MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
aetherius

Strul med viloläge OSx 10.11.6

Rekommendera Poster

Halloj!
Har sökt runt som en galning men inte lyckas hitta någon lösning på mitt problem, varken här eller ute på the world wide web.
Sedan någon månad tillbaka har datorn tvärt vägrat gå in i viloläge utan stänger istället av sig. När jag väcker/startar upp den igen, måste trycka på power-knappen, så är det som om den varit avstängd. Väl på igen öppnas program som varit igång och ex. Chrome ger felmeddelandet att det stängdes av felaktigt och om jag önskar återställa sessionen. 

Har testat att installera om operativsystemet, inte en clean install, nollställa smc och nvram samt justera batteriinställningarna i terminal. Dock får jag inget att fungera.
Sitter på en Macbook pro mid 2009 och El Capitan.

Den har några år på nacken men alltid fungerat felfritt om än lite slö emellanåt. Känns inte som om det är något hårdvarufel utan snarare strul med mjukvara av något slag. Men har det är bara min gissning.
Någon som har en idé?

//Jacob

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur låter du den gå i vila? Stänger du locket? Får du samma symtom om du låter den gå i vila på annat sätt, exempelvis via Applemenyn? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Likadant både på batteri och med ström via laddaren?

Låter ju lite som om strömmen brutits…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du plats kvar på hårddisken för viloläget då? Viloläget kräver ju utrymme då den sparar ner det aktuella tillståndet, en ”fryst” bild. 

Att program öppnar sig igen efter uppstart - den säger väl något i stil med ”Datorn avslutades inte på korrekt sätt tidigare. Vill du öppna de program som var igång tidigare?”  Och då ska du få möjlighet att välja. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Alix

Jag har testat att stänga locket, låtit den gå i vila tidsinställt och via applemenyn alla med samma resultat.

@KMN

Samma beteende oavsett om den körs på batteri eller med adapter inkopplad.

@Raphael

Hårddisken med OSx installerat har ca 85GB ledigt så det borde väl vara tillräckligt.
Ja men precis, fast det säger inte det för programmen utan dom öppnas automatiskt. Förslaget kommer bara upp för senaste sessionen i chrome, även om jag inte haft någon uppe utan bara programmet igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej. Har du kört något hårdvarutest? Testat ren installation? Uppför sig datorn likadant om du startar den i säkert läge? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte testat ren installation än, hade hoppats på att slippa installera om allt igen…men är ju idé att testa om jag inte får löst det.

Inte kört hårdvarutest, men ska testa det och säkert läge. Har för mig att jag testat säkert läge innan men ger det ett försök iaf.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu