Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips på försäkring till iPhone Xs


KonradA

Rekommendera Poster

Hej! Jag är intresserad av att skaffa en ny iPhone Xs till min fru. I och med att hon har lätt att tappa saker är vi båda lite lätt oroliga över att hon kan tappa en dyr telefon. Jag har tittat på vad reparation och byte av glas kostar till iPhone Xs och blir nästan avskräckt. Därför undrar jag om ni har bra tips på försäkringar som kan täcka diverse oavsiktliga skador på en så dyr telefon. Tack på förhand! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemförsäkring

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd inte Länsförsäkringar eller Folksam! De samarbetar/hänvisar till GIAB godsinlösen som använder piratdelar för att laga din iPhone. De gör oauktoriserade reparationer vilket gör att din garanti försvinner. Riktiga skojare som ljuger om sitt Apple samarbete och förstör din telefon!

 

Talar av egen erfarenhet då jag just gått på denna niten . . . 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AppleCare+ Jag valde det, trots att jag aldrig brukar teckna extraförsäkringar. Den stora svagheten som jag själv upplever är att skärmens självrisk är lägre än baksidans glas. Om jag läst villkoren rätt. Men tänkte ändå att detta måste vara den smidigaste försäkringslösningen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lutar mot Apple Care + men det är ju fortfarande mycket pengar. Ni har ingen erfarenhet av diverse drulleförsäkringar? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, KonradA säger:

Ni har ingen erfarenhet av diverse drulleförsäkringar? 

Inte precis, men de brukar ingå i hemförsäkringen. Alternativt ett tillägg till hemförsäkringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör på Folksams stora hemförsäkring, 750.- i självrisk,  har aldrig haft några problem att få ersättning när det har hänt nåt. Snabb handläggningstid och alltid bra bemötande.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med en säljare som sa att sådana hemförsäkringar kan krångla när mobilens värde går ned. Hur skulle det se ut om mobilen går sönder efter tre år? Säg att glaset går sönder. 

 

Kanske en fråga till försäkringsbolaget men någon kanske också har liknande erfarenhet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, KonradA säger:

Jag pratade med en säljare som sa att sådana hemförsäkringar kan krångla när mobilens värde går ned. Hur skulle det se ut om mobilen går sönder efter tre år? Säg att glaset går sönder. 

 

Kanske en fråga till försäkringsbolaget men någon kanske också har liknande erfarenhet. 

Med det fetade menar du att man inte ersätter värdet som när mobilen var ny? Det stämmer högst sannolikt. Nedan Svedeas villkor som exempel:

 

1064398956_dump3.png.982a5c84a07fc9a3a0690834ce8af491.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, KonradA säger:

Jag pratade med en säljare som sa att sådana hemförsäkringar kan krångla när mobilens värde går ned. Hur skulle det se ut om mobilen går sönder efter tre år? Säg att glaset går sönder. 

 

Kanske en fråga till försäkringsbolaget men någon kanske också har liknande erfarenhet. 

Värt att komma ihåg att AppleCare+ gäller i 2 år. Men de flesta försäkringsbolag har ju åldersavdrag på det mesta. Tex vid vattenskada etc. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Med det fetade menar du att man inte ersätter värdet som när mobilen var ny? Det stämmer högst sannolikt. Nedan Svedeas villkor som exempel:

 

1064398956_dump3.png.982a5c84a07fc9a3a0690834ce8af491.png

Det gör ju inget att värdet skrivs ner. Elektronik (inkl telefoner)  blir ju bara billigare för varje år, särskilt iPhones. Eller vänta här nu... :fundersam: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur blir det vid glasbyte? Säg att framsidan har gått sönder tredje året och glaset behöver bytas. Jag utgår ifrån att jag betalar en självrisk på dryga tusenlappen men står de för hela kostnaden för själva glasbytet? Ovan nämndes att bl.a. Folksam hänvisar till tredje part men det är ju originaldelar som vi vill ha. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, KonradA säger:

Men hur blir det vid glasbyte? Säg att framsidan har gått sönder tredje året och glaset behöver bytas. Jag utgår ifrån att jag betalar en självrisk på dryga tusenlappen men står de för hela kostnaden för själva glasbytet? Ovan nämndes att bl.a. Folksam hänvisar till tredje part men det är ju originaldelar som vi vill ha. 

Du måste nog fråga DITT försäkringsbolag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, KonradA säger:

Men hur blir det vid glasbyte? Säg att framsidan har gått sönder tredje året och glaset behöver bytas. Jag utgår ifrån att jag betalar en självrisk på dryga tusenlappen men står de för hela kostnaden för själva glasbytet? Ovan nämndes att bl.a. Folksam hänvisar till tredje part men det är ju originaldelar som vi vill ha. 

Man ska ju inte glömma bort att ett glasbyte inte handlar om en förmögenhet. Nu kommer jag inte ihåg priserna helt korrekt, men vi bytte glas på ena barnets iPad. Fick tre alternativ. Bra eller mindre bra piratglas, 900 eller 700. eller original, 1200. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Primus säger:

Man ska ju inte glömma bort att ett glasbyte inte handlar om en förmögenhet. Nu kommer jag inte ihåg priserna helt korrekt, men vi bytte glas på ena barnets iPad. Fick tre alternativ. Bra eller mindre bra piratglas, 900 eller 700. eller original, 1200. 

Jag hade för mig att byte av framsidans glas skulle kosta ca 5 000 - 6 000 kr men nu när jag går in för att kolla pris verkar det vara billigare. Det är dock fortfarande mycket pengar, framförallt ”andra skador”. 

 

Det lutar mot att skaffa Apple Care + just nu. 

 

EDIT: källan: https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/service/pricing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

Andra skador = baksidans glas. Typ.

Tar de 6452,63 kr för att byta baksidan..? ?? Nu känner jag att värdet på AppleCare som jag valde steg lite...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Primus säger:

Tar de 6452,63 kr för att byta baksidan..? ?? Nu känner jag att värdet på AppleCare som jag valde steg lite...

Ja. Det beror på att baksidans glas utgör själva mobilen. Allt är fastlimmat med det. Visst kan andra saker går sönder men i praktiken handlar det om glaset. Kolla från 07:50:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt första inlägg i den här tråden var faktiskt inget skämt. Det är det absolut mest ekonomiska alternativet, bättre än försäkring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...