bara kör trådlöst fungerar det!

 

Jag begriper inte vad som hänt eller hur jag ska få det att fungera med ethernet mellan bredbandsdosa och dator igen. Tacksam om någon har ett eller fler bra tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nybegynneren

Ja, jag har testat 3 olika kablar, slarvigt att jag inte fick med det från början

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kopplar datorn till samma uttag så slåss de om samma uppkoppling. Airport Express delar ut olika IP-adresser, utan det funkar det inte. Airport Express måste vara navet, utgångspunkten till ditt nätverk.

 

IPv4-adressen måste vara unik för varje enhet, som på bilden (till min MacBook Pro).

tcpip.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta blir bara mer och mer mysko!

Efter mikaellqs inlägg kollade jag IP adresser på de olika anslutningarna. IP adresserna från WiFI, kabel till airport expr och kabel till bredbandsdosan var olika precis som du säger att de ska vara, men läs och häpna; idag fungerade plötsligt internet lika bra med alla anslutningarna!

Igår kunde supporten på Alltele se vilka enheter jag hade anslutna och kunde pinga på dem. men jag hade som jag skrev problem med internet. Jag förstår inte vad som hänt under natten och undrar om detta kan bero på något arbete på fibernätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet löst; Stadsnätet hade jobbat med att migrera kunder från ett system till ett annat, tydligen hade de jobbat med det igår så det kan vara förklaringen. De hade missat att skriva med min adress på brevet med tidplan för arbetet.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Kan inte annat än rekommendera Ownit som bästa bredbandet sen jag haft det sedan många år tillbaka. Funkar helt felfritt och hade själv Alltele förut. Mer eller mindre samma hastigheter och pris också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...