Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vit skärm


Anwa

Rekommendera Poster

Hej, ny här?

Köpte en beg Imac late 09. Den funkade som den skulle när jag köpte den så det var inga problem från början. Problemet uppstod när jag skulle installera Sierra. Det strulade fram o tillbaka o förra ägaren konot/admin låg kvar (fick hans lösen)

Tillslut valde jag att formatera/radera startskivan. Nu när jag startar upp den så blir det vit skärm med ett frågetecken, eller om jag håller inne Alt på pctangentbord så är skärmen vit o muspekaren finns o kan röras, funkar inte med appels trådlösa tangentbord, förmodligen ngt med bluetooth(det funkade när jag köpte den)

Något förslag på vad jag kan göra..? Har letat o läst men utan resultat.

Har en MacBook Pro late 15. Kan man med hjälp av den på något vis installera OS  på nytt?

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Välkommen!

 

Mappen med frågetecknet, betyder att datorn inte hittar någon startskiva.

Din "gamla" imac kan max köra High Sierra.

Vad hade du för MacOS innan du raderade hårddisken?

Har du ett trådat tangentbord, kan du koppla in det, starta iMacen och hålla in ALT+Windows+R, får du nu upp en jordglob är du på rätt väg.

Följ instruktionerna på skärmen.

Blir du osäker hur du skall göra, återkom här och knäpp gärna några bilder, så är det lättare för oss att beskriva vad du skall göra för att komma framåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att hålla de tangenterna ner vid uppstart och även precis när datorn gick igång, fortfarande blinkande mapp med frågetecken.

OS X 10.9.5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Anwa säger:

... Har en MacBook Pro late 15. Kan man med hjälp av den på något vis installera OS  på nytt? ...

Ja, du kan ansluta din Imac till din Macbook pro via hårddiskläge, och sedan välja Imacens hårddisk för installation via din bärbara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Stereotypen säger:

Har du så tidigt OSX fungerar inte mitt tips.

Ok.. några andra förslag..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blinkande mapp med frågetecken innebär att den inte hittar något system. Det är vad som händer om man raderar (formaterar) hårddisken utan att sen installera operativsystemet. 

 

Har du raderat återställningspartitionen också? Då hittar den inte återställningsprogrammet att installera från. 

 

Cmd R vid uppstart (fortsätt hålla nere flera sekunder efter att datorn gått igång) ska ta dig till återställningsprogrammet. Om detta inte händer så har du raderat återställningspartitionen också. 

 

Cmd skift R ska ta dig till internet-versionen om återställningspartitionen är raderad. Om inte det heller fungerar så är det bökigare, prova Alix tips för det om hårddiskläge. 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen, ”Windows-tangenten”? Ett Mac-bord har inte ngn Windows-tangent. Det är cmd-tangenten som gäller. Fornminne. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Raphael säger:

Stereotypen, ”Windows-tangenten”? Ett Mac-bord har inte ngn Windows-tangent. Det är cmd-tangenten som gäller. Fornminne. :) 

I första inlägget skriver TS att hen använder ett ”pctangentbord”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Raphael säger:

Stereotypen, ”Windows-tangenten”? Ett Mac-bord har inte ngn Windows-tangent. Det är cmd-tangenten som gäller. Fornminne. :) 

Kanske skall läsa ordentligt.........?

 

pctangentbord för mig saknar fornminnet och har winznoose flaggan......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid överens! :storkram:

 

Du har att välja på:

 

*Installera via skivor som skulle följt med datorn

*Installera via ett USB med MacOS installationkatalog på

*Installera via din bärbara mac via kabel och använda något av installationskommando som redan nämnt i tråden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dum fråga, är det en specifik skiva för min dator? Finns det att köpa installationsskiva??

Kommer datorn att hitta USB? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Anwa säger:

O nu då??

Den dyker förhoppningsvis upp som hårddisk på din bärbara så att du kan installera Mac OS X på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...