Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa en iphone? Nej


DruttenSE

Rekommendera Poster

Jag köpte min iPhone 7 med 128GB lagringsutrymme för drygt 7000:- för någon månad sedan. Som natt och dag med min gamla Motorola Moto-G1. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar
1 minut sedan, mikaellq säger:

Jag köpte min iPhone 7 med 128GB lagringsutrymme för drygt 7000:- för någon månad sedan. Som natt och dag med min gamla Motorola Moto-G1. :) 

 

Oj är den värd så mycket ?

En sådan gav jag till min bror som tack för hjälpen med uterummet  ?

Fortfarande en grymt bra telefon. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

 

Oj är den värd så mycket ?

En sådan gav jag till min bror som tack för hjälpen med uterummet  ?

Fortfarande en grymt bra telefon. 

Jag har inte bestämt mig än för om du är snuskigt rik, generös och godhjärtad eller bara förfärligt slösaktig med pengar. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag har inte bestämt mig än för om du är snuskigt rik, generös och godhjärtad eller bara förfärligt slösaktig med pengar. :P

 

Det är så här att min bror har ställt upp och hjälpt mig att bygga ett uterum. 

Han har varit hos mig flera helger. 

Så istället för att ge han pengar fick han en iPhone 7. Han hade min gamla femma som sjöng på sista versen så det var behövligt. 

 

Rik? Nej 

Generös? Ja

Godhjärtad? Ja

???

 

Den bild folk får av mig här är inte den sanna ??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den senaste Iphone X verkar som sagt sälja bra men jag tror att köpfesten går igång på allvar när Xr kan förbeställas 19 oktober och när den släpps. 

Funderar själv skarpt på en Xr, tycker den blåa färgvarianten är riktigt snygg och allt detta för bara 9495 kr.

Min sjua har tjänat mig väl men det känns som det är dags att byta upp sig nu så får sjuan tjäna som backuptelefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, DruttenSE säger:

då är det 64Gb minne.

då får man visserligen 512Gb.

 

som har 256Gb minne och det får hänga med ett bra tag till.

men 128Gb minne.

 

 

Du har fel på minnesstorleken konsekvent i hela ditt inägg. Det finns inga som har varken 64, 128, 256 eller 512 gigabit minne. De har 64, 128, 256 eller 512 gigabyte minne.

Gb = Gigabit

GB = Gigabyte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som bojkottar alla nyare iPhonemodeller än SE, pga kameran som buktar ut?! Ge mig en kamera som inte "står ut" så betalar jag gärna några extra tusenlappar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mixxon säger:

Är det bara jag som bojkottar alla nyare iPhonemodeller än SE, pga kameran som buktar ut?! Ge mig en kamera som inte "står ut" så betalar jag gärna några extra tusenlappar...

 

 

???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mixxon säger:

Är det bara jag som bojkottar alla nyare iPhonemodeller än SE, pga kameran som buktar ut?! Ge mig en kamera som inte "står ut" så betalar jag gärna några extra tusenlappar...

 

Vad är problemet med det?

Du har väl ändå ett skal på och så är ditt så kallade problem inget problem längre. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mixxon säger:

Är det bara jag som bojkottar alla nyare iPhonemodeller än SE, pga kameran som buktar ut?! Ge mig en kamera som inte "står ut" så betalar jag gärna några extra tusenlappar...

De måste se ut så, annars får man plötsligt plats med mer än onödigt klena batterier... ;)  För övrigt är kameralinsen belagd med falskt safirglas som också det repas vid 6 Mohs, så det är bara ett problem om man inte har glasskärmsskydd på kameralinsglasskyddet. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, mixxon säger:

Är det bara jag som bojkottar alla nyare iPhonemodeller än SE, pga kameran som buktar ut?! Ge mig en kamera som inte "står ut" så betalar jag gärna några extra tusenlappar...

 

Här har du lösningen som inte kostar ;) 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Telly82 säger:

Här har du lösningen som inte kostar ;) 

 

Så skall en slipsten dras

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm jag inser väl att jag förr eller senare är tvungen att vika mig på den punkten :( 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, mixxon säger:

Hmm jag inser väl att jag förr eller senare är tvungen att vika mig på den punkten :( 

 

Ja, det är nog så. Man måste ha ett visst avstånd mellan linsen och sensorn, så när telefonerna bara blir tunnare och tunnare så måste linsen sticka ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är en vara eller tjänst värd? Tja, det som folk betalar brukar man ju säga, lite förenklat. Vad är rätt pris då? Då får man väl lägga till något att ett företag måste gå med rimlig vinst. Ekvationen för nya iPhone verkar ju falla ut som ett ganska gott exempel på ovanstående. Telefonen säljs i ganska stora volymer, och det till trots att en billigare och mycket bra kommer senare. Vinst verkar Apple göra om vi ska uttrycka oss diplomatiskt. Men de verkar också satsa tillräckligt mycket på forskning, utveckling och uppköp så vinsten lämnar inte konstant företaget. 

