Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Strul med viloläge OSx 10.11.6


aetherius

Rekommendera Poster

Halloj!
Har sökt runt som en galning men inte lyckas hitta någon lösning på mitt problem, varken här eller ute på the world wide web.
Sedan någon månad tillbaka har datorn tvärt vägrat gå in i viloläge utan stänger istället av sig. När jag väcker/startar upp den igen, måste trycka på power-knappen, så är det som om den varit avstängd. Väl på igen öppnas program som varit igång och ex. Chrome ger felmeddelandet att det stängdes av felaktigt och om jag önskar återställa sessionen. 

 

Har testat att installera om operativsystemet, inte en clean install, nollställa smc och nvram samt justera batteriinställningarna i terminal. Dock får jag inget att fungera.
Sitter på en Macbook pro mid 2009 och El Capitan.

Den har några år på nacken men alltid fungerat felfritt om än lite slö emellanåt. Känns inte som om det är något hårdvarufel utan snarare strul med mjukvara av något slag. Men har det är bara min gissning.
Någon som har en idé?

 

//Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur låter du den gå i vila? Stänger du locket? Får du samma symtom om du låter den gå i vila på annat sätt, exempelvis via Applemenyn? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du plats kvar på hårddisken för viloläget då? Viloläget kräver ju utrymme då den sparar ner det aktuella tillståndet, en ”fryst” bild. 

Att program öppnar sig igen efter uppstart - den säger väl något i stil med ”Datorn avslutades inte på korrekt sätt tidigare. Vill du öppna de program som var igång tidigare?”  Och då ska du få möjlighet att välja. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Alix

Jag har testat att stänga locket, låtit den gå i vila tidsinställt och via applemenyn alla med samma resultat.

@KMN

Samma beteende oavsett om den körs på batteri eller med adapter inkopplad.

@Raphael

Hårddisken med OSx installerat har ca 85GB ledigt så det borde väl vara tillräckligt.
Ja men precis, fast det säger inte det för programmen utan dom öppnas automatiskt. Förslaget kommer bara upp för senaste sessionen i chrome, även om jag inte haft någon uppe utan bara programmet igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Har du kört något hårdvarutest? Testat ren installation? Uppför sig datorn likadant om du startar den i säkert läge? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte testat ren installation än, hade hoppats på att slippa installera om allt igen…men är ju idé att testa om jag inte får löst det.

Inte kört hårdvarutest, men ska testa det och säkert läge. Har för mig att jag testat säkert läge innan men ger det ett försök iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Okej, nu har jag nog fanimej testat allt. Sitter på en äldre macbook(mid 2009) och har ersatt CD-läsaren med en hårddisk. Detta innebar att jag fick försöka trixa fram det på nåt annat sätt. 
Hur som, körde hårdvarutest…inga fel.
Lyckades få tag på det program som Apples genius bar tydligen använder, inte hundra på sanningen i det men det spelar ingen roll för resultatet blev som tidigare…inga fel.

Fick till slut tummen ur och gjorde en ren ominstallation. Raderade hårddisken och installerade OS x på nytt. Dessvärre hjälpte det inte heller…
Har dock lagt märke till att varje gång datorn stänger av sig vid vila så blinkar skärmen till som när man kör en reset av PRAM och NVRAM. Det känns lite märkligt. Hur som så känns det ändå som om det är någon hårdvara som spökar =/ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa en annan hårddisk/SSD, det kan vara fel på den/de du har utan att fel rapporteras. Likaså RAM kan strula. Plocka ur ett åt gången, plus switcha plats på dem. Annars är din dator från 2009 tio år i år, och det är inte så illa jobbat ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får testa att installera på en extern och boota från den och se. Testar att trixa med RAM också. Haha ja den har hängt med ett tag. Har planerat en uppgradering ett tag men är ju inte gratis så försöker kräma ut så mycket det går ur min nuvarande. Så jädra surt när allt annat ändå funkar helt okej, om än lite trögt ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...