Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Safari laddar inte vissa hemsidor


botfly1802
 Share

Rekommendera Poster

Mitt Safari beter sig märkligt sedan senaste uppdateringen. Ibland går det inte att ladda vissa sidor så som SVT och DN. Andra hemsidor fungerar som vanligt och SVT och DN fungerar fint i andra webbläsare, men på Safari så fastnar "progressbaren" lite innan hälften sen händer ingenting mer. Någon som har samma problem eller tips på lösningar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inga tillägg som spökar? Safari 12 avvisar som regel gamla tillägg. Annars kan du testa säker start, starta datorn med skift nedtryckt, logga in och starta om sedan som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga tillägg annat än lösenordshanterare som är uppdaterad för senaste versionen. Hmm lyckades inte återskapa problemet i safemode, men problemet försvinner även om jag startar om Safari sedan dyker det upp igen efter ett tag. Tycker det är konstigt att det bara är vissa hemsidor? Nån cache som bråkar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, botfly1802 säger:

Inga tillägg annat än lösenordshanterare som är uppdaterad för senaste versionen. Hmm lyckades inte återskapa problemet i safemode, men problemet försvinner även om jag startar om Safari sedan dyker det upp igen efter ett tag. Tycker det är konstigt att det bara är vissa hemsidor? Nån cache som bråkar?

Det tyder på att något tredjepartsprogram/tjänst blockerar nätverket på något sätt. Detta eftersom sådana inte läses in vid säker start.

Testa att stänga av lösenordshanteraren.

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem sedan iOS 12 och även i Mojave. Mojave kan var mer tillfälligt då jag inte testat lika mycket. Men, iOS 12 har stora problem med DN hos mig. Inga tillägg eller liknande. 

Redigerad av Primus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma problem här med ios 12 och mojave sedan igår den 3:e oktober. Haft båda systemen sen förra veckan och då var det inget problem. Har inte gjort några nya installeringar sen dess.

Slutsats: Det är varken våra enheter, programvaran eller våra inställningar som är problemet. Felet ligger hos svt oc dn. Dom måste ha gjort någon förändring i sin mjukvara som stoppar safari. 

Fix: Använd Firefox istället, funkar fint!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova OpenDNS:

https://www.opendns.com

208.67.222.222

208.67.220.220

 

eller Googles DNS för att slå upp webbadresser:

https://developers.google.com/speed/public-dns/

8.8.8.8

8.8.4.4

 

 

Själv föredrar jag AdGuards DNS för att blockera reklam på köpet:

https://adguard.com/sv/adguard-dns/overview.html

176.103.130.130

176.103.130.131

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Primus säger:

Jag har samma problem sedan iOS 12 och även i Mojave. Mojave kan var mer tillfälligt då jag inte testat lika mycket. Men, iOS 12 har stora problem med DN hos mig. Inga tillägg eller liknande. 

Samma här, upptäckte idag att det inte bara är i datorn det krånglar, men bara DN som strular i mobiltelefonen. Kör också iOS 12 och Mojave. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://1.1.1.1/ såg intressant ut även om jag inte tror att det är det som är problemet.

 

Verkar som att det är något med kakorna som blockerar sidan från att ladda både på mobilen och på datorn. Om jag använder "privat surfning" så laddar sidorna som vanligt. Kan det vara någon bugg i safari sedan uppdateringen?

 

Värt att nämna är att problemet inte är konstant, ibland fungerar det som vanligt att ladda sidorna. Och när det slutar så kan man starta om safari så fungerar det ett tag innan det slutar funka igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma problem här - DNs sajter laddar oerhört långsamt eller inte alls när jag kör Safari på MacMini och MacBook Air samt iPhone. Med andra webbläsare märks ingen skillnad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-10-04 på 18:46, botfly1802 säger:

https://1.1.1.1/ såg intressant ut även om jag inte tror att det är det som är problemet.

 

Verkar som att det är något med kakorna som blockerar sidan från att ladda både på mobilen och på datorn. Om jag använder "privat surfning" så laddar sidorna som vanligt. Kan det vara någon bugg i safari sedan uppdateringen?

 

Värt att nämna är att problemet inte är konstant, ibland fungerar det som vanligt att ladda sidorna. Och när det slutar så kan man starta om safari så fungerar det ett tag innan det slutar funka igen.