 

Men priset börjar dra i väg. Jag köpte en XS 256 GB. Det sved i plånboken vad gäller summan. Produkten är jag dock grymt nöjd med. Priset närmar sig nu min första mobiltelefon. En vikbar Motorola med ett tunt och ett tjockt batteri. Det tunna batteriet gav 20 min samtal och typ 8 timmars stand by. En kväll på krogen och ett samtal var vad den klarade. Det stora batteriet klarade mer såklart. Jag tror den kostade nästan 20000. Året var omkring 1993. Sedan började priset gå ned och batterikapaciteten ökade. Nästa fas i utvecklingen var tvärt om, högre priser och mindre batterikapacitet(om vi kan enas om det ordet). Nu verkar fokus ligga på bättre batterikapacitet igen. 

 

Jag tror att några saker kommer hända. Dels öppnas en marknad för billigare telefoner och det har vi redan sett i form av kineserna. Inga dåliga telefoner, men inte på iPhones nivå. Dels tror jag att allt fler kommer försöka ha kvar sina telefoner längre. Jag bytte bort min 7:a mot en XS och alternativet hade varit att byta batteri i 7:an och ha kvar den ett år till. Då skulle jag använt den i 3 år. Nu siktar jag på att använd min XS i 3 år. Har jag samma ekonomi som idag kanske jag inte kan hålla mig när en ny presenteras om 2 år. Men skulle ekonomin försämras räknar jag med att hålla mig till planen, eller blir kanske tvungen till det. 

 

Om man slår ut kostnaden för en XS, på 14700 + AppleCare för 2200 och ett Apple skal för 650 vilket blir 17550, på 3 år blir det 5850 per år eller 480 per månad. Så säg 500 per månad för en teknisk pryl som följer mig dygnet runt, kan göra det mesta och knyter ihop mitt digitala liv. Känns klart överkomligt. 

 

Jag betalade tex 25000 för en Navigator i bilen som är klart sämre än de som finns i min telefon. Bara för att få ett perspektiv...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värdet på en vara vid köp är ytterst subjektivt. Det bestämmer både du och säljaren då.

Men många förvirrar detta subjektiva värde med att ha råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, lappen71 säger:

Tydligen säljer årets modeller bättre än förra årets. 

https://omni.se/a/RxekB5

Är du nöjd med din nya XS max annars? Hur känns storleken på den jämfört med din gamla 7 plus?

Är själv nära att köpa en nu. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, cokeman säger:

Är du nöjd med din nya XS max annars? Hur känns storleken på den jämfört med din gamla 7 plus?

Är själv nära att köpa en nu. :)

 

Väldigt nöjd. 

Samma storlek som 7+ men mindre hal. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Väldigt nöjd. 

Samma storlek som 7+ men mindre hal. 

Härligt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som kanske, kanske blir en deal breaker för mig när det gäller Xr är att den inte har 3Dtouch. Det är en feature som många användare inte verkar känna till men jag brukar använda den ganska frekvent och skulle nog sakna det på Xr. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frugan vill nog ha en iPhone 8 Plus, hon var imponerad  av hur bra foto den tar.

Ett av barnbarnen tog fotot jag la in på "Vad gör du idag"

Då är det lika bra att hon går direkt på Xr..  får ännu större skärm... (och ännu bättre kamera skulle jag tro)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Pocahontas säger:

Frugan vill nog ha en iPhone 8 Plus, hon var imponerad  av hur bra foto den tar.

Ett av barnbarnen tog fotot jag la in på "Vad gör du idag"

Då är det lika bra att hon går direkt på Xr..  får ännu större skärm... (och ännu bättre kamera skulle jag tro)

8 plus har större skärm än Xr och dubbla kameror. Xr får en enda kamera. Hur bra den är återstår att se. De i 8 plus är riktigt bra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xr har 6,1"  skärm

8 plus har 5,5" 

 

(plus har dock fler pixlar

 

 

 

 

 

Skärmavbild 2018-10-07 kl. 19.29.31.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Pocahontas säger:

Xr har 6,1"  skärm

8 plus har 5,5" 

 

(plus har dock fler pixlar

Ja, du har rätt! (Jag tänkte på upplösningen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Mobile Swede

Till skillnad från ts valde jag för först gången i mitt liv att köpa en iPhone i år.

Min Unboxing: The Mobile Swede

 

Som en långvarig Androidanvändare är jag faktiskt imponerad över känslan av iOS och iPhone xs. Utan att på något sätt försvara priset som trots allt är orimligt på alla sätt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...