Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone 7 känner inte av hörlurarna


CGold

Rekommendera Poster

Hej!

Har en iPhone 7 som börjat krångla en del. Den känner inte av några hörlurar? Testat med flertal hörlurar, men aldrig händer något när jag stoppar i mina hörlurar. Den fortsätter spela musik från högtalarna och inget indikerar på att den känner av hörlurarna från första början.

Den kan ladda utan problem. Har försökt rensa hörlursuttaget, fick ut lite damm men funkar fortfarande inte. Har sprutat med luft på burk men fortfarande ingen skillnad. Ingenting har hänt med den, aldrig tappat den i vatten eller liknande.

Vad kan vara felet?..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har prövat med flertal hörlurar.

 

Jag har försökt återställa den, genom mobilen och genom datorn.

Igår fick jag den att fungera. Jag uppdaterade till nya programuppdateringen (12.0) och då fungerade allt som det skulle. Den kände av hörlurarna osv. Sedan återställde jag mobilen igen för att sälja den, och nu är den knasig igen. Den har 12.0 programvaran. Den känner inte av hörlurarna och micen vill inte fungera heller.

Måste ju vara ett software problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det även hörlurar med lightningkontakt, eller går alla via samma adapter? Då kan det vara adaptern. Intermittenta problem är svåra att diagnosticera, så därför börjar vi med hårdvaran. Använder du en och samma adapter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller både hörlurar som jag kört med adapter och lightninghörlurar. 

 

Värt att nämna är att när dessa problem uppstod så började "telefonfunktionen" också krångla. Kunde inte prata i telefon då jag inte hörde den andra och min mic vägrade fungera heller. Nu fungerar det att ringa igen. Men hörlursproblemet kvarstår. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, CGold säger:

Det gäller både hörlurar som jag kört med adapter och lightninghörlurar. 

 

Värt att nämna är att när dessa problem uppstod så började "telefonfunktionen" också krångla. Kunde inte prata i telefon då jag inte hörde den andra och min mic vägrade fungera heller. Nu fungerar det att ringa igen. Men hörlursproblemet kvarstår. 

Lämna in den för service eller sälj den som den är. Förmodligen behöver lightninguttaget bytas. Kostar 799 i den oberoende verkstad jag anlitar. Men de felsöker så klart först, om de är seriösa.

Edit: Man har tre års reklamationsrätt, så man kan alltid försöka få säljaren att fixa det utan kostnad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

7 timmar sedan, Alix säger:

Lämna in den för service eller sälj den som den är. Förmodligen behöver lightninguttaget bytas. Kostar 799 i den oberoende verkstad jag anlitar. Men de felsöker så klart först, om de är seriösa.

Edit: Man har tre års reklamationsrätt, så man kan alltid försöka få säljaren att fixa det utan kostnad. 

 

Lutar mot att försöka laga den då hos antingen Apple eller liknande. Men borde jag inte kunna reklamera telefonen hos Comviq? Garantin räckte bara första året men inte ska en iPhone 7 sluta fungera sådär efter knappt två år av försiktigt användande? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, CGold säger:

Lutar mot att försöka laga den då hos antingen Apple eller liknande. Men borde jag inte kunna reklamera telefonen hos Comviq? Garantin räckte bara första året men inte ska en iPhone 7 sluta fungera sådär efter knappt två år av försiktigt användande? 

Som jag skrev, du har tre års reklamationsrätt, se länken jag gav. I terorin ska du kunna bevisa att det var fel på litghtningporten redan från fabrik. I praktiken kan man få gehör för det om man säger att en port vid normal användning ska hålla längre än så. Dock varnade man redan när 7:an kom att porten lär ta stryk av all laddning och byte till hörlurar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comviq vägrar att ta ansvar. Vilket för mig är absurt då felet inte är självförvållat. Inget som hänt mobilen. Är inte inläst på försäkringar men kan hemförsäkringen täcka detta? Eller är det bara vid olyckor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, CGold säger:

Comviq vägrar att ta ansvar. Vilket för mig är absurt då felet inte är självförvållat. Inget som hänt mobilen. ...

Ta hjälp av konsumentvägledare i din kommun och/eller Allmänna reklamationsnämnden. Stand up for your phone rights! :byrakrat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...