 

Har du provat att rensa cache o cookies i safari?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-10-07 på 03:47, cokeman säger:

Har du provat att rensa cache o cookies i safari?

 

Rensade cache, cookies och local storage nu men DN laddar ändå inte. Hm. Funkar ju att öppna i "privat fönster".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej alla!

 

Jag vill bara göra er uppmärksamma på att utvecklarna på Dagens Nyheter är fullt medvetna om detta problem, och jobbar för fullt med att försöka komma underfund med vad det kan bero på. Trådar som denna innehåller väldigt bra information, och ger oss en bra bild över hur och när problemet yttrar sig.

 

Fortsätt gärna att rapportera när och hur ni råkar ut för det, då det hjälper oss väldigt mycket i felsökningen.

 

Allt gott!

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-10-17 på 21:44, Ricfur säger:

Hej alla!

 

Jag vill bara göra er uppmärksamma på att utvecklarna på Dagens Nyheter är fullt medvetna om detta problem, och jobbar för fullt med att försöka komma underfund med vad det kan bero på. Trådar som denna innehåller väldigt bra information, och ger oss en bra bild över hur och när problemet yttrar sig.

 

Fortsätt gärna att rapportera när och hur ni råkar ut för det, då det hjälper oss väldigt mycket i felsökningen.

 

Allt gott!

Jag vill bara skicka med att det fortfarande är problem. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är glad att Apple inte (ännu) tvingar andra webbläsare att använda Safaris WebKit som renderingsmotor i Mac OS X, som Apple gör i IOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Primus säger:

Jag vill bara skicka med att det fortfarande är problem. 

Tack!
Vi för en dialog med Apple för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
2018-10-24 på 17:28, Ricfur säger:

Tack!
Vi för en dialog med Apple för tillfället.

Hört något mer? Känns som att det blivit värre senaste dagarna, måste starta om safari flera gånger om dagen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Mitt OS Mojave. Vill inte heller ladda DN. Om jag startar om fungerar det ett tag.

   Fick följande svar från DN (konstigt tycker jag):

"Hej Hans,
 
Tack för att du kontaktar oss.
 
Vi beklagar verkligen problemen du har upplevt, och ser självfallet till att ordna detta omgående.
Jag har nu synkroniserat om ditt digitala konto så att det är uppdaterat i vårt probelm.
 
Vi skulle även rekomendera dig att rensa din dator på cookies och cashe, du kan även prova att använda Google Chrome som webläsare.
 
Ha en fortsatt fin dag!
 
Vänligen,
Linnea
 
Dagens Nyheters kundservice"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju mer jag funderar på problemet desto mer ser jag reklam och trackers som den stora boven. Sidor har blivit så komplexa med hundratals saker från annat håll att inkludera utan en tanke på att vara optimal eller att många besökare kanske är på mobildata. DN klagar dessutom ganska snabbt på reklam-blockerare som gör livet lättare för mig, smartmobilen, min Mac och konsumtion av mobildata som snabbt kan skena iväg på grund av allt detta skräp som jag tror kan vara den största boven!

Så slutsatsen blir att vi alla borde blockera bort skiten och bojkotta dåliga sidor som DN  som ju inte har den minsta omsorg om besökares välbefinnande och att surfandet kan kosta!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har haft det hör problemet i 1-2 år nu på iPhone. DN och expressen slutar att ladda sidor efter ett tag. Då är det bara att döda safari och starta om. Eftersom de båda tidningarna tillhör samma mediehus kan man misstänka att det har med deras teknik att göra. Jag ska se om jag får tid att kolla på DN med dev tools nästa gång detta händer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem med expressen.se, macOS, iOS och iPadOS. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Just Expressen är det ofta knas med. Hittade en lösning i ett annat forum och det har funkat - om än tillfälligt. (se förslag på lösning). Men jag upplever även andra problem. Idag ser inte ens google.se ut som det brukar. Länk till Gmail och de appar man kan välja mellan finns inte. Fattar inget. Surt

 

Se bild: Klicka på Safari / Inställningar / Integritet / Hantera webplatsdata 

Sök sedan på Expressen och radera sk-ten. Starta sedan om Safari. Kanske hela datorn. Men det brukar funka därefter, ett tag tills Safari kommer på att man måste göra om allt igen. 

Skärmavbild 2019-09-20 kl. 19.15.12.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